Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » VRAGEN EN REACTIES OP DE ONDERZOEKEN » Projecten tot verbetering van het pollenaanbod

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do apr 03, 2008 20:22 
Site Admin

De basisidee achter de tuin is een bijenbos-struikgewas, waar interessante bodemgroei voor bijen onder en tussen kan/mag staan.
Struiken en vooral bomen geven grote drachten, alleen zijn ze natuurlijk niet dadelijk op hoogte zodat hun waarde als stuifmeel- en nectarleverancier nog wel enige jaren beperkt zal blijven. Om dadelijk een effect op de bijenvolken te krijgen en omdat de tuin momenteel nog zon-open is, werd gekozen voor een bloemenweide met de Tübbinger zaadmengeling (zware grond). Dit zijn gesorteerde kruiden waar ikzelf nog een aantal zaken aan heb toegevoegd, allen werken ze onderdrukkend op andere wilde planten.
Dat is nu al goed te zien : op een gedeelte dat niet volledig werd ingezaaid zie je inwijkelingen verschijnen (vooral klein hoefblad en paardenbloem en hier en daar zwarte nachtschade, vergeet-mij-nietje, viooltjes (driekleurig), distels, herderstasje, weegbree, kamille, kruiskruid, bijvoet en nog wel enkele andere), in de bloemenweide zelf zie je die niet verschijnen. De heruitzaai van het bloemenweide zaad is enorm.
Trouwens bij de bestelling van het gratis zaad van de Provincie, onderteken je een overeenkomst (voor percelen > 20 are) met de belofte dat je minstens 2 jaar de grond niet omploegt.

Dit jaar en ook nog de volgende jaren zal ik de zaak in de gaten houden en de bevindingen blijven vermelden zodat iedereen er wat van leert.
Ik ben geen landbouwer of plantenkweker en zal dus de eerste zijn die wat bijleert. Ik wil zo weinig mogelijk omploegen, wel een 'ruggengraat' in de tuin brengen en verder vooral niet te hard vechten tegen de wil van de natuur in. Op sommige randen van het perceel zie je wat netelgroei van een buurgracht doorgroeien en aan de zijde van het perceel van Bos en Groen is een grasstrook die zich ook graag naar de tuin wil doortrekken, hier wil ik ingrijpen verder niet. Vandaar ook dat ik al volop bollen heb geplant, niet met de bedoeling ze om te ploegen natuurlijk.

De wilgenroos en het koninginnekruid werden bewust bijgevoegd om hun verwilderende eigenschap (vooral wilgenroos) omdat uit de veldstudie over bijensterfte bleek dat het uitstekende late drachten zijn die veelvuldig opdoken rond standen met weinig sterfte. De wilgenroos mag de volgende jaren gerust gaan woekeren. Het is een plant die houdt van zon en open vlakte, eens het 'bos' vorm krijgt zal hij automatisch terug gedrongen worden naar de randen van het perceel.

Te lange berichten zijn nooit goed... daarom hoop ik hier nog veel te kunnen berichten over het verdere verloop in de bijentuin.
Mensen met een eigen ervaring op dit gebied zijn hier natuurlijk van harte welkom. Laat het een stimulans zijn voor velen.

Ik probeer in het vervolg de G s r - notatie in de plantennamen aan te houden. Ik begin er alvast mee in de plantengids. Groetjes, M.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di apr 22, 2008 13:43 

Eerst en vooral dank voor mijn vorige vragen zo uitvoerig te beantwoorden. :D
Maar,... :wink:
Ik heb nog enkele vragen ivm de bijentuin. Hoeveel is de afstand tussen de bomen? Vanop de foto's lijken die allemaal op een vrij gelijke afstand te staan.
Werd er rekening gehouden met de verschillen in boomkruin die bijvoorbeeld bij Tetradium klein is en bij Sophora wel tot 20-25m breedte kan bedragen?
Werden zelfde soorten bij elkaar geplant omdat bijen bloemvast zijn en zo minder moeten zoeken, of staan ze door elkaar?
Ik was ook verrast dat uw Tetradium bomen reeds vorig jaar bloeiden, was dat al rijkelijk voor het aantal takken of eerder een zeldzame bloem?
Ik weet dat Sophora er vaak meer dan 20 jaar over doet om te bloeien en Gleditsia daarvoor ongeveer 15 jaar oud moet zijn.
Is er een vorm van extra bemesting voor de bijentuin om de bomen sneller te laten groeien? De Phacelia zal wel een groenbemestend effect hebben op de tuin. Wordt de vruchtbaarheid van de bodem af en toe getest?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di apr 22, 2008 16:17 
Site Admin

Er is inderdaad rekening gehouden met de volwassen boomgrootte niet alleen qua onderlinge afstand maar ook wat de schikking naar de zon toe betreft (de hoogste bomen het meest noordelijk) voor maximale zoninval.
Bv. de Sophoras staan in 1 rij (noordgrens van het perceel) op een onderlinge afstand van 10 m. De 45 Tetradiums werden gegroepeerd in een bosje met onderlinge afstand van 6 m.
Van die 45 hadden er vorig jaar al een 15-tal enkele bloemtrossen ja. Op het thuisfront staan er die een 5-tal jaren ouder zijn, die bloeien al volop. Op de Sophora wordt het nog even wachten, ik had daarom meteen een redelijk grote maat aangeplant (stamomtrek 18-20).

De grondsoort is hier leem-klei die op 1 à 1.5 m diepte overgaat naar zavel en plaatselijk mergel. Eens door de klei kunnen de bomen dus diep in de grondlagen doorwortelen, wat gunstig is.
Voor de aanplant als bijentuin werd het land bewerkt door een landbouwer de het ook jaarlijks bemestte.
Ik heb zelf nog geen grondanalyse gedaan en ook niet bijgemest, de afgestorven kruidenlagen blijven wel op het terrein om een vochtvasthoudende bovenlaag te krijgen, want de leem-klei grond droogt na een zonnige periode enorm en vertoont dan al snel scheuren.

Uit ervaring kan ik al wel zeggen dat de Tetradium een veel betere groei kent indien hij stalmest aan zijn voeten krijgt.
Ik plantte een 5-tal jaren geleden tetradiums in de tuin achter de woning (ook leem-klei) maar ook rond de bijenstand in de Ardennen, allen van dezelfde maat.
In de Ardennen wordt het mest van een geitenstal jaarlijks aan de voet van de bomen gelegd. Wel de stam van die bomen is nu al voor de helft dikker dan die op het thuisfront, alhoewel de grondsoort en het klimaat daar minder gunstig zijn !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr mei 16, 2008 9:31 
Site Admin

Na 2 weken zomerweer in mei komen we in de bijentuin tot de merkwaardige vaststelling dat de phacelia al volop begint te bloeien terwijl de paardebloempluizen nog uitwaaien.
Deze goede najaarsbloeier wordt tijdens zijn 2e jaar dus plots een ideale opvuller voor de bijen tussen de fruit- en lindedracht in.
De uitbundigheid waarmee alle kasten nu op de phacelia vliegen doet denken aan de kersendracht van enkele weken geleden.
Er wordt dus hier nog een phaceliahoning verwacht voor de linde !

Hopelijk zaait de phacelia zich tijdig uit om ook de laatdracht dit jaar te verzorgen. En blijft er dan nog genoeg zaadkracht over om ook het derde jaar dit beeld te geven ? wordt vervolgd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do jun 19, 2008 19:09 
Site Admin

De bijentuin heeft nu een veel wildere aanblik gekregen. De basis wordt nog steeds gevormd door phacelia, maar als je een (horizontale) foto van de tuin neemt lijkt de phacelia weggedrukt te worden door ander groen. Dat is maar gedeeltelijk zo omdat het 'groen' dat de bovenhand krijgt voornamelijk van het grotere wilgenroosje komt, dat hier duidelijk zijn plaats heeft gevonden.
Verder doet de malva het uitstekend, vormt de wilde oregano nu in het tweede jaar dikke bossige struiken, staan er hier en daar grote struiken wilde reseda die ik vorig jaar niet gezien heb en doet de honingklaver het uitstekend in zijn tweede jaar.
Daartegenover staat dat de korenbloem, de balsemien, het slangenkruid, het reuzekoninginnekruid en de bernagie niets meer van zich laten zien. De eerste 4 zijn vermoedelijk ten onder gegaan aan het grote slakkenaantal dit jaar, de bernagie zaait zich gewoon moeilijk terug uit. Het reuzekoninginnekruid dat het niet gehaald heeft was een variant van onze wilde vorm die het wel goed doet.
Al wat struik of boom is, doet het uitstekend, momenteel staan het groot aantal ligusterstruiken volop in bloei en worden zeer goed bevlogen samen met de sneeuwbessen.
Van de bomen hebben de vroege linden nog te weinig bloesem om aantrekkelijk te zijn, de aren van de tamme kastanjes worden al druk bezocht, voor de rest is het nog te vroeg of zijn de bomen nog te jong (sophora).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 30, 2008 21:13 
Site Admin

Het wordt nu stilaan duidelijk dat het dit jaar voor de bomen een geweldig jaar is voor het aangroeien van nieuwe twijgen en blad maar dat ze hierdoor weinig bloem vormen.
De koelreuteria heeft dit jaar geen bloemknoppen, van de gewimperde lindes 1 van de 30 die bloemknoppen vertoont, van de bijenbomen (Tetradium) 3 van de 50 !

Van de bijenboom hoor ik van overal berichten van weinig bloei dit jaar.
De twijgen zijn wel tot 80 cm uitgelopen, misschien sparen ze dus dit jaar dus al voor volgend jaar :)

Heeft het misschien met het weer van dit voorjaar te maken. De grond is er ook nogal droog, maar het blad is weelderig.

Iets anders nu. Het was me al opgevallen dat er nogal wat verschillende grassoorten tevoorschijn kwamen dit jaar, ja zelfs waar bijen stuifmeel op halen (zie fotogids). Ik ken van grassoorten weinig af, misschien herkennen jullie er enkele :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do nov 13, 2008 19:25 
Site Admin

Opvallend dit jaar :

- de bijenbomen (tetradium) hebben dit jaar, op een paar na, niet gebloeid, wel weelderig groen en goed gegroeid
- zelfde conclusie voor de zeepbomen (koelreuteria paniculata) en de gekartelde lindes (tilia henryana)
Wellicht heeft het te maken met het niet zo goede lente- en zomerweer dat aan de bloei vooraf ging.

Nog opvallend : de herfstkrokussen schoten overal op, maar bijenbezoek zag ik niet. De herfsttijlozen daarentegen zijn volledig weggebleven, wellicht zijn de grondknaagdieren (die hier aan de gangen te zien volop zitten) verzot op de knollen.

Laatst bijgewerkt door marc op wo maart 04, 2009 19:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo nov 19, 2008 13:02 

De bijenbomen Tetradium hebben in het park in Brussel weelderig gebloeid en speciaal was dat de bloeipiek van verschillende bomen 2 tot 3 weken verschilde. Ik heb een kilootje zaad verzameld, vooral van de Tetradium die het laatste bloeien en daarvan ga ik in februari zaaien. Heb ook gevonden dat ze een koude stratificatie moeten hebben dus heb ik ze in de koelkast geplaatst. De Sophora in het park heeft het dit jaar niet goed gedaan, zeer weinig bloei. De Tetradium die ik in het voorjaar in mijn tuin geplant heb zijn lichtjes aan de groei. Ik denk dat ze het eerste jaar vooral onder de grond groeien. Er is wel een Tetradium die zijn blad heel vroeg begin september heeft laten vallen, maar hopen dat die volgend jaar terug uitschiet. Misschien moet ik wat kalken want die staat vrij zuur.
Het beste groeit de tamme kastanje van Lyon, die heeft al direct gebloeid en is van kroon verdubbeld. Ik heb iemand gevonden in de buurt waar ik gratis paardenmest kan halen en dat spul doe ik nu rond al mijn bomen voor de winter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr nov 21, 2008 19:27 
Site Admin

Dag Filip, prachtig.
Is die tamme kastanje van Lyon dezelfde soort als de onze of variante, misschien ken je zijn Latijse benaming.
Voor de stratificatie van bijenboomzaad hoorde ik ook al onderdompeling in verdund zoutzuur en overgieten met kokend water, de kiem moet serieus wakker geschud worden :)
Het eerste jaar moet je zeker nog oppassen voor doodvriezen, je kan ze beter beschermen nu.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma nov 24, 2008 13:34 

Wat het beschermen betreft van Tetradium voor de winter betreft: is het afdekken van de wortel voldoende of zal de stam ook in isolatie moeten?

Zal de behandeling van het zaad eens op een gedeelte proberen.

De tamme kastanje van Lyon is en geënt ras dat ik bij de Bock in Oudenaarde gekocht heb. De soort is dus identiek aan deze hier.
Ze bloeit vroeger en heeft heel grote vruchten.
De vruchtzetting is maar goed vanaf dat er 2 staan, maar daar heb ik de plaats niet voor. Ik heb wel nog een gewone tamme kastanje direct in de burrt geplaatst die ik als grote struik ga terugsnoeien. Deze zal de bevruchting van de Lyon variant wel verbeteren.
http://www.houtwal.be/vakartikels/noten/tammekastanje-castanea.htm

http://www.tuinadvies.nl/boom_tamme_kastanje.htm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di nov 25, 2008 10:19 
Site Admin

Ik zou ze ruim toedekken met een hoop bladeren of stro eromheen, net zoals je met vorstgevoelige planten zou doen.
Ik heb de gewoonte om de tetradium altijd in pot te laten groeien, de eenjaarsplantjes gaan dan de koele kelder of een schuurtje in.
Afbeelding
Ik heb altijd wel jonge bijenbomen staan die, als ze een meter hoog zijn hier in de buurt bij buren, vrienden en familie of in een nieuw bosje worden geplant.
De kleinste daarvan (rechts) zijn éénjaars en moeten nog beschermd worden, zijn staan nu dus binnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » VRAGEN EN REACTIES OP DE ONDERZOEKEN » Projecten tot verbetering van het pollenaanbod