Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Invulinstructie voor het rekenblad
 Bericht Geplaatst: di aug 23, 2016 12:19 

Beste Marc,

Ik wil graag het rekenblad gebruiken maar stuit op enkele vragen tijdens het invullen. Zo zie ik bijvoorbeeld dat ik wel keurig kan aangeven hoeveel blokramen ik gebruik maar zie niet of er rekening gehouden wordt met de bodem bij het invullen. Moet ik dit wellicht appart nog opgeven? Kortom: kan iemand mij helpen met het op de juiste manier invullen van het rekenblad?

Ik heb de navolgende DB-Plus configuratie welke ik wil wegen (de kast met enkel honingkamers):
- DB plus BODEM, met 2 laden, sluitstuk en muizenwering
- DB plus 2 HONINGKAMERS met voorgemonteerde inox kamijzers
- DB plus MULTIKADER met voederbord en 2 bijenvluchten
- In totaal dus 22 honingraampjes waarvan er twee blokramen zijn.
- Een klein volk aan bijen ;) .

Het dak haal ik voor het wegen eraf dus die telt niet mee. Ik gebruik een touw wat ik eerst om de achterpoot doe en daarmee de kast op til en daarna om de voorpoot doe en de kast aan de voorzijde op til. Het touw heb ik gewogen en kan ik in de aparte kolom invoeren.

Mijn vraag: hoe voel ik met bovenstaande uitgangspunten het rekenblad nu in?

Groet,
Robert

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Invulinstructie voor het rekenblad
 Bericht Geplaatst: do sep 01, 2016 9:12 
Site Admin

Dag Robert, bodem en dak worden als standaard inbegrepen in het gewicht beschouwd. Voor de afdekplaat wordt standaard rekening gehouden met vezelplaat of multikader (scheelt niet zoveel). De zwaardere afdekplaat (promatec) wordt werd aangeduid maar maakt in berekening niet zo veel uit als je ook dit standaard zou houden.
Kleinere volken < 15000 bijen in september overwinter je misschien best op afleggerkasten. Verder gewoon = 20000 (2 kg), sterk is 30000, heel sterk (zwart tot tegen afdekplaat) 40000.
Dit laatste moet je wat leren inschatten maar wordt best rekening mee gehouden. Ben je nog niet zeker vertrek je van 20000.
Succes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: za sep 10, 2016 12:33 

Dag Marc,
Dank voor je reactie. Heb de kast gewogen zonder er iets vanaf te halen. Kast bestaande uit 2 HK DB Plus, weegt voor 16,8 kg en achter 17,5 kg. Volgens de excelsheet zit ik dan op 15,4 kg voer en daarmee hebben ze voldoende om de winter mee door te komen.

Klopt dit?

Groet,
Robert

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma okt 10, 2016 16:04 
Site Admin

Klopt helemaal Robert. Je gaat nog overschot moeten weghalen in het voorjaar :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: zo dec 18, 2016 15:49 

hallo Marc,
ik ben sinds oktober bezig met het invullen van het rekenblad. Ik heb daarnet de kasten voor de 3e keer gewogen (voor en achter) en wat blijkt ?!, ze zijn alle drie zwaarder dan de vorige weeg beurt ?? tussen de 1 kg en 1.3 kg gewicht bijgekomen...;
Nochtans gewogen met dezelfde weeghaak, zelfde weegtoestelletje, ik snap er niks van!
Ze hebben wel in de loop van de maand fel gevlogen en er kwam stuifmeel binnen, maar of zo'n verschil te geven, dat vind ik toch gek.
Heb jij daar een verklaring voor?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do dec 22, 2016 16:49 
Site Admin

Niet slecht he :D
De zachte herfst speelt natuurlijk een rol en waarschijnlijk heb/had je nog wel ergens mosterdvelden o.i.d. in de buurt staan bloeien. Normaal verliezen ze dan maar enkele honderden grammen per maand. Bij jou halen ze dus wat bij. Ze eten veel meer op als het kouder is en naargelang we korter bij de lente komen (terug broedaanzet). Het is een bekend verschijnsel dat je in de DBplus in het voorjaar steeds nog overschot aan wintervoedsel moet uitnemen. Het gunstige kastklimaat zorgt daarvoor natuurlijk. Ik voederde in mijn vroegere kasten altijd 15 kg suiker. Met het water in een 2:1 mengverhouding erbij betekende dat dus 22 kg siroop! In de DBplus gaf dat het eerste jaar enorme overschotten die alleen maar een grote stockstapel met zich meebrachten. Daarom ben ik systematisch gedaald met de hoeveelheid. De rekenbladen zijn nu gebaseerd op 14 kg siroop (+/- 8 kg suiker) en er zijn nog steeds overschotramen uit te nemen in het voorjaar. Maar deze overschotten zijn kleiner en herbruikbaar in afleggers in het nieuwe jaar. Je kan eventueel nog lager gaan (13-14 kg siroop) en je rekenblad bovenaan zelf daarop instellen.

De toename die je nu ziet is natuurlijk niet immens (1- 1.5 kg) maar toch.
Er zit natuurlijk ook altijd wel een kleine afleesfout op je weegmethode. Je moet ook zien dat je je kast ondertussen niet aanpaste (afdekplaat oid). De bijenmassa zal ook iets achteruit gegaan zijn (afgestorven zomerbijen)...
Maar we kunnen er weer niet omheen, we maken een zoveelste warmere herfst mee.
Een gelukkige warme Kerst. Voorspelling 12-14°C :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di jan 03, 2017 1:34 

Vandaag de kasten weer gewogen en wat blijkt ze hebben nu gemiddeld zo'n 6 kg voer gebruikt sommige wat minder en een enkeling wat meer. Ik heb 1 kast waar nu nog maar 9.5 kg voer inzit volgens de berekeningen. het is een heel groot volk dat nu nog op 10 straten zit, dus is mijn vraag hebben die nog wel genoeg voer. Alle andere kasten zit nog veel meer in van 19 kg (terwijl ik maar 14 kg gevoerd heb) aflopend naar 10 kg. Dus een paar met 13 kg. Zie nu net dat er 1 bij is met nog 23 kg voer en ook die hebben maar 14 kg gehad en dan bedoel ik 14 kg suiker daar komt het vocht nog bij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di jan 10, 2017 9:38 
Site Admin

We zitten bijna half januari, de dagen lengen nu steeds meer en binnen een maandje bloeien de eerste wilgen weer. Je hoeft je daarom helemaal geen zorgen te maken om dat grote volk met 9 kg voorraad. Je kan ze uiteraard extra in de gaten houden. In de lente overal (te) veel wintervoeding uithalen en stockeren is ook niet plezant.
Nadat we ingewinterd hebben kan er nogal wat verhuizen van kast naar kast. Ik merk hier elk jaar weer dat sommige volken de kunst van het stil roven beter verstaan dan andere. Misschien ook een karaktertrek :). Dat merk je dan ook in de gewicht metingen. Een verloren (klein) volkje gaat daaraan ten onder, daar wordt de stille roverij al snel een volledig leeghalen van de voorraad. Bij een sterker volk kan wel wat 'randvoedsel' ingepikt worden maar dat laat zijn 'zolder' niet leeghalen. Misschien kweken we te hard door op zachtere volken die de neiging vertonen dit toe te laten.
In het geval dat er toch voedselnood zou komen voor een bepaald volk, kan je gewoon de kader op het volk leggen (zonder inlegplaten) en een zakje apifonda of ander erop zetten. Natuurlijk afdekken met afdekplaat en isolatie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo sep 27, 2017 23:19 

Heeft de manier van meten misschien nog invloed en hoe is dit meegenomen in het rekenblad?

Als we een willekeurige honingkamer met ramen wegen dan komen we op de volgende gewichten (kg):
Voor: 2,845
Achter: 2,860
Totaal: 5,705

Als we de honingkamer in één keer totaal wegen komen we op: 5,290.

Dat is een verschil van 0,415 kg (of 7%).
Op een totale kast van ongeveer 25 kg is dat 1,75 kg

Hoe is dit meegenomen bij de opzet van het rekenblad?
Is het gewicht van de verschillende onderdelen ook gemeten door voor en achter te wegen en op te tellen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten