Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Verbeterde Broedbeperking (Renson-methode) in de DB plus
 Bericht Geplaatst: wo apr 25, 2018 0:29 
Site Admin

Zeer warme lenteweek achter de rug met temperaturen tot 28°C.
Dit net de week na het opzetten van de verbeterde broedbeperking, met verse nog niet belegde ramen in de rensonruimte.
De stroom van honing was zo sterk (1 honingkamer of 14 kg vol na 6 dagen !) dat de bijen ook sommige van die ramen benutten om honing op te slaan.
Daar dient de rensonruimte natuurlijk niet voor, enkel voor broed. Bij de eerste controle van de rensonruimte moeten daarom volle honingramen naar de honingkamer verplaatst worden, ramen met deels honing deels broed kunnen in de speelruimte(n) geplaatst worden. Nieuwe lege ramen of kunstraat worden in de plaats gezet. Het broed stal stilaan uitbreiden en meer ramen innemen.
Zit er bij een volgende controle weer een honingraam tussen, herhalen we dit nogmaals.
Idem voor stuifmeelramen, alhoewel dit zelden voorkomt. Meestal werd dan een bijna leeg raam met stuifmeelresten in de rensonruimte gehangen waar de bijen verder aan werkten met stuifmeel.

Blijft de rensonruimte na verschillende controles en ingrepen toch nog honingramen vertonen, dan is dit toch wel een teken dat de koningin niet echt vruchtbaar is. Zij krijgt de 30000 cellen niet belegd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo apr 25, 2018 8:57 

marc schreef:
Blijft de rensonruimte na verschillende controles en ingrepen toch nog honingramen vertonen, dan is dit toch wel een teken dat de koningin niet echt vruchtbaar is. Zij krijgt de 30000 cellen niet belegd.

De koningin wordt in dit geval zo snel mogelijk vervangen, maar het volk raakt dan op achterstand?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo apr 25, 2018 19:47 

Mijn ervaring is dat als ze stuifmeel in de Renson opslaan dat de moer dan ontsnapt is en bijna zeker in de onderste bak zit of mogelijk in de HK.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: zo mei 27, 2018 13:26 

Hallo Marc,
mijn kasten staan op formaat 1/2 dadant. Ik pas broedperking toe in de zin dat ik ze tussen 2 roosters hou. Ik heb de renson uitgebreid naar 9 ramen en aan 1 kant de darrenruimte afgesloten met een plastieke moerroostertje.
Ik heb dit jaar al 2 kasten waar de moer doorheen de rooster naar onder ontsnapt is. Dit kan niet gebeurd zijn tijdens de controle, want ik dek de darrenruimte af met een plankje en de bovenrooste kijk ik na af de koningin daar soms op zat. IK hou de rensonruimte ook als 1 geheel als ik de onderbak (sporadisch controleer.Ik zie dat de bijen de tussenruimten in de rooster vergroten waardoor de koningin dus naar onder geraakt. zie jij een alternaieif voor de isomo rooster?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di mei 29, 2018 3:14 
Site Admin

Dit jaar ook bij 3 kasten op een buitenstand mee gemaakt. Koningin zat ook beneden.
In alle 3 gevallen was er te laat bijkomende honingruimte gegeven en tijd ontbrak om al ramen te slingeren. De honingkamers zaten overvol en de bijen gingen volop honing in de Renson kamer op slaan. Daardoor had de koningin daar geen legruimte meer, en wilde lager. Vermoedelijk werd ze, van de leg af, ook smaller waardoor dat gemakkelijker ging.
Op de thuisstand, waar toch samen meer dan 40 kasten staan, werd wel tijdelijk een 3e honingkamer gezet en kwam dit niet voor. Dus tijdig honingruimte geven was de oplossing dit jaar.
Je ziet inderdaad een zekere vorm van geknaag in het moerrooster, maar op de thuisstand staan allemaal kasten van het eerste uur (bijna 10 jaar ondertussen) met de roosters ook nog van toen.
Misschien zit er een tijdlimiet op de roosters. Ze zijn ook los verkrijgbaar natuurlijk moest je van eentje niet meer zeker zijn, maar hier werd er nog geen vervangen van in het begin.
Anders kan je dat moerrooster duidelijk merken en volgend jaar zien of het weer gebeurt.

Een hele gekke honinglente dit jaar met meidoorn die in april bloeide, acacia die half mei al was uitgebloeid en de linden die nu volop in de bloem staan. Ik heb deze toeloop van honing nog niet mee gemaakt. Afgelopen week vooral geslingerd. Heel veel kasten zitten boven de 40 kg lentehoning en ze blijven aandikken.

Mag ik je vragen waarom je de rensonkamer op 9 ramen zet. Is daar een speciale reden voor

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do mei 31, 2018 8:49 
Site Admin

Even verder denkend op mijn vraag.

Bijen lopen graag omheen het broednest met de nectar naar de honingzolders. Als de broedruimte volledig tegen 1 zijkant begint is de kans groter (denk ik) dat ze doorheen het broednest moeten en daar dan misschien eerder in een lege cel honing zullen opslaan.
Is maar 'gespinsel' dat me bezig hield welke voordelen het zou kunnen hebben om het broednest tegen 1 zijde aan te laten beginnen. Je krijgt dan natuurlijk aan de andere zijde een grotere speelruimte voor 3 ramen. Maar als je 9 broedramen toestaat is dat natuurlijk niet het geval.
Als je dit als vaste methode aanhoudt kan je gemakkelijk en beter van een gewoon moerrooster vertrekken en de darren doorgangen dan ook aan 1 zijde voorzien i.p.v. aan de 2.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr jun 01, 2018 18:41 

Hoi Marc,
ik zet ze op 9 ramen omdat ik 30.000 cellen toch wel krap vind :) . Hier en daar zit er dan ook nog wat stuifmeel, zodat er nog minder plaats om te leggen over blijft, vandaar. De darrendoorlaat aan de zijde waar het broednest dadelijk aan de rand begint, is afgesloten met een stukje dunne plastic moerrooster. Ik geloof niet dat ze ruimtetekort hadden, ze hebben al drie volledige honingzolders opgebouwd, in het broednest zit zo goed als geen honing, alles gaat naar boven. Vandaag voor de 2de keer geslingerd ( 1e keer 9mei) ik zit nu voor drie kasten aan 125kg!! :D Nooit gezien!
Ik vraag me af hoe het voor de rest van het seizoen moet lopen, alle grote drachten zitten er bijna op.
De linde staat hier volop in bloei, de kastanjebloesems staan klaar om open te gaan...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do jun 21, 2018 9:12 
Site Admin

Zelfde beeld hier Karin en inderdaad iedereen euforisch over het voorjaar en de honingopbrengs maar er gaapt een groot gat naar de winter toe.
In onze bijentuin, waar toch alles gericht is op het opvangen van deze ruimte met late drachten, staat nu de bijenboom (Tetradium, normale bloei 2e helft juli, begin augustus) dik in de knopmet een enorme bloeiwijze dit jaar. Bloei verwacht vanaf volgende week.
De honingboom normaal 2e helft augustus, grote bloei-aren, haalt augustud zeker niet dit jaar. De chinese linden staan met knoppen zo dik, normaal september oktober...
Er wordt al jaren geklaagd dat najaarsbloeiers op de velden (groenbemesters) slecht zouden zijn voor de overwintering van de bijen. Wel ze gaan ze weer hard kunnen gebruiken.

Ik begrijp je gedachtegang maar 30000 cellen is zeker voldoende. Je moet de rensonkamer wel volledig voor het broed houden. Dat lukt met die speelruimten prima. Van de ogenblik dat je een broedraam met stuifmeel- of honingranden tegen komt, zet je dat gewoon aan de buitenzijde waar het uitloopt en verder gebruikt wordt om met honing te vullen. In de rensonkamer zet je een uitgebouwd raam of waswafel in de plaats. Je moet dit misschien nog een keer herhalen. Dit voorjaar was dat regelmatig het geval met de honingvloed. Als je maar ruimte genoeg geeft in de honingkamers blijven je broedramen volledig met broed. Alle broedbeperkingvolken op 7 ramen zien hier zwart (met wat oranje :-) van het volk. Je moet geen schrik hebben dat je volk te klein wordt.

Ik zei eerder dat ik op een buitenstand door gebrek aan honingruimte 3 koninginnen beneden terug vond (door moerrooster geglipt?) maar daar werden een paar weken na elkaar broedramen met voedselranden met bijen op in de speelruimte gehangen. Het is ook niet denkbeeldig van de koningin per ongeluk niet gezien te hebben en dat ze zo via de speelruimten beneden geraakte.

Natuurlijk is het ene volk het andere niet, en de vruchtbaarheid van de koningin heel belangrijk. Zo werden hier 2 broedbeperkingen opgeheven omdat de eileg van de 3 jaarse koninginnen toch al serieus achteruit ging, ze kregen het niet meer belegd. Een andere ongemak kan zijn een sterk zwermgevoelig volk. Ook dan denkt de koningin eerder aan voorbereiden op het zwermen en gaat de eileg achteruit.

Het wordt telkens weer aanpassen voor de imker, maar dat maakt het ook zo mooi. Logisch denken en handelen op het moment zelf, niet uitstellen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do jun 21, 2018 20:17 

Ik had dit jaar ook 1 kast waar de koningin steeds in de onderbak zit en het is geen kleintje die koningin. Verder na een controle gisteren 20-06-2018 viel het mij op dat de bijen al met de winter bezig zijn, want ze zijn nu al bezig om de dekplanken vast te kitten.
Heel vreemd want dit zijn allemaal volken die vorig jaar helemaal niks deden met kitten of propolis.
heel soms vind je eind augustus een klein randje propolis maar eind juni heb ik nog nooit meegemaakt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma jun 25, 2018 20:32 
Site Admin

Ik zie het toch wel altijd een beetje. Elke keer dat het moerrooster boven de broedbeperking wordt opgelicht voor de controle, klop ik met een tik de opzittende bijen in de kast en ga er aan de onderzijde altijd even met de beitel rond en in het midden, waar de moerroosterramen zitten, om het streepje propolis te oogsten. Ik doe dit ook nog eens rondom de rensonkamer en over de moerroosterramen. Het levert me jaarlijks een aantal honingpotjes propolis op, genoeg voor de tinctuur die een aantal klanten afnemen.

Maar het is een feit dat alles veel vroeger is dit jaar. Alle linden bloeien hier tegelijkertijd : winterlinde, krimlinde, zilverlinde. De eerste bijenbomen zijn al in de bloei, gelijk met de linden !!! Is normaal voor vanaf 2e helft juli tot stuk in augustus. De Japanse honingbomen, normaal eind augustus, staan dik in de knop, hetzelfde voor de Chinese linden (sept)
Het gat erna zal vooral door de groenbemesters moeten opgevangen worden. Hopelijk zijn die ook vroeger want op ook de velden zal dit jaar sneller geoogst worden.

En weer worden er hete 14 dagen aangekondigd met pieken rond de 30 graden.
Overweldigend jaar...

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten