Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bodemschuiven bij inwintering
 Bericht Geplaatst: zo aug 28, 2011 13:23 

Dag imkercollega's,

Afgelopen winter had ik een simplex kast waarbij de vliegopening en open bodem, verstopt raakte met dode bijen. Een toch wel stevig bijenvolk kon daardoor de kast niet meer uit en de luchttoevoer was zo goed als afgesloten. Gelukkig kon ik dit nog tijdig vaststellen doordat ik door de doorzichtige plaat merkte dat het bijenvolk bijzonder gestresseerd was. Ik heb dan noodgedwongen de bijen moeten storen en voorzien van een nieuwe bodem in een periode waarin je dat beter niet doet maar het bleek een goede beslissing te zijn.

De DB kast is mijn inziens flink hermetisch gesloten en de bijen bekomen voornamelijk lucht via het vlieggat dat op zijn beurt ook vrij klein is als gevolg van de geplaatste muizenwering.

Mijn vraag is nu, of het een goed idee is om binnen een goede maand de rooster uit de bodem te halen zodat enkel de varroalade overblijft. Deze kan ik dan op geregelde tijdstippen uithalen en proper maken. Ik zou dan op die manier voorkomen dat dode bijen zich ophopen en verstroppingen veroorzaken. Ik ga er ook van uit dat de bijen rond eind september zeker geen aanbouw meer zullen maken onder de bruggen.

Benieuwd naar reacties,

Jan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo aug 28, 2011 20:38 
Site Admin

Dag Jan.
Hier blijven de bodemlades er de ganse winter in. Je mag het binnenklimaat van de DBplus in de winter niet vergelijken met een andere kast. Het vlieggat, met muizenwering erin, is 300 x 6 mm, ruimschoots voldoende voor deze kast.
De eerste 2 winters heb ik om de 2 weken de varroalade bekeken om het aantal dode bijen te tellen en ze leeg te maken. Vorige winter heb ik me er niet meer mee bezig gehouden en in het voorjaar blijken die varroalades zo goed als leeg te zijn. Wellicht zijn de opruimbijen ermee bezig geweest.
Veel imkers gebruiken de varroalade niet en als die maanden lang niet werd uitgeschoven kunnen de bijen de randen zodanig in de propolis gezet hebben dat ze er niet meer gemakkelijk uitschuiven. Dus als je regelmatige wintercontroles wil doen van je varroalade, kijk dan ook bij de inwintering of ze los zit en gemakkelijk schuift. Is dat niet het geval dan kan je ze van onder de bodem (met de bodemlade eruit) met de beitel aan de kanten losmaken. Een voordeel van het bodemontwerp is dat dode bijen tussen de loopbruggen door op de varroalade vallen en niet dadelijk voor verstoppingen zullen zorgen aan ingang of onder raampjes. Ik raad je aan om deze winter eens regelmatig de bijensterfte op de varroalade na te kijken.
Als er daar zodanig veel ophoping van dode bijen is, betekent dat niet veel goeds voor het volk, je kan dan de lade uittrekken en de lijken gewoon weggooien en leeg terug inschuiven. Zo blijft een volk ook geen ganse winter boven bijenlijken leven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo aug 28, 2011 21:53 

Bedankt voor je reactie Marc.

Ik denk dat we een begripsverwarring hebben. Met varroalade bedoelde ik eigenlijk wat jij bodemlade noemt. Vandaar dat ik mijn vraag nog even herformuleer.

Zou het een goed idee zijn om de varroalade, de lade met het gaas dus, eruit te halen bij het inwinteren en enkel de bodemlade laten zitten ?

De bodemlade reinigt gemakkelijker en je hoeft dan maar één lade te doen wat in de winter weer minder gerommel geeft.

Ook zou bij het schuiven met de varroalade, die dichter bij het volk zit dan de bodemlade, het risico bestaan om bijen te pletten. De bodemlade zit toch nog wel iets lager en dus verder van de tros af. Als je die dan uithaalt om te reinigen heb je wel even een kast zonder bodem, maar wel wat frisse lucht en minder kans op geplette bijen.

Benieuwd naar jou visie.

vrgr
Jan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma aug 29, 2011 9:47 
Site Admin

In het actieve seizoen de varroalade uit- en terug inschuiven kan inderdaad tot bijen pletten leiden omdat het volk dan groot is en de bijen tot op de varroalade zitten. In wintertijd zitten de bijen hoger en vind je er nog weinig op de varroalade. Het schuiven van de lade gebeurt dan zonder bijenleed.

Het gevaar bestaat dat als je de varroalade te vroeg eruit haalt of te laat terug zet, de bijen weer meer ruimte krijgen onder de loopbruggen en de kans verhoogt op onderbouw. Bovendien gaan ze dan tot op de bodemplaat en tot aan de sluitblok achter, waarvan de reetjes gepropoliseerd gaan worden. Als je die dus niet regelmatig gebruikt, gaan die komen vast te zitten en wordt inspectie langs achter via de lades moeilijker.
Ik zou het niet doen, maar als je het wil uittesten, laat dan even weten wat je bevindingen ervan zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma aug 29, 2011 20:28 

Marc,

Je opmerkingen neem ik in overweging.

Met het bouwen zie ik eigenlijk geen probleem als dat eind september is en je de lade er half februari terug zou inschuiven.

Ik heb vanavond al eens even geprobeerd om de varroalade eruit te halen maar die zit inderdaad vastgekit. Bij een dag met betere temperaturen ga ik ze losmaken.

Bedankt voor de toelichting.

Jan

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten