Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Muizenwering
 Bericht Geplaatst: ma apr 06, 2009 11:20 

Hoi Marc, de uitwintering van de 8 volken op DB kasten is prima verlopen. Ze zijn opmerkelijk sterker dan mijn andere volken. Ik hang momenteel broed van die kasten over in andere kasten om al mijn volken even sterk te maken.
Met 1 ding had ik problemen in de winter ; het sluitlatje tegen de muizen dat in de vliegopening wordt geduwd. Ze kwamen er bij bijna alle kasten gedeeltelijk uit. De kasten staan hier in open lucht, allemaal zuidwest gericht. Ik denk dat daar het probleem ook in zit omdat het regenwater dat tegen de voorzijde afdruppeld boven het latje insijpelt omdat de 'puntjes' van het vormgieten toch een reetje vormen waar het water binnen kan. Ik heb ze daarom afgeschuurd en wat vaseline op het vlak dat in de vliegopening klemt, gesmeerd. Ze blijven nu vast zitten, misschien ook een tip voor anderen.
Verder alles kits, het seizoen en het gemakkelijk handelen met de kast moet nog beginnen en ik ben er nu al heel tevreden over.
Groeten, Luc.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 14, 2009 18:10 
Site Admin

Dag Luc,
Ik heb dit weekend de muizenweringen in de kasten gezet omdat de meteo al wat koudere nachten aankondigde, het signaal voor de muizen om een warmer winternest te gaan opzoeken.
Er zit natuurlijk ongeveer een mm of 1 speling tussen de muizenwering en de invliegopening en vooral bij kasten die in de zon staan, gaan ze wat werken zodat ze los komen te zitten.
Een oplossing daarvoor is dat je de muizenwering in de opening wat meer klemt met behulp van bindertjes in kunststof.
Ze hebben het voordeel op een houtje dat ze plat zijn, licht geribd en niet verweren. Ik gebruik één van de kleinste modelletjes, een 8-tal cm lang ongeveer. Hierbij wat foto's zodat het duidelijk wordt :

Afbeelding

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door marc op wo sep 16, 2009 20:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo sep 16, 2009 14:45 

Hee bedankt Marc, ik had al een oplossing gevonden met elastiekjes die aan weerskanten rond de uiteinden van de muizenwering werden gespannen. Als je dan de muizenwering in het vlieggat duwt, klemt het goed en ook dan geen enkel probleem meer.
Groeten, Luc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo sep 16, 2009 20:15 
Site Admin

Dag Luc, hoe meer gebruikers hoe meer ideeën er naar voor komen, prachtig. Ik ga de elastiekjes ook eens uittesten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr dec 03, 2010 11:09 
Site Admin

De voordelen van de DBplus muizenwering in de winter, kan je hier bekijken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Muizenwering
 Bericht Geplaatst: do jan 21, 2016 14:48 

Misschien is het een idee om een op maat gemaakt blokje/wigje (ong. 2,5 cm breed) aan de linker- en rechterkant op de vliegplank te lijmen? Op deze manier zouden twee horizontale vlakken gecreëerd kunnen worden waarop de muizenwering dan kan rusten.

Zijn hier zo bewaren tegen te bedenken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr jan 22, 2016 12:46 
Site Admin

Eens de kasten hier weg zijn zullen ze allemaal een eigen leven gaan leiden bij de imkers. En daar zitten soms nogal inventieve mensen tussen uiteraard. Kan ik heel goed mee opschieten :D
De muizenwering werd conisch uitgevoerd om in de DB plus opening te passen. Een nadeelTJE van de schuine vliegplank is dat de lage winterzon meer kans heeft om binnen te schijnen en de bijen op dat ogenblik naar buiten te lokken. Daarom werd geopteerd voor een naar buiten springende muizenwering die voor meer schaduw zorgt op die ingang.
De muizenwering werd 2 mm minder lang gemaakt dan de breedte van de vliegopening om gemakkelijk te kunnen inschuiven. Het 'vastzetten' van de muizenwering d.m.v. een kunststof kabelbindertje of Colsonbandje of hoe het ook plaatselijk genoemd wordt is, is zeer eenvoudig.
Ik doe het al van in het begin zo. Ik laat natuurlijk ieder imker vrij om elke andere oplossing te bedenken die ten goede komt aan de kast of haar gebruik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo sep 14, 2016 7:54 

Ik heb het gehele seizoen de muizenwering laten zitten met als voordeel dat de muizenwering nu muurvast zit dankzij de propolis. Heb overigens niet gemerkt dat de bijen 'last' hadden van de muizenwering. Toch volgend seizoen verwijderen of wederom laten zitten? Wat is wijsheid?

Groetjes,
Robert

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma okt 10, 2016 16:07 
Site Admin

Op hele warme dagen ventileren bijen graag en dat is ook nodig om het gewenste binnenklimaat te creëren. Ze zullen dan met een kleinere opening meer moeite moeten doen om dat te bereiken.
Een grote opening is ook gemakkelijker voor de bijen op drukke drachtdagen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten