Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Koninginnekweek

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do jan 03, 2013 2:26 
Site Admin

Het is dezelfde planning die je moet aanhouden als je jonge onbevruchte moeren moet klaarmaken voor de eilanden of voor een KI. Ook daar moet je naar een voorop vastgelegde datum toe werken.
Bij MM zorg je zelf voor darren, dus ook voor de darren moet een planning gemaakt worden.
Op de dag dat je de MM uitvoert moeten de jonge moeren min. 6 dagen oud zijn (dus min. 18 dagen eerder over gelarfd) en de darren min. 14 dagen oud (dus min. 38 dagen eerder gelegd).
Je legt dus eerst voorop je dagen vast wanneer je MM wil doen (WE- vrije dagen...) en telt dan vandaar terug.
Bv. plan je MM vanaf 18 juni, dan dien je over te larven tegen 31/5 - 1/6 en moet je darrenraat belegd worden voor 10-11/5.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do jan 03, 2013 10:48 

marc schreef:
Op de dag dat je de MM uitvoert moeten de jonge moeren min. 6 dagen oud zijn (dus min. 18 dagen eerder over gelarfd) en de darren min. 14 dagen oud (dus min. 38 dagen eerder gelegd).

Aha, dat is al heel nuttige info! ik zal zelf een planning opmaken en dan verbetert ge maar als ik er ergens naast geteld heb. Kan ik hier ergens een excel file als bijlage toevoegen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do jan 03, 2013 20:28 
Site Admin

Je kan verwijzen naar een excelblad dat op je eigen server staat of je kan het me ook in een bijlage mailen. Dan zet ik het op de server van het forum.
Je kan ook eens kijken naar het tijdsplan dat vorig jaar voor de Buki actie werd gebruikt. Je kan van hieruit eenvoudig datums en gegevens aanpassen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo aug 28, 2013 9:40 

Marc, leuk dat je dit met ons deelt! Vraag: er wordt vaak gesteld dat een dar een bepaalde hoeveelheid vlieguren moet maken voor hij geslachtsrijp is. Betekent dit dan dat je de darrenvolken al enkele dagen eerder opent in het schema? En gebeurt dat dan ook in de avonduren?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo aug 28, 2013 14:00 
Site Admin

De darren vliegen de voorgaande dagen niet uit, je zou er te veel kwijtspelen aan andere kasten en buren (of eigen kast via de onder-inloop). Je kan ook nooit uitsluiten dat je dan vreemde darren mee binnenkrijgt. Wat ik wel regelmatig doe is op de darrenkasten de multikader plaatsen met voederbord (met gesloten gaten). Hierop kan een darrenvliegkooi gezet worden zodat ze daarin even kunnen gaan brommen.
Deze vliegkooi kan gewoon een broedkamer zijn waar je een groot raam hebt uitgezaagd en dichtgemaakt met een metalen moerrooster waar de werksterbijen doorheen kunnen.
Bij valavond wel kijken dat ze terug binnen zijn want soms blijven ze in die vliegkooi samentrossen en verlies je er bij koele nacht ook veel.

Moest je opteren om ze los te laten vliegen zou ik dat inderdaad 's avonds doen. Dat je dan een zeker percentage kwijtspeelt moet je dan maar compenseren door meer darrenkasten te plaatsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 02, 2013 11:55 

Dank Marc, met een vliegkooi kun je natuurlijk dat probleem eenvoudig omzeilen, daar had ik nog niet aan gedacht!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Moonlight mating
 Bericht Geplaatst: vr feb 12, 2016 1:27 

Marc, hoeveel darrenvolken heb ik nodig voor bijv. 10 bevruchtingskastjes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma feb 15, 2016 18:22 
Site Admin

Is moeilijk te zeggen, hangt ervan af hoeveel gezonde darren je uiteindelijk in de lucht krijgt. Maar ik zou toch vooraf aan minstens 100 darren per koningin rekenen. Maximaal 2 darrenramen per darrenvolk plaatsen . Heb je er meer dan meerdere darrenvolken voorzien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr nov 25, 2016 23:00 

Hallo Marc,
Aandachtig heb ik uw verhaal over MM gelezen, ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de resultaten van 2016 zijn. Ik wil het komende seizoen gaan proberen maar er is zo weinig te vinden over de resultaten.
Groeten,
Johan de Jager

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma dec 05, 2016 18:13 
Site Admin

Het resultaat is heel goed Johan. De koninginnen voldoen volledig.
Bepaalde zaken mag je niet uit het oog verliezen zoals :
- zorg voor goede darrenlijnen waar je heel tevreden over bent
(een aangekochte moer van het vorige seizoen is niet altijd een goede moer, dat weet je pas als ze ook effectief 1 seizoen in de productie meedraaide)
- zorg voor kwieke darren, goede vliegers (goed bijvoederen, vluchtkooi...)
- sluit elke inmenging van vreemde darren uit (vervliegen)

Dit jaar was het resultaat minder, niet in kwaliteit maar in kwantiteit !
4 avondbevruchtingen waren voorzien in de loop van de maand juni.
Het weer viel echter zodanig tegen in juni, dat de koninginnen op de geplande avonden niet konden uitvliegen !

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Koninginnekweek