Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: DB Plus en koninginnen kweek.
 Bericht Geplaatst: zo dec 14, 2014 20:12 

Ik ben een Buckfast koninginnenkweker en heb altijd gewerkt met de Segeberger. Een Segeberger kun je mooi als pleegvolk gebruiken door de moer in de onderbak te zetten met een rooster ertussen in de bovenbak tussen het broed hang je dan een raam met aangeblazen doppen zodat het pleegvolk die verder kan verzorgen.
Maar hoe doe je dat met de DB plus??
Een pleegvolk maken dus.

Vraag twee hoe kun je het beste en eenvoudigste een starter maken op de DB plus.
Op de Sgeberger gebruikte ik een seperator met een schuifbodem zodat na 24 uur als de doppen aangeblazen zijn de bijen zonder verstoring terug in het moedervolk kunnen lopen alles wat je hoeft te doen is de schuif eruit trekken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo dec 14, 2014 22:11 
Site Admin

PLEEGVOLK
In het DB plus systeem met allemaal lage kamers kan je uiteraard op dezelfde wijze te werk gaan. Werk je in dat systeem met verbeterde broedbeperking dan kunnen de aangezogen doppen ook in de 'speelruimte' naast de Rensonkamer gehangen worden.
Sommigen halen 2 ramen met jong broed omhoog naar de honingkamer en laten er ruimte tussen voor het raam met de aangeblazen doppen.
STARTER
Als startervolk gebruik ik sterke (hopeloos) moerloos gemaakte volken waar startdopjes worden in gehangen. Dit nog het liefst op een aparte stand waar donkerder bijen zitten. De aanname bij donkerder bijen ligt toch wat hoger dan bij de zwermtrage Buckfasten. Ik hou daar een aparte stand voor. (Ook ideaal voor het vullen van kleine startervolkjes. Het voordeel daarvan is dat er ook haalbijen mee in die startvolkjes zitten zodat de ontwikkeling ervan op de thuisstand veel vlotter verloopt).
Een starter dmv separator maken kan ook. Je legt dan een separator op je kast en zet er een broedkamer op met de bijen maar zonder de moer. Na 9 dagen doppen breken en je hebt een goede starter, die je een paar keer achtereen kan gebruiken.

Je schuifsysteem is me niet helemaal duidelijk maar dat kan je ongetwijfeld dan ook op Dadant-Blatt formaat maken.

Voor meer duidelijkheid :
Zit je separator dan tussen je 2 broedkamers? Is dat een gewoon productievolk met honingkamer op? Moergoed of moerloos?...
Gr. marc

Laatst bijgewerkt door marc op ma dec 15, 2014 17:18, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo dec 14, 2014 22:25 

Marc, je zet die seperator gewoon op een volk met een extrabak erboven.
Afbeelding Afbeelding
In die bak sla je de bijen voor een starter af, dus geen darren. Ik gebruik daarvoor een trechterzeef met een koninginnenrooster. Die bak komt bovenop het volk maakt niet uit of er een HK opzit je doet 1 raam water 1 raam stuifmeel en 1 raam voer in die bak en houd een ruimte over om een raam met larfjes in te hangen. Boven op die bak zit een perspexplaat (plexiglas) met een klepje.
Afbeelding
Na een paar uur als die bijen zich moerloos voelen doe je door het kelpje het raam met larfjes erin.
Afbeelding
Na 24 uur trek je de schuif uit de seperator en gaan de bijen rustig terug hun eigen volk in en na een uurtje kun je gemakkelijk het raam met aangeblazen doppen eruit halen. Zo verstoor je het volk maar 1 keer alleen met het vullen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma dec 15, 2014 14:46 
Site Admin

Het wordt duidelijk, Ferry. Komt bij ons gedeeltelijk overeen met de separatormethode.
Zie ook separator toepassingen van het DB plus multikader : http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=323

Nieuw in je ontwerp is de schuif in de separator en de handige opening in je plexiglas raam om daar gemakkelijk een teeltraam in en uit te halen.

Een paar vraagjes om alles nog beter te begrijpen :
Wat ik niet meteen zie is een uitvliegopening in de separator, of is die er niet?
Indien niet, werk je daarom misschien met de plexiglas oplossing bovenaan om daar zo weinig mogelijk bijen kwijt te spelen (die graag buiten zouden willen).
De eigenlijke functie van de schuif is me ook niet geheel duidelijk. Als het bovenvolk toch terug naar beneden mag, kan je dan ook niet gewoon de separator en bovenbak in zijn geheel wegnemen? Of wil je hem continu blijven gebruiken als starter en klop je er telkens nieuwe jonge bijen in (uit een ander volk - of volken)?

Als alles duidelijk is, plaats ik dit ook in de rubriek 'Koninginnekweek' waar het beter thuishoort.

Laatst bijgewerkt door marc op ma dec 15, 2014 17:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma dec 15, 2014 16:07 

Marc, die schuif is juist het belangrijkste onderdeel.
je trekt als de doppen aangeblazen zijn (dus na 24 uur) de schuif eruit en de bijen lopen zonder verstoring het volk weer in. En dan haal je het teeltraam eruit en de bodemplus bak en deksel er weer af.
heb je geen schuif dan moet je al die bijen terug afkloppen in het volk en heb je een grote verstoring die je met schuif dus niet hebt.
Die bak hoort dus ook niet bij het volk.
Nu snap je het denk ik wel.
Kijk maar naar het plaatje warbij je 2 broedkamers ziet dan een rooster (tussenbodem met rooster, dan een honingkamer en daar boven op de starter met schuifbodem en plexiglas deksel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten