Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Van simplex naardadant Renson
 Bericht Geplaatst: ma jan 26, 2015 0:36 

Ik wil dit voorjaar over van de segeberger naar de DB plus en dan gelijk op Renson. Mijn segeberger staat nu op 2 broedbakken wanneer haal ik de eerste eronder uit om dan op de bovenste met behulp van een plaat de DB HK erop te zetten doe ik dat al in maart of pas in april of nog verder in het seizoen maar dan hebben de bijen de onderste broedkamer al in gebruik genomen en dat wil ik nou juist voorkomen.

Dus graag advies van wanneer wat te doen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jan 26, 2015 10:28 

Hallo Ferry Bantjes sr,

Het antwoord op je vraag is denk ik al gegeven in de rubriek Werken met de DBplus kast voor spaarkast imkers onder
http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=298

grtz,

erik.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jan 26, 2015 14:00 

ErikS schreef:
Hallo Ferry Bantjes sr,

Het antwoord op je vraag is denk ik al gegeven in de rubriek Werken met de DBplus kast voor spaarkast imkers onder
http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=298

grtz,

erik.

Nee Erik,
dat staat daar niet, want mijn vraag is o.a. wanneer moet ik de onderste broedkamer Simplex weghalen zodat alleen de bovenste BK overblijft waar je dan later de DB plus op kunt zetten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jan 26, 2015 19:20 
Site Admin

Dag Ferry, je wil dus zo snel mogelijk over zetten en meteen al de broedbeperking beginnen.
Afhankelijk van het voorjaar kan je de broedbeperking starten ongeveer 1e - 2e week april.
In het voorjaar (maart-april, afhankelijk van het voorjaar) kan je een DN kast op 2 rompen nog goed in 1 romp gepropt krijgen. Je zet er alle broedramen in en 2 buitenraampjes met eten. Die romp zit dan zo overmatig vol dat het volk zich snel naar boven zal werken. Als je maar weinig voederramen kon meegeven dan zet je op de DB plus honingkamer maar meteen de multikader met voederplaat en geef ze een bakje siroop.
Verder blijft de handelswijze met een overloopplaat dezelfde, alleen ga je nu, eenmaal de moer boven aan de leg is, ze meteen in een Rensonkamer (7 R.) tussen de moerroosterramen opsluiten en zet je er het moerrooster met darrendoorgang onder. Je kan dan na 21 dagen de onderkamer (DN) vervangen door een lege (kunstraat) DB honingkamer.

Je bent dan snel overgeschakeld en zit meteen in de broedbeperking. Mooi om het eerste jaar al alles onder knie te krijgen maar het maximale rendement mag je er dan zeker nog niet van verwachten.
Waarom?
- de bijen moeten nu eerst nog een volledige DB onderkamer uitbouwen. Bovenaan ga je er wellicht ook bijna gelijktijdig een LEGE DB honingkamer op zetten. Ze krijgen dus plots heel veel te bouwen (=minder honing).
- op die 21 dagen tijd dat je het broed beneden laat uitlopen, gaan de bijen alle wilgenstuifmeel ook beneden nog hebben opgeslagen in de vrijgekomen cellen. Die ramen gaan dus allemaal weg van het volk.
- het zou kunnen (ik heb deze opstelling nog niet uitgeprobeerd) dat als de bijen beneden ineens zoveel lege ruimte krijgen (lege DB honingkamer), ze daar ook honing gaan steken (die dus niet naar boven gaat). Dit kan eventueel vermeden worden door beneden met een aantal vulblokken te werken.

Het is dus een experiment dat goed of minder goed kan uitvallen. Ik wil het graag volgen. Hou ons op de hoogte hoe het verloopt.
Succes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: za maart 14, 2015 23:42 

DB plus bak op simplex gezet na de onderste BK weggehaald te hebben. Het is de bedoeling dat de bijen de Dadantbak in gebruik nemen. Als de koningin bovenin zit gaat er een moerrooster onder. De dadant HK staat op renson dus 7 ramen voor broed. en dan twee moerrooster ramen en dan aan de zijkanten nog ruimte voor 1 Raam waar de darrren doorheen kunnen. Als het broed onder ook uitgelopen is komt er een Dadant bodem en nog een HK onder. Voordeel is dat je tot en met juli maar 7 HK ramen hoeft te controleren. Er zitten nu 5 HK ramen in de HK en 2 Rensonramen afgedekt met precies op maat gesneden dik karton. De bijen kunnen dus niet in de ruimte zonder ramen komen omdat die van onder af ook is afgedekt.

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Van simplex naardadant Renson
 Bericht Geplaatst: za apr 04, 2015 23:48 

Vandaag gekeken maar de bijen zitten nog steeds onderin de Segeberger broedkamer.
het wordt wel steeds voller dus hoop dat het niet zo lang meer gaat duren vandaag ook 1 kg suikerwater 1 op 1 erop gezet met een paar druppels honing erin zodat de bijen het snel vinden.
Ik hoop ze zo te stimuleren om meer te gaan bouwen en met het voorspelde weer gaat dat wel lukken binnenkort denk ik.

Vandaag mijn ander bee plus in gebruik genomen met gewoon 1 grote broedkamer. We hebben bij de simplex raampjes 1 oor afgeknipt en de ramen wisselend met DB plus ramen met kunstraat in de DB broedkamer gehangen. De bijen waren tijden het overhangen en knippen van de oortjes super rustig en gingen gewoon door waar ze mee bezig waren is een heel goed Buckfast volk dat aan alle buckfast eisen voldoet met een teeltmoer P0 van 1212 waar ik dit jaar nog wat nieuwe koninginnen van hoop te kweken.
Ik hoop dat dit sneller gaat.
Hier de foto van de beide DB Plus kasten.
De kast met de witten randen is de DB met grote broedkamer. De kast rechts is de DB op Renson met nog en Simplex broedkamer eronder.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma apr 06, 2015 21:37 

Ik heb op de Segebergers een tussenbodem die vergelijkbaar is met de multikader van de DB plus.
De tussenbodem heeft de volgende functies : moerrooster, Bijenuitlaat, seperator, winterbeluchting.

Nou heb ik elk jaar wel 1 of 2 volken waarbij de tusssenbodem een te groot obstakel is om naar de HK te gaan en dan haal ik de hele tussenbodem weg en plaats een gewoon moerrooster.

Nou is mijn vraag bestaan er ook gewone moerroosters die op een DB plus passen zonder de multikader te gebruiken.
Dit bericht is met name voor Marc (ik hoop dat je na het zien van het filmpje en mijn uitleg begrijpt wat ik bedoel)

https://youtu.be/psJM79R8bWE

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di apr 07, 2015 9:38 
Site Admin

Dag Ferry, het DBplus moerrooster werkt prima en het is in het multikader ook één van de grote voordelen om de bijenruimte te kunnen respecteren. In de voorafgaande testen werden verschillende dikten getest. Je kan inderdaad niet veel dikker gaan want dan wordt het een drempel voor de bijen.
Als je toch absoluut de voorkeur geeft aan een moerroosterblad i.p.v. van het kader dan heb ik hier nog een oud blad gevonden dat standaard verkocht wordt (wit pvc), afmetingen 40.5x47.8 voor dadant kasten neem ik aan.
Als je aan 1 zijde enkele mm wegsnijdt van de rand kan je het OP je ramen leggen (dus niet op de boord). Lijkt me de beste oplossing die de bijenmaat toch maximaal respecteert. Neem je een groter moerroosterblad om op de kastrand te leggen ga je overal braamraat krijgen.
Je kan het niet vergelijken met Segeberger. Zij hebben al 10-tallen onderdelen bij gemaakt om oorspronkelijke ontwerpfouten te maskeren. Geen bijenruimte boven hun ramen is één van hun grote problemen; Hun tussenkader moet dat deels opvangen. Doordat ze er tegelijk een separator (met bijenuitgang) in willen verwerken, wordt het kader te dik. Omdat ze geen aangepast verluchtingsdeksel hebben proberen ze dit kader ook te gebruiken als verluchting van de kast in de winter. In het filmpje zie ik dat ze een witte plaat gebruiken die in het kader wordt gelegd en die blijkbaar voldoende luchtdoorlatend zou zijn. Uit welk materiaal bestaat die?, lijkt me ook EPS?
En dan even een latje onder het deksel om het vocht uit te laten...
Ik ken hun ontwerper niet maar ze hadden beter 10 jaar geleden volledig alles van tafel gegooid en van een nieuw ontwerp begonnen. Misschien inderdaad onmogelijk met hun vele klanten die op de bestaande vormen werken en dan in de kou komen te staan. Is natuurlijk niet iets waar ik me druk over moet maken...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di apr 07, 2015 11:07 

Marc,
Je hebt helemaal gelijk en daarom ga ik ook over op jou kasten maar het is wel een beetje zuur.
Ik heb de afgelopen 3 jaar 10 nieuwe Segebergers gekocht met die tussenbodems en die kosten ook €49 moet wel zeggen dat die tussenbodems (die ik overigens in Duitsland heb moeten kopen) een hele verbetering was. helaas waren er altijd wel 1 of 2 volken die de tussenbodem te dik vonden er er niet doorheen gingen. De enige oplossing was dan er een gewoon moerrooster opleggen en de tussenbodem weghalen. Ik denk dat je nu wel begrijpt waarom ik die vraag aan jou stelde.
Ik moet wel zeggen dat ik voor de rest zeer tevreden was over de Segebergers.
Het koste alleen erg veel tijd als je steeds twee BKers moet inspecteren. Was al bezig om over te gaan op Combi ramen zodat je nog maar 1 BK hoeft na te kijken en dat scheelt echt de helft van de tijd maar die grote ramen zijn gewoon te licht uitgevoerd voor het gewicht dat ze moeten dragen.

Afbeelding
Maar goed ik hoop dat dit dan de laatste investering is in kasten want alles bij elkaar is het zo wel een dure zaak geworden :oops:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do apr 09, 2015 12:20 

Hallo ferry .
Je gaat het u zeker niet beklagen door over te schakelen naar de db-plus kasten .
Zijn in alle opzichten zeer praktisch !!

Heb je er al eens aan gedacht om een raampje broed uit te snijden op maat van de db raam .
Het er in vastmaken .En zo in de bovenste bak hangen . Dan zitten ze op 2 dagen in de bovenste kamer .
Ik doe dit altijd als ik de eerste keer een honingzolder plaats .
Gaat zeer snel .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: zo apr 19, 2015 19:12 

Nou ik heb vandaag de multikaders er tussen uitgehaald want de bijen gaan er echt niet doorheen.
Van boven naar beneden gaat nog wel maar omhoog lukt ze niet om de een of andere reden.

Verder heb ik ook een grote fout gemaakt. De simplex broedbak die onder de renson staat zit helemaal barstens vol met bijen en ze waren ook begonnen met de Renson kamer uit te bouwen. Ik heb dus vrijdag de moer op renson gezet en er nog een paar ramen bijen bij afgeslagen uit de onderbak, want ik dacht dan komt het wel goed. Nou vandaag wezen kijken en wat blijkt alle bijen uit de Renson bak verdwenen alleen de moer zat er nog in. Ik ben me helemaal rot geschrokken. Dus ik gauw het Multikader met Darrenuitgang weggehaald zodat de moer weer naar beneden kan. Ik had niet gedacht dat de bijen de moer in de steek zouden laten.

Conclusie is: Zo moet je het niet doen dus.

Ik had ook gelijk 20 larfjes in de onderbak gehangen en daarvan waren er 12 aangeblazen dat werkte dan weer wel heel erg goed. Nu de moer terug is in die bak de aangeblazen doppen tussen twee moerroosters gezet zodat de koningin er niet bij kan. De doppen gaan donderdag in de broedstoof.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di apr 21, 2015 23:27 

Hallo ferry .
Had jij een raam met broed en een leeg uitgebouwd raam in de renson gehangen toen je de moer op arrest zette ?
Mvg

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di apr 21, 2015 23:40 

Nee dus Nick en dat was de grote fout. vanavond even gekeken en nu zit de Renson kamer helemaal vol met bijen dus kan het rooster eronder. Ik was blijkbaar te ongeduldig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo apr 22, 2015 1:23 

hey ferry .
Ja dat is wel heel belangrijk . dat je een raam met broed samen met de moer in de renson kamer zet . en ook een leeg uitgebouwd raam dat de moer meteen aan de leg kan .derest mogen waswafels zijn.
Anders gaat je moer haar eigen dood kruipen op het onderste rooster .Omdat er geen broed aanwezig is en dan komen er ook geen verzorg bijen mee .
wel na 9 dagen onderste kamer controleren op redcellen .

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten