Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2 vijframers of 3 drieramers in één romp
 Bericht Geplaatst: di nov 03, 2009 16:09 

Dag Marc,

Toen je vorige week de nieuwe kasten kwam leveren zei je dat het mogelijk is om, met behulp een toegetapte verticale moerrooster voor de Rensonkamer, een hoogsel om te vormen tot een kastje met 2 vijframers. Ideaal als dubbele bevruchtingskast, waar jonge moertjes wat langer, eventueel tot in het voorjaar, kunnen verblijven en zo perfect kunnen geëvalueerd worden lijkt me.
Wat me echter nog niet duidelijk is, is hoe je de bodem van zo een kast ziet. Ik meen me te herinneren dat je iets zei van een afscheiding aan de vliegplank om het vervliegen van de 2 volkjes te beperken. In de kast kunnen de bijen dan wel nog, via de bodem, van het ene compartiment naar het andere stappen. Hoe zie jij daar de beste oplossing voor?

Groetjes,

Willy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di nov 03, 2009 19:51 
Site Admin

Dag Willy, ik ga dat duidelijk maken met wat fotomateriaal. Ik hoop daar volgend WE tijd voor te vinden. Ik kom hier nog op terug.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do nov 19, 2009 11:49 

Dag Marc,

Mag ik je hier een voorzichtige herinnering sturen en een klein extra vraagje?
Welke lijm gebruik jij om bijvoorbeeld het varroagaas op de lade te kleven, of welke lijm kan je aanraden voor het verlijmen van Styropor?

Vriendelijke groeten,

Willy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do nov 19, 2009 22:55 
Site Admin

Ik ben het nog niet vergeten Willy. De latjes die ik nodig heb, zijn niet standaard maar moeten op maat geschaafd worden. Van zodra ik alles binnen heb, begin ik eraan.
Ik gebruik smeltlijm met pistool voor het verlijmen van EPS of dingen zoals een varroarooster op EPS.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo nov 22, 2009 20:15 
Site Admin

Alle puzzelstukjes gisteren bij elkaar gekregen en vandaag wat tijd gevonden om één en ander te maken :

Met het DBplus moerroosterraam als scheidingswand kan je de DBplus kast omtoveren in een verzamelkast van twee 5-ramers of van drie 3-ramers van honingraam formaat 435x160. Het volstaat om de raamdoorgangen met een sterke tape af te plakken.

Afbeelding Afbeelding

Het raam kan dan perfect dienen als dichte wand die de bijenruimte in de afzonderlijke delen blijft respecteren.

Het moerroosterraam is het belangrijkste onderdeel, maar alleen hiermee lukt het verdelen nog niet, er komt nog wat aanpassingswerk van andere delen bij kijken.
De DBplus kast is opgevat om overal de bijenruimte te respecteren, bv. op de opgaande sponning tussen rompen of tussen bodem en romp, om geen bijen te pletten.
Het is nodig dat ook al deze ruimten worden opgevangen om geen doorgangen van het ene deel naar het andere toe te laten.

Dit gebeurt met houten strookjes van allerlei dikte :

Afbeelding

Latjes van 20 mm dikte, met rechte en 1 schuine zijde (hoek 35°), lengte ongeveer 20 cm; blokjes van 6 mm dikte, 20 mm breed op 32 mm lang; lange repen multiplex van 8 mm dikte, 20 mm breed op 44.5 cm lang

Een belangrijke doorgang is natuurlijk langs onder in de bodem.
In de eerste lade (varroalade) zit een onderdoorgangruimte van 20 mm (de hoogte van de lade).
Die moet gedicht worden onder de loopbrug(gen) waar we de verdeling willen. Dit doen we met behulp van de 20 mm dikke latjes met een breedte van ook ongeveer 20 mm. Ze worden gelijmd tussen de EPS van de lade en op het varroarooster (geen lijm tussen varroarooster en latjes).

Afbeelding Afbeelding

De achterste latjes zijn ongeveer 20 cm lang en recht afgezaagd. De voorste latjes schuin om aan te sluiten met de schuine zijde van de varroalade daar. De schuinte bedraagt 35°.

Hiermee is de kous niet af wat de bodem betreft want er zit ook 8 mm bijenruimte tussen de onderkant van de loopbruggen en het kader van de varroalade. Hiervoor zetten we een bodem zonder laden op zijn kop en schroeven we onder de gewenste loopbruggen een multiplex reep van 8 mm dikte. De repen zijn ongeveer 20 mm breed op 445 mm lang. Deze latjes werden gewoon vastgeschroefd in de loopbruggen.

Afbeelding Afbeelding

Via de bodemladen kunnen nu geen bijen van het ene naar het andere compartiment.

Een tweede belangrijke doorgang bevindt zich tussen bodem en romp, er zit hier immers 6 mm opening om geen bijen te pletten. Ook deze 6 mm moet opgevangen worden. We plaatsen daarvoor de romp op zijn kop,

Afbeelding Afbeelding

en bevestigen er de kleine houten blokjes van 6 mm dikte net naast de verdeelramen. Eén schroefje volstaat hier om de houten blokjes van ongeveer 20x32 mm te bevestigen.
Als je volhout neemt zoals hier dan even voorboren anders splijt het blokje bij het vastzetten.
Een 6 mm multiplex heeft dat natuurlijk niet maar dat had ik niet dadelijk bij de hand.

Wanneer je met verschillende verdeelrompen op elkaar werkt, doe je dat natuurlijk ook bij die rompen.

(wordt vervolgd)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 21, 2010 16:55 
Site Admin

Vorige maand werden enkele drieramers klaar gemaakt om jonge volkjes in op te kweken :

Afbeelding

Dit lukt heel goed, de jonge moeren raakten goed bevrucht, de aparte volkjes groeien sterk en de 3 raampjes werden snel volgelegd. Ik heb nog geen tijd gehad om een speciaal scheidingsstuk te maken tussen de verschillende ingangen. Ik gebruikte daarvoor nu nog ronde mousseband (PUR).

Een belangrijke opmerking dient gemaakt te worden ivm de dichtgeplakte scheidingsramen : zorg voor plakband die de bijen niet aanvreten.
Er werd snel een kast klaargemaakt voor een 3 drieramer, de scheidingsramen werden overplakt met scotch (verf)tape omdat ik op die stand niets anders bij de hand had. Gevolg : 1 moer in de kast over de 3 delen, de 2 andere moeren werden afgemaakt. Reden : het waren geen 3 aparte volken maar 1 volk :( :

Afbeelding
De scheidingswanden zaten vol gaten !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo jun 30, 2010 22:34 
Site Admin

Bij nazicht vandaag blijken de drieramers uit hun voegen te barsten. Wanneer de kast open ligt valt het op dat de volkjes, die toch elk een eigen moer hebben, over de schotten heen heel gemoedelijk met elkaar omgaan. Een gevecht zie je nergens.

Afbeelding

Vanavond dan maar een etage bij opgezet. Dezelfde scheidingsramen (ingetapete moerroosterramen) kunnen ook nu weer gebruikt worden, alleen moet je ze iets aanpassen. Aan de onderkant moet er een reep van gemiddeld 7 mm vanaf gezaagd worden. Met een goede wipzaag met klein getand zaagblad lukte dat goed.
De andere aanpassing is het dichten van de 'anti-bijenpletruimte' naast de scheidingsdramen, zoals reeds hoger uitgelegd.
Hier werden uit een triplex plaatje, van 5.5 mm dikte, strookjes gezaagd van 25x32 mm die je gewoon met een schroefje bevestigd aan de onderkant van de romp. Voor drieramers zet je het midden van het blokje op 12.5 cm van de binnen(zij-)kant van de romp.

Afbeelding

Eerst zet je de lege romp erbovenop, daarna schuif je scheidingsramen op hun plaats zonder dat er bijen tussen zitten, dan vul je de drieramers op.

Afbeelding

De volkjes hebben nu allemaal hun eigen identiteit, de vliegopeningen kunnen nu wat groter, hier wordt nu nog enkel een scheiding gemaakt met een klein moussebandje.

Afbeelding

Ze kunnen nu weer een paar weken verder, maar ergens moet dat stoppen natuurlijk, wordt vervolgd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do aug 19, 2010 13:29 
Site Admin

Vandaag grondig nazicht gedaan van de 3 drieramers die op 2 goed gevulde honingkamers zitten, dus elk 2 x 3 honingramen.
Bij de vorige controle (juni) hadden ze allemaal broed in alle stadia, zodanig zelfs dat een 2e honingkamer met tussenschotten werd bijgegeven.
Bij 1 van de 3 drieramers is alles OK, 3 moeren - 3 volken zeer sterk, hebben 3e HK met tussenschotten nodig op de winter in te gaan :

Afbeelding

Zeer opvallend weer is hier de gemoedelijkheid waarmee de verschillende volken over de tussenschotten heen met elkaar omgaan, geen gevechten te bespeuren :

Afbeelding
Het eventueel verenigen van 2 volkjes mag hier geen probleem zijn.

Maar... in de 2 andere 3-ramers keerde de situatie de laatste maand blijkbaar helemaal om. In plaats van 3 verschillende volken met eigen moer zit er in de ganse kast nog één moer met heel veel broed en in de andere compartimenten zitten heel veel bijen op voedselramen zonder broed en zonder moer. Waarom hier niet gelukt is wat in de andere kast wel kon is een raadsel. De kasten werden op dezelfde wijze ingedeeld, de vliegplanken op dezelfde wijze in 3 verdeeld d.m.v. moussebanden (zie eerdere foto's).
Was hier 1 van de moeren te dominant (feromonen, genetisch...) om met 3 onder 1 dak samen te leven ? En gaat dat feromoon dan door de tussenschotten heen om zelfs in het buurcompartiment te overhand te nemen ? Waarom hebben ze een maand lang ieder een mooi eigen broednest opgebouwd zonder hinder ?
Vragen zonder een direct antwoord. Wat me bij uitwendige observatie aan de kasten wel eerder opviel was dat bij het massaal voorspelen van de jonge bijen, bij goed weer, de 3 volkjes dat samen of gelijk deden en dat er dan een zwerm bijen voor die kasten hing, veel meer dan bij gewone kastvolken. Ik vermoedde toen al dat veel jonge bijen van de ene bij de andere binnenvlogen. Normaal zou je dan verwachten dat het de middenste 3-ramer is die daar het meeste profijt mee doet maar de compartimenten waar de moer nu nog zit bevinden zich ofwel links- of rechtsbuiten.

Over het algemeen kunnen we besluiten dat het verdelen van de kast in 3 drieramers geen onverdeeld succes is. Waar het lukt zijn de 3 volken enorm sterk en zullen van elkaars warmte zeker profiteren en beter ontwikkelen dan 1 volk in een grote kast, maar het lukte bij te weinig kasten om er een imkermethode van te maken.

Oorzaken volgens mij :
- allereerst al geen tape gebruiken waar de bijen doorheen bijten. Dit is een technisch mankement dat verholpen kan worden
- alle drie de vlieggaten naast elkaar, in hetzelfde vlak, met enkel een mousseband om de ingangen van elkaar te scheiden. Wanneer de volken te groot worden krijg je hierdoor waarschijnlijk te veel vervliegen naar de buren. Misschien worden de moeren wel afgemaakt door te veel bijen die van de buur komen. Je zou dan ook roof kunnen verwachten maar dat gebeurde niet, de compartimenten werden gewoon geannexeerd en verder uitgebouwd.
Dit is gedeeltelijk een technisch probleem (er moet een echte afscheiding komen die doorloopt op het volledige landingsvlak) en gedeeltelijk een conceptfout (drie ingangen naast elkaar in dezelfde front zou wel eens niet kunnen lukken).

Andere praktische bezwaren van de kast die wel met 3 volken verder leeft :
- het bijvoederen of inwinteren. Het voederbord van de DBplus heeft 2 voedergaten en is niet voorzien op 3. Hier zouden dus 3 aparte afdekjes moeten gemaakt worden met een eigen opening.
- er kan zich een probleem vormen wanneer de 3 volken niet gelijk en even sterk zouden ontwikkelen. Voor de één zou een bak moeten worden bijgezet voor de ander is het te vroeg... (alhoewel afkoeling met 3 onder 1 dak hier misschien niet speelt).
- bij problemen van een volk gaan zoeken in 1 van de compartimenten levert storing op voor alle drie.

Besluit/vervolg :
- de kast met de tussenschotten in 3 verdelen met elk een vlieggat in de voorzijde kan ik momenteel met huidige resultaten niemand aanraden.
Ik test volgend seizoen uit wat een stevige voorkant- afscheider tussen elk volk hieraan verbetert.
- heel zeker ga ik volgend jaar ook testen doen met maar 2 volken in de 3 kamers. Hiermee bedoel ik jonge volken op 3 ramen zetten in de 2 buitenste compartimenten en het middenste compartiment vrij houden.
Wanneer ze sterk genoeg zijn worden ze eerst horizontaal uitgebreid naar 5-ramers door het tussenschot te verhangen naar het midden toe (de bodem moet daarom voorop ook al voorzien zijn voor een verdeling in 2 en in 3) en later naar boven naar een 2e honingbak. Het overwinteren gebeurt dan met 2x 5 HK-ramen veel compacter dan op 3x 3 HK-ramen en er kan standaard gebruik gemaakt worden van huidig DBplus voederbord met 2 openingen.

Volgend seizoen meer hierover.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Interressant
 Bericht Geplaatst: do aug 19, 2010 22:42 

Marc,

Zeer interessant allemaal.
Er kwamen bij mij een aantal vragen op.

Ik denk echter dat het niet aan de feromonen kan liggen die vrij door de kast gieren. Menig imker imkert met 2 volken slechts gescheiden door een snelgrovebord en dat gaat goed. Dus waarom nu niet met een algehele afsluiting? Vooral niet met die dikke tape, dat is zo dicht als maar kan zijn.

Waren het trouwens zusterkoninginen? Misschien dat de verspreiding van het feromoon in de kast en op de vliegplank bij sommige volken minder sterk was dan bij de andere.

Ik denk dat gescheiden vliegplanken inderdaad een verschil kunnen maken, maar kan het ook met de kleur van de vliegopeningen te maken hebben?

Ergens verderop heb je een stuk staan over een snelgrove bord. Je zou deze toch ook kunnen maken met 3 openingen? 1 aan de voorkant voor het middelste volk en 2 aan de zijkanten (linker- en rechtervolk) en dan houd je de achterkant vrij voor de imker.
Voor de 2 volken kan je natuurlijk ook 1 volk op de vliegplank in laten vliegen en het andere volk op de snelgrovebord. Dus 1 volk heeft de ingang onderin en de ander bovenin.

Je idee over 2 volken in 1 kast is een heel goed alternatief en vooral de compactere wintertros lijkt mij een belangenrijk voordeel. Ik wil dit ook gaan proberen dit jaar. Ik heb namelijk 2 kleine zesramers die ik samen de winter door wil laten gaan in 1 kast.

Ik heb echter nog een optie daarvoor. Je wou het midden vrij houden en dan of het ene volk of het andere de middenruimte er bij geven?

Stel nou dat je de middelste ruimte onderin dusdanig bewerkt dat je de volken steeds een raam er bij kunt geven totdat je in het midden uitkomt met 5 ramen per volk (ideale situatie). Zo overrompel je niet je sterkste volk met 2 x zoveel ruimte in 1 zet en laat je ze geleidelijk aan groeien in de kast, En beide volken kunnen groeien in de kast.

Dit zijn zo even wat hersenspinsels die ik graag met je wil delen. Ben benieuwd wat je resultaten zijn volgend jaar. Lees het graag.

Wat doe je nu trouwens met die volken? Ik denk dat menig imker hier daar ook van kan leren.

Bouna

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Interressant
 Bericht Geplaatst: vr aug 20, 2010 2:24 
Site Admin

Dag Adherrahim,
Bouna schreef:
Ik denk echter dat het niet aan de feromonen kan liggen die vrij door de kast gieren. Menig imker imkert met 2 volken slechts gescheiden door een snelgrovebord en dat gaat goed. Dus waarom nu niet met een algehele afsluiting? Vooral niet met die dikke tape, dat is zo dicht als maar kan zijn.

Het was hier mij om te doen om de mogelijkheden van de moerroosterramen, gebruikt als tussenschotten (dichtgemaakt met tape) te bekijken. Veel imkers die kasten onderverdelen doen dat in dezelfde romp maar dan met invliegopeningen in de zijkanten of met verschillende rompen op elkaar met separator tussen, dat werkt wel goed natuurlijk. Als je nieuwe kernvolkjes met jonge bijen en jonge moer wil maken kan je met DB honingramen niet groter gaan dan 3 ramen. Vandaar de oorspronkelijke gedachte om de kast in 3 compartimenten van 3 ramen te verdelen.

Citaat:
Waren het trouwens zusterkoninginen? Misschien dat de verspreiding van het feromoon in de kast en op de vliegplank bij sommige volken minder sterk was dan bij de andere.

Daar zeg je zo wat, alle jonge volken in de 3-ramers kwamen van larfjes van eenzelfde moer, uit de broedstoof. Zou inderdaad kunnen dat de feromonen van zustermoeren meer op elkaar lijken waardoor bijen minder gaan vechten met elkaar over het tussenschot heen :idea: .

Citaat:
Ik denk dat gescheiden vliegplanken inderdaad een verschil kunnen maken, maar kan het ook met de kleur van de vliegopeningen te maken hebben?
Ergens verderop heb je een stuk staan over een snelgrove bord. Je zou deze toch ook kunnen maken met 3 openingen? 1 aan de voorkant voor het middelste volk en 2 aan de zijkanten (linker- en rechtervolk) en dan houd je de achterkant vrij voor de imker.
Voor de 2 volken kan je natuurlijk ook 1 volk op de vliegplank in laten vliegen en het andere volk op de snelgrovebord. Dus 1 volk heeft de ingang onderin en de ander bovenin.

Er kan natuurlijk beter gewerkt worden op een separator of andere bodemplaat met 3 uitgangen in voor en zijkanten. Dan lukt een verdeling in 3 zeker wel, maar dat is hier in de bijentuin waar de testen gebeuren geen optie met een opstelling van de kasten in rij (+/- 15 cm van elkaar).
De 3 kleurtjes van de vliegplank waren duidelijk te onderscheiden bijenkleuren. De moussebandjes als tussenscheiding van de opening zelf waar ze binnen lopen was een snel gekozen idee met dingen die ik binnen handbereik had. Dat moet duidelijk wat anders worden dat meer afscheiding maakt op de vliegplank.

Citaat:
Stel nou dat je de middelste ruimte onderin dusdanig bewerkt dat je de volken steeds een raam er bij kunt geven totdat je in het midden uitkomt met 5 ramen per volk (ideale situatie). Zo overrompel je niet je sterkste volk met 2 x zoveel ruimte in 1 zet en laat je ze geleidelijk aan groeien in de kast, En beide volken kunnen groeien in de kast.

Dat was inderdaad mijn bedoeling ja, beide volkjes stelselmatig uitbreiden naar het midden toe zodat ze beiden 5 ramen bezetten. Ik zie nu dat huidige volkjes die klein begonnen in juni (1 HKraam met gesloten broed met jonge bijen op, 1 voederraam en 1 uitgebouwd raam + nog 2 ramen afgeklopte jonge bijen) voor de inwintering naar 9 volledig bezette HK ramen toe werken. De kleine volkjes houden elkaar dus duidelijk warm waardoor ze snel groeien. Maar in 3 ramers betekent dat een smal torentje van 3 ramen breed, 3 ramen hoog. Dat kan in een goed geïsoleerde kast waar het ene volk het andere warmhoudt best lukken maar iets in me zegt dat ze om te overwinteren beter op 5 breed, 2 hoog zitten. Voeg daarbij de praktische kant : de voederplaat van de DBplus met zijn 2 voedergaten is dan prima geschikt voor het bijvoederen of inwinteren en bij controle van de volkjes moet je in één bak minder kijken natuurlijk.

Ik denk dat we volgend jaar al een flinke stap dichter kunnen zitten bij een goede werkwijze.
Gr. Marc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr aug 20, 2010 12:42 

Hallo Marc,

IK denk dat we elkaar hier niet helemaal snappen met het tussenraam. Je gedachtengang is prima. Ik bedoelde met mijn inbreng het volgende. Als bij imkers die gewend te zijn te werken met een seperator (die wel de verschillende feromonen door de kast laat gieren) het wel werkt, dan kan het mislukken in jouw kast niet daar aan liggen. Want de tussenschotten zijn minder "open". Toch? Ergens anders heb je een stuk staan over een verzamelkast voor Miniplus. Dat tussenraam kan je ook hiervoor gebruiken toch? Heb je gelijk 1 tussenraam voor meerdere doeleinden. Gelijk multiraam noemen.

Ik zag op de foto inderdaad dat je de bijenkleuren gebruikte, maar kan het zijn (ik gooi maar weer eens een muntje op) dat de combi er van ook een rol speelt? Met name geel en groen naast elkaar?Of dat een bepaalde kleur toch meer aantrekt? IK heb het vermoeden namelijk bij mijn eigen kasten dat sommige combi's (kleur vliegplank / kast) beter werken dan de andere.

Ik ben het helemaal met je eens dat 2 x 5 beter is dan 3 x 3. Althans beter aanvoelt. Voordeel van 3x3 is dat je daardoor minder kasten nodig hebt.

Zou het misschien ook een idee zijn om juist vanuit het midden te beginnen en dan steeds naar buiten toe een raampje er bij te geven? Zo genieten ze directer van de warmte van de "buren" en kan "de middenberm" op z'n plaats blijven.

Succes er mee en ben benieuwd te lezen wat de resultaten in de toekomst zullen zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr aug 20, 2010 13:29 
Site Admin

Bouna schreef:
Als bij imkers die gewend te zijn te werken met een seperator (die wel de verschillende feromonen door de kast laat gieren) het wel werkt, dan kan het mislukken in jouw kast niet daar aan liggen. Want de tussenschotten zijn minder "open". Toch?

Inderdaad. We houden het dus bij het vervliegen door te kort naast elkaar geplaatste en niet voldoende gescheiden vliegopeningen.

Citaat:
Ergens anders heb je een stuk staan over een verzamelkast voor Miniplus. Dat tussenraam kan je ook hiervoor gebruiken toch? Heb je gelijk 1 tussenraam voor meerdere doeleinden.

Dat ophangraam voor miniplusraampjes heeft een heel andere functie en sluit ook de buitenzijden niet af, is ook niet gewenst daar. Ik zie dat ik jullie daar in dat onderwerp ( http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=322 ) niet verder geïnformeerd heb alhoewel ik al een 20-tal van zulke ophangramen gemaakt heb voor eigen gebruik. Ik vul de verdere info daar zo snel mogelijk aan.

Verdere testen op 5 of 3-ramers zal voor volgend jaar zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo jun 05, 2011 10:56 
Site Admin

Ik ben momenteel kasten klaar aan het maken om terug verschillende jonge volkjes in 1 DBplus kast op te bouwen.
Vorig jaar was het succes slechts matig omdat er wellicht ergens een 'onderdoorloop' was waardoor de verschillende kamers in contact met elkaar waren en slechts 1 van de moeren werd over gehouden.
Vanuit de basisontwerpplannen werd daarom een stukje uitgetekend dat past onder de eerste romp in het vlieggat om de afsluiting ter hoogte van het vlieggat te optimaliseren. Het wordt gedeeltelijk naar buiten doorgetrokken om ook op het landingsvlak al onderscheid te krijgen. Hier de tekening op schaal 1:1 je kan ze uitknippen en op het te zagen plankje of ander materiaal leggen als zaagpatroon.

Afbeelding

Alhoewel het succes matig was vorig jaar moet toch gezegd worden dat de volken die op die manier werden verkregen zeer goed uit de winter kwamen en tot de beste van de thuisstand behoren. Ik stap wel af van het indelen in 3 kamers van 3 ramen en werk enkel nog met 2 kamers van 5 ramen. Dit om praktische redenen van inwintering omdat de voederplaat in het multikader ook maar 2 voederopeningen heeft en je met 3-raamskamers al snel 3 kasten op elkaar krijgt nog voor de winter, niet erg praktisch voor een eventueel nazicht.

Dus voor de geïnteresseerden, een volledige afsluiting van de kamers betekent :

1. 2 latjes van 20 mm dikte op het varroarooster (varroalade bodem) - om de onderdoorloop via de varroalade te beletten (ook het varroarooster zelf vastlijmen op de latjes)
Afbeelding

2. latje van 8 mm dikte onder de middenste loopbrug (onderkant bodem) - om de bijenruimte tussen varroalade en loopbruggen te dichten
Afbeelding

3. plaatje van 6 mm dikte op de bodem aan de achterzijde (ter hoogte van het scheidingsraam) om de bijenpletruimte tussen de rompen te dichten
Afbeelding Afbeelding

4. scheidingsplankje aan het vlieggat - om de vlieggaten volledig van elkaar te scheiden (hier gezaagd uit stukjes afval van betonplaat)
Afbeelding

5. uiteraard goed dicht getaped scheidingsraam (stevige band waar de bijen niet doorheen knagen) in de romp
Afbeelding Afbeelding

Een aantal dubbele vijframers staan klaar voor gebruik :
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do jun 30, 2011 9:15 
Site Admin

10 dubbele DBplus vijf-ramers werden opgezet. De moeren zijn goed aanvaard, ik wacht nog even voor controle of ze allen aan de leg zijn en goed 'apart' verder ontwikkelen.

De gemoedelijkheid waarmee volken naast elkaar in de 5-ramers van vorig jaar met elkaar omgingen, krijgt een staartje.
In één van de volken die vorig jaar 1 groot volk ging vormen ipv 2 of 3 en dit jaar een prachtig productievolk is, kwam ik tot een opmerkelijke vaststelling ! Er zitten 2 moeren in, mooi zusterlijk naast elkaar ! Beiden goed aan de leg en zich niet storend aan elkaars aanwezigheid. Sinds de zwermcontroles in april noteerde ik reeds dat er een 'snelle' moer in zat. Ik kwam ze ergens tegen op een raam en een aantal ramen verder zag ik ze weer. De bruine moer was niet gemerkt. Ik had niet dadelijk een vermoeden dat er nog een identieke zuster naast leefde. Bij de laatste controle werd de moer die op het eerste raam zat even buiten de kast gehangen. De vaststelling was nu wel duidelijk toen ik haar evenbeeld op het 3e raam weer tegen kwam.

Ik maakte het al mee dat bij een late moerwissel, jonge en oude moer nog enkele weken samen leven op dezelfde raat, maar in hoogseizoen... neen. Ik ga de moeren merken en omdat het niet alledaags is wil ik bij wijze van experiment nagaan hoe ver dit door gaat. Ze mogen van mij samen de winter in en volgend seizoen terug samen een volk opbouwen.
Ik probeer bij een volgend nazicht te merken en een fototoestel mee te nemen.
Bijen houden... steeds weer anders :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do jun 30, 2011 11:05 

Ik had inderdaad eerder gehoord van moeder en zuster in dezelfde kast en zelfs op hetzelfde raam. En ook van 2 zussen maar dan in het voorjaar.
Maar 2 zussen zo laat in het jaar ook nog eens in 1 kast????
Daar waar steeds meer mensen elkaar niet meer dulden in hetzelfde land, weet de natuur harmonie te brengen tussen 2 rivalen.
Mooier kan imkeren toch niet zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten