Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » Algemene vragen over alle bijenkasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Top bar hive
 Bericht Geplaatst: do jul 23, 2009 13:09 

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum omdat ik erg geïnteresseerd ben om in de toekomst bijen te houden. Ik zou bijen willen houden - niet zozeer om er een grote honingopbrengst van te hebben - (al lust ik wel een potje :D ), omdat ik het wonderlijk vind om deze diertjes in de tuin bezig te zien. Ook is het fascinerend hoe ze hun kolonie organiseren.

Ik ben zo geboeid geraakt in de top bar hive. Dat is een bovenlatkast waarin de bijen zelf hun raat uitbouwen. De kast is misschien iets moeilijker om mee te werken, maar de opbouw van de kolonie is wel prachtig. In andere landen is dit soort bijenkast meer in gebruik. Langs deze weg wou ik vragen of er in België mensen zijn die ervaring hebben met deze bijenkast of ervaren imkers die eveneens geïnteresseerd zijn om met deze kast te werken.

Alvast bedankt voor een antwoordje
Groeten,
Frank

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo aug 02, 2009 14:32 
Site Admin

Dag Frank, zat 2 weekjes in het buitenland vandaar mijn vertraagde reactie.
Ik denk ook niet dat er veel gebruikers in België zitten van dit kasttype, ik ken er alleszins geen enkel.
Het is een kast die veel in Afrika werd/wordt gebruikt. De reden van haar ontwikkeling daar is in de eerste plaats dat men daar korter bij de natuur leeft en de bijen hun gang laat gaan. De drachten zijn er ook meestal beter en doorlopend (geen winters), een behoefte aan slepen (reizen) met kasten is er bijna niet. Je mag ook niet vergeten dat wij enorm verwend zijn met imkerswinkels om de 20 km. Klaargemaakte raampjes of kunstraat kennen ze daar bijna niet, het is dan ook logisch dat ze gewoon een bovenlat gebruiken en de bijen er dan zelf vrij hun raten laten aan bouwen. Ze passen daarbij de kennis toe dat raat niet wordt vastgebouwd aan schuin naar beneden lopende (trapeziumvormige) zijwanden, vandaar de speciale vorm van de kast.

Als grote voordelen van de kast zie ik :
- het enkele baksysteem, geen hoog op elkaar gestapelde kasten af te lichten
- de bijen bouwen zelf hun raat uit, dus geen gemekker over de juiste celmaat of -vorm van de kunstraat bladen of het al dan niet invoeren van ziekten door het gebruik van vreemde was

Als grote nadelen denk ik aan :
- zware moeilijk te verhuizen kast
- zeer voorzichtig werken met de raampjes omdat de raat snel afbreekt van de toplat
- de honing kan dan ook niet uit de raat geslingerd worden maar moet er nog uit geperst worden

In mijn ogen een zeer interesse kast om er eentje van te hebben net zoals een bijenkorf of een klotzbeute (holle boomstam) maar moeilijk te gebruiken voor een moderne bijenstand.
Ik en anderen, denk ik, zouden het zeer op prijs stellen als je wat laat horen over je belevenissen met je TBH.

Succes, marc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo aug 05, 2009 10:41 

Hallo Marc,

Dank je wel voor je antwoord ! In het najaar start ik een imkercursus. Nu kan ik al af en toe eens gaan kijken bij een imker hier in de buurt. Dat is wel fijn... want in de praktijk leer je erg veel.

Ik ben zelf heel benieuwd naar mijn ervaringen met de TBH. Ik ben mijn neus in het buitenland gaan opsteken om meer over dit type kast te weten. Momenteel heb ik zelf een TBH gebouwd.

Kan ik een aantal fotootjes op het forum plaatsen ? Het lijkt mij niet meteen te lukken ! Ik wil geïnteresseerden de foto's gerust ook via email toesturen.

Zomerse groeten,
Frank

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo aug 05, 2009 15:30 

Ik probeer even de foto's op het forum te plaatsen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk lukt het :wink: !
Groeten,
Frank

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo aug 05, 2009 15:41 

Nee dus !!

Je kan ze ook zien op dit webadres:
http://topbarhive.meridiaanboog.be

Groeten,
Frank

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do aug 06, 2009 0:55 

zo fotos staan erop. De link moet rechtstreeks naar de afbeelding verwijzen. (jpg, gif, ... ) :wink:

Zeer degelijke constructie.

Waarvoor dient het gat aan de zijkant?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do aug 06, 2009 17:17 

Hallo Stijn,

Mercikes om de foto's op het forum te zetten !

De TBH was op het moment van de foto's nog niet helemaal af. Voor het gat zit nu glas... aan de buitenkant afgeschermd met hout zodat het donker is in de bijenkast. Het hout kan je wegnemen. Zo kan je even een kijkje nemen zonder dat je de toplatten hoeft weg te nemen.

Groeten,
Frank

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Top bar hive
 Bericht Geplaatst: do jul 23, 2015 7:27 

Beste mensen,

Graag zou ik eens in contact komen met mensen die de top bar bijenkast gebruiken.
Momenteel ben ik een kast aan het bouwen met alle info die ik haal van internet.....maar niets zegt meer dan even op bezoek te kunnen gaan bij iemand die deze kast echt gebruikt.
Graag in de regio Oost -Vlaanderen.
Kan u mij daarbij een handje helpen? bel gerust: 0493 585258
Alvast bedankt

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » Algemene vragen over alle bijenkasten