Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma dec 29, 2014 19:34 

Wat ik me afvraag is wat te doen als de renson ruimte helemaal vol zit met broed haal je er dan een raam met broed uit en plaats je een raam met kunstraat of laat je de bak gewoon vol zitten?
Lijkt mij toch logisch dat je ze laat bouwen en ruimte geeft maar ik lees dat nergens terug bij deze methode.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do jan 01, 2015 11:37 
Site Admin

De broedbeperking start eigenlijk pas van het moment dat de Rensonkamer volledig bezet is met broed. Tot juli zal de koningin buiten deze ruimte niet kunnen leggen en ook geen extra ramen krijgen. Dat is juist de werking van de broedbeperking. Eén van de 7 ramen is wel een darrenraam dat, nadat de cellen gesloten zijn, buiten in de speelruimte wordt gehangen (of uitgesneden). Zo komt er dan om de 9 dagen een nieuw darrenraam (uitgesneden raam, voorbouwstrook, kunstraat...) in de Rensonkamer en hebben ze altijd wat te bouwen. Je blijft natuurlijk ook steeds voor voldoende ruimte in de honingkamers zorgen (tijdig kamers bijzetten, tijdig slingeren).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Verbeterde Renson-methode in DB plus (beperkte broedruim
 Bericht Geplaatst: do sep 24, 2015 23:57 

Marc, even over de Renson methode.
Komend jaar kan ik beginnen met Renson omdat ik nu volken op dadant Hk heb zitten maar mijn ervaring met simplex is dat de bijen al in de bovenste kamer zitten en ook het broednest zit zeg maar begin april in de bovenste bak en geen broed in de onderbak.
Betekent dat dan dat je moet wachten totdat er ook broed in de onderste bak zit.
In jouw schema ga je er van uit dat er broed in de onderste kamer zit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr sep 25, 2015 8:46 
Site Admin

Vanaf half februari wordt hier geprikkeld met eiwitdeeg (sommigen doen dat niet) Tegen begin april heb je dan praktisch in alle volken broed in onder- en bovenkamer. Het gaat dan om samen een + 6-tal ramen. Centraal in de beide kamers. In het schema is het ook zo voorgesteld maar dat hoeft uiteraard niet zo te zijn. Het broed kan ook best allemaal beneden zitten. Belangrijk is dat je bij de opzet van de verbeterde broedbeperking alle broed beneden laat op 1 broedraamje na (bv. waar de koningin op zit) dat je in de Rensonkamer hangt + 5 uitgebouwde ramen en waswafelramen + 1 voor uitbouw darrenbroed.
Aan de buitenranden hang je beneden restramen met wintervoedsel dat ze niet zonder komen te zitten. Als het nog erg koud zou begin april, kan je het een weekje uitstellen of nog even wachten met de honingkamer er meteen bovenop te zetten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr sep 25, 2015 10:15 

Marc,

dus even voor de duidelijkheid: Als er broed in de bovenkamer zit hang je dat naar beneden op 1 raam broed na voor je aan de broed beperking begint?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: za sep 26, 2015 23:02 
Site Admin

Inderdaad beneden alle broed en aan de randen voedsel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: zo sep 27, 2015 22:22 

marc schreef:
Inderdaad beneden alle broed en aan de randen voedsel.

Dus dan is het het makkelijkst om Renson te beginnen met een broedkamer onder want daar zit dan al al het broed. En kan ik zo verdergaan naar honingkamers

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do okt 01, 2015 22:16 
Site Admin

Hoe de bijen hun broed geplaatst hebben, tegen april,i bepalen zij zelf en is verschillend van volk tot volk. Bij het inzetten van de broedbeperking ga je als imker dat broed herschikken zoals hierboven beschreven.
In de praktijk gaan hier op de standen alle volken de winter in op 2 kamers dadant-blatt honingkamerformaat. De 2 buitenste ramen in beide kamers zijn vulramen (opgevuld met isolatieplaatje). Sommige minder sterke volken hebben soms nog meer vulramen aan de buitenkanten, maar zo zijn er niet veel. Je hebt dus begin april 2 x 9 ramen in de kamers (en 4 vulramen) en je herschikt dus alles naar 11 ramen beneden en min. 1 broedraam in de Rensonkamer. De rest in de Rensonkamer zijn bijgeplaatste ramen uit je opslag (uitgebouwde, geslingerde of kunstraat ramen). Je hebt dus 18-11=7 ramen over. Zijn daar oude ramen bij kan je die smelten, andere hou je bij voor afleggers later.
Het is aanpassen aan de toestand van het volk op dat ogenblik. Zo kan het zijn dat je bij de 18 ramen ook al uitgebouwde lege ramen hebt die je uiteraard ook in de Rensonkamer kan plaatsen. Of dat je volk al zoveel broed heeft dat je de broedramen die er beneden niet meer bij kunnen in de Rensonkamer moet hangen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr okt 02, 2015 11:37 

Ok Marc,
bedankt voor de heldere uitleg.
Komend bijenjaar is natuurlijk heel anders dan afgelopen jaar want toen moest alles nog over naar Dadant.
Nu heb ik 6 volken op Dadant waarvan 1 op honingkamers dus kan ik met de Renson een goede start maken. Ik ga beginnen met 3 volken op Renson. 1 met alleen honingkamers en 2 met een gewone broedkamer onder. Als dat bevalt ga ik misschien wel helemaal over naar honingkamers nadeel is dan natuurlijk dat ik 6 broedkamers over heb.
Gelukkig zit nu alles op dadant. Mijn ervaring is wel dat het jaar dat je overgaat van simplex naar Dadant de bijen toch wel zoveel energie kost o.a. door het vele bouwen dat de honing opbrengst erg laag is/was. Nu ik de winter in ga met grote sterke volken in DB plus heb ik er alle vertrouwen in dat ze volgend jaar ook gewoon door de moerroosters zullen gaan.
Kortom het is een hele andere start dan afgelopen jaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr dec 18, 2015 9:46 

Is er ook ervaring van de Renson methode in combinatie met de (late) heidedracht?
Is dit mogelijk? Of gaan er dan teveel bijen op de heide verloren om in het voorjaar een goede start te kunnen maken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: za dec 26, 2015 21:23 
Site Admin

De ervaring ontbreekt me omdat ik geen heide-imker ben maar er zijn een aantal elementen die een volk dat in de maanden april-juli beperkt heeft gebroed toch interessant kan maken voor de heide.

- de koningin werd in die periode zeker niet tot het uiterste gedreven
- in juli kan ze dan (minder vermoeid) terug leggen aan volle capaciteit
- ze wordt daarbij extra gestimuleerd door een onderkamer met veel stuifmeel

Dit leidt tot een grotere broedaanzet tussen juli en augustus dan dat het geval zou zijn bij een volk dat niet beperkt broedde.
De ervaring zal het uitwijzen, ik hoor het graag :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di feb 16, 2016 14:10 

1. De doorgangen van het moerrooster raam zijn niet symmetrisch. Maakt het nog uit hoe het raam geplaatst wordt? Dus, welke kant aan de buitenkant en welke kant aan de binnenkant van het broednest?

2. Komt het bij deze methode wel voor dat een (kleine/jonge) koningin verloren gaat omdat deze vast komt te zitten in de moerroosters omdat ze de broedruimte zou willen verlaten?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do feb 18, 2016 21:21 
Site Admin

1. De moerroosters kunnen maar op 1 manier in het kader geplaatst worden. In doorsnede bekeken, is er rekening hehouden met de dikkere (beladen) bijen die naar boven gaan. Het conisch profiel van een moerroosterdoorgang is aan de onderkant dan ook breder. Ook werd aan die onderkant een 2 mm rand voorzien die desgewenst kan weggehaald worden met een Stanleymes (voor bepaald gebruik, bv. bredere darrendoorgang).
2. Op de 8 jaar dat de kast er is, nog niet mee gemaakt. Je komt wel al wel eens een heel klein moertje tegen (ondervoeding, late koninginnencel...) die geraken door alle roosters natuurlijk

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr feb 19, 2016 13:21 

Nog enige toelichting. Onze vraag had betrekking op het moerrooster raam (moerrooster op honingraamformaat, onderdeel van de Renson-methode). Deze met de brede kant van de moerroosterdoorgang aan de buitenkant van de Renson ruimte plaatsen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: zo feb 21, 2016 15:35 
Site Admin

Ok sorry verkeerd begrepen. Hier maken de bijen een horizontale beweging naar de broedruimte toe. Is niet zo zeer de met nectar zwaar beladen bij die verticaal naar de honingzolder beweegt.
Dus de juiste plaasing van het moerroosterprofiel is hier van minder belang. Maar je zou ook hier de idee kunnen verdedigen dat er eerder een (meer) beladen bij van buiten naar binnen (in de broedruimte) loopt dan dat dat andersom het geval zou zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten