Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do jun 30, 2011 18:22 

mischien is het vechten om de heerschapij iets wat moeren maar één keer in hun ontwikeling doe nl. als ze jong en onbevrucht zijn.
Net zoals een bruidsvlucht, dat doet ze ook maar tot een bepaalde leeftijd.
Het zou best kunnen dat bij verenigen de wersters ´beslissen´welke moer overblijft en dat dat helemaal niet door het vechten van de moeren wordt bepaald.

Vriendelijke groet
Dominique

ps. ik ben benieuwd

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: vreedzame koninginnen
 Bericht Geplaatst: vr jul 01, 2011 20:42 

Ik heb dit vorig voorjaar ook mogen meemaken. 2 koninginnen in dezelfde kast en zelfs op hetzelfde raam. Het ging om een zesramer waarin ik een eerste met nummermerk gemerkte koningin had ingevoerd en waarbij ik een tijdje later een tweede tegenkwam zonder merkje. Ik vermoedde eerst dat de eerste haar merkje was kwijt geraakt waarop ik de tweede een nieuw nummermerk gaf.
De dames liepen zelfs naast elkaar heen op hetzelfde raam zonder enige vorm van agressie. Meteen mijn collega om dit mee vast te stellen omdat anders niemand dit zou willen geloven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo jul 06, 2011 22:42 
Site Admin

Vandaag terug even in de kast geweest. De eerste 3 moerdoppen van het jaar tegen gekomen bij dit volk. Niet dadelijk een moer gezien, wel veel eitjes. Toen de dekplank er weer op ging zat er eentje met een kluitje bijen onder het bovenste moerrooster. Dadelijk voorzien van een blauw 2-tje. Niet verder gezocht naar de andere want het begon te regenen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di jul 19, 2011 20:22 
Site Admin

Het is na controle vandaag wel duidelijk, geen tweede moer meer ! Een kans gemist op het op foto vast te leggen.
In de loop van de volgende weken wordt de balans van de 5-ramers van dit jaar opgemaakt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr jul 29, 2011 12:00 

Na een eerste, half gelukte, poging vorig jaar is het ook hier prima gelukt om in één hoogsel 2 volkjes op ieder 5 ramen te gebruiken als bevruchtingsvolkje. Mijn bodems zien er wat anders uit als die die Marc hier beschrijft. Ik vertrek niet van een DB plus bodem, maar van een multikader. De beschrijving ervan vind je hier: http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=323

Dit jaar heb ik de dikke ijzerdraad vervangen door een blokje van 6 mm. aangevuld met wat vulmiddel in het schuin aflopende stuk zodat nog de moeren nog bijen van het ene kastje in het andere konden lopen. Daar was het vorig jaar soms fout gegaan.

De mini plus kastjes zijn dit jaar ongebruikt gebleven. Alle jonge moeren zijn bevrucht in deze vijframers.

Groetjes,

Willy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do sep 08, 2011 18:26 
Site Admin

Ik denk dat we de balans voor dit jaar nu wel kunnen opmaken.

Resultaat :
- 3 dubbele 5-ramers zijn zeer goed ontwikkeld, ze zitten nu al op 3 kamers barstensvol
Afbeelding
- 3 dubbele kasten hadden maar 1 moer, andere kant moerloos. De 2 delen werden hier gewoon verenigd. Volken zitten nu op 2 volle kamers.
Afbeelding
- 3 dubbele kasten hadden in het begin 2 bevruchte moeren maar na een tijd bleken ze aan 1 kant vervangen door een nieuwe jonge moer (gewisseld). De gewisselde moer werd gedood en de 2 kanten verenigd. Volken zitten nu op 2 volle kamers.
- 1 dubbele kast werd al vrij vroeg weggenomen omdat er in geen van beide kanten een moer bleek te zitten

Beide delen zijn nu wel goed van elkaar gescheiden dat bewijzen de 6 kasten met 2x een bevruchte moeren. Dat er daarvan 3 moeren gewisseld werden heeft wellicht te maken met de kwaliteit van de 'stoofmoeren'.
Bij de 3 kasten waar maar 1 moer bleek in te zitten was het andere volk duidelijk moerloos (stertselende bijen), dus ook hier geen contact tussen beide zijden. Dat er in 1 kast in geen van beide kanten een moer zat laat vermoeden dat het thuiskomen (herkennen van de kast) misschien toch voor de nodige moeilijkheden zorgt.

Als we even samenvatten :
- 15 bevruchtingen gelukt op de 20 (75%)
- 5 moeren van de 20 niet of verkeerd thuis gekomen (25%)
Uiteindelijk 12 prachtige sterke jonge volken die vanaf juli prikkelvoeder krijgen in de vorm van deeg (bloemsuiker/honing) en over een paar weken worden ingewinterd.

Het was dit jaar een zeer warme lente met heel wat vogelleven in de omgeving. Het percentage van moeren dat weggevangen wordt door vogels kan ik niet inschatten maar 25% lijkt me toch veel.
De kasten stonden dit jaar in rij tussen productiekasten en veel vliegplanken vertoonden nog de 3 kleuren van de testen van vorig jaar (3 x 3-ramers).
Volgend jaar wil ik de testen verder zetten met 2-kleurs vliegplanken en een meer gespreide, open opstelling van de kasten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Verlijmen op varroarooster en EPS materiaal
 Bericht Geplaatst: do feb 16, 2012 10:21 

Dag Marc,

Momenteel zoek ik alles bij elkaar om een DBplus kast in het seizoen te kunnen opsplitsen in 2 vijframers. Kan je me adviseren welke lijm je best gebruikt om de latjes op de varroarooster en de EPS kader vast te lijmen ?

Welke tape is te verkiezen om het scheidingsraam mee dicht te maken ?
Ik heb zelf de ervaring dat de tape die men gebruikt om isolatiemateriaal te kleven (lijkt op zilverpapier) wel goed werkt. Alleen is dat vrij duur.

vrgr

Jan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: za feb 18, 2012 20:26 
Site Admin

Als lijm gebruik ik smeltlijm (blokje of staafje in opwarmend lijmpistool) die ook veel door knutselaars wordt gebruikt. Opgelet met lijmen waarin oplosmiddelen zitten, deze kunnen niet gebruikt worden op EPS.
Houten latjes op EPS kunnen gewoon geschroefd worden. Als je volhouten latjes neemt kan je best even voorboren (tegen splijten), multiplex latjes hebben dat uiteraard niet nodig.
Voor wat de plakband betreft heb ik goede ervaring met gewone bruinrode verpakkingsband (+/- 5 cm breed) rondom het raam mee lopen van boven naar beneden (banden half overlappend). Ook de zwaardere plakbanden bestaande uit een soort geplastificieerd doek, uitvoeringen zilverkleurig, zwart... zijn goed. Papieren plakbanden (schildersband) voldoet helemaal niet. Belangrijk is ook dat je geen gaatjes laat uiteraard. Merken ? Meestal ligt dat wel 1 of 2 keer per jaar als aanbieding in de Aldi, ik breng er dan altijd een aantal mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten