Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: DB COMBI - KWEEKKAST
 Bericht Geplaatst: do mei 21, 2015 11:39 
Site Admin

Het is zover, de nieuwe telg in de BEEPLUS reeks is geboren : de DB COMBI

Afbeelding
Afbeelding MP 323

Momenteel wacht ik nog op enkele onderdelen maar ik heb al zo veel mogelijk de webshop : http://www.beeplus.be aangepast. Dat zal de komende dagen nog verder afgewerkt worden.

Het is een kastontwerp gericht op de koninginnenkweek met Mini-Plus en Dadant-Blatt lage ramen. Er werd gestreefd naar een zo ruim mogelijk gebruiksgemak.
Mogelijkheden : 3 kweekvolkjes in 1 kast, verzamelkast van MP raampjes, voederschotten voor deeg en vloeibaar voedsel, handige invoer van koninginnen (voederschot) of gesloten doppen (deksel), compatibele kamer voor 6R Dadant-Blatt aflegger (lage ramen), kweekkast voor 2 afleggers (2R en 3R) op laag Dadant-Blatt formaat.
Alle delen zijn los (bodem, deksel, kamer...) en compatibel op elkaar.
Meer info volgt nog.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DB COMBI - KWEEKKAST
 Bericht Geplaatst: do mei 21, 2015 16:35 

OK!,
beetje blijde vader geworden gevoel? :D

Heb je al zicht op de levertijd van de basis uitvoering met 2 voederschotten? heb hier enkele kandidaat volkjes die staan te trappelen om eersten te zijn.
Is er verder al gedacht aan een leuke attentie voor de eerste besteller? :wink:

Grtz,

Erik.

00 31 652683999.

Laatst bijgewerkt door ErikS op vr mei 22, 2015 8:27, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr mei 22, 2015 8:06 

Ziet er heel goed uit marc .
Je zou voor minder de miniplusjes buiten smijten ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do mei 28, 2015 10:51 

Hallo Marc,

Kun je ook een bovenaanzicht foto plaatsen van de DB Combi? Ben geinteresseerd in je oplossing met de ruimte voor de oren van Mini Plus en SB honingkamer ramen.

Grtz,

Erik.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do jun 04, 2015 9:07 
Site Admin

De laatste weken waren hectisch op bijenvlak. Hoogseizoen slingeren, koninginnenkweek, nieuwe kweekkastjes, eigen werk ...
Fouten op de webshop bleven dan ook niet uit. Sorry daarvoor. Een en ander werd nu aangepast.
Bij de proefstukken van de DB Combi - HR6 (6-ramer honingkamer) bleek een fout te zitten.
Malaanpassingen en uiteindelijke productie verwacht voor 15/6.
De complete kweekkasten kregen een prijs mee die naar onder werd afgerond als lanceringsprijs.
De optelsom van de afzonderlijke delen komt dus steeds hoger uit en is dus geen fout.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: za jun 06, 2015 11:41 
Site Admin

Er komen nogal wat vragen binnen over de verschillende mogelijkheden en het juiste gebruik van de kweekkast. Ik ben bezig met het opstellen van een montage en gebruiksblad.
Het tot vandaag bijgewerkte blad vind je hier.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: za jun 06, 2015 12:41 

Hallo Marc,

Zijn de 4 delen van de romp simpel in elkaar gestoken en niet verbonden met een schroef oid?
In de foto's is de kast ongeverfd maar ik neem aan dat de normale verflaag tegen UV nodig is. Is het verstandig de 4 delen van de romp eerst te monteren, dan te verven en daarna afmonteren?

grtz

erik.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: za jun 06, 2015 12:45 
Site Admin

De delen moeten niet geschroefd worden. Het verven gaat gemakkelijker als alles in elkaar staat.
OPGELET bij het verven :
De schuif in de voorzijde niet volledig zijdelings verven (en ook niet in de schuifsnede) anders schuift het niet meer (goed) en moet je bijschuren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: zo aug 02, 2015 8:16 
Site Admin

De DB COMBI in gebruik :

Als kweekopstelling MP 323 met 3 volkjes in 1 kweekkast
Afbeelding

Stap 2 : volkjes laten aansterken in een MP verzamelaar MP 12 (of dezelfde kweekkast uiteraard zonder voederschotten).
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr aug 07, 2015 18:37 
Site Admin

Volgende stap : de stilaan overvolle MP12 (12 Mini-plus raampjes) beneden kregen een HR 6 (6 honingformaat ramen Dadant-Blatt) bovenop. Laat ze nu maar naar boven werken.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: zo aug 16, 2015 23:03 

Ik heb er toch nog wat vragen over. De eerste keer dat ik de combi gebruikte ging er van alles mis en vond ik de middelste ruimte toch wel heel erg klein. Dus hebben we de tweede keer de ruimte opgedeeld in tweeen zodat er wat meer ruimte ontstond en daar ging het prima mee. Alleen moet je dan gaan schuiven met de voederbakken en kloppen de afdekplastics niet meer. Nou is mijn vraag hoeveel bijen doe jij in de afdelingen. Ik heb in de twee grotere 3 koffiebekertjes bijen gedaan en in de middelste 1 beker net als bij de Apidea. Graag zou ik van jou vernemen hoeveel bijen jij erin doet. En hoe verdeel jij de bijen als de volkjes groeien. je schrijft dat je er een 6 ramer opdoet maar wat doe je dan met de twee andere volken. En hoe doe je dan met inwinteren je spreekt van een voederbakje bovenop bedoel je dan op zo'n gat waar je ook doppen kunt invoeren en hoe weet je dan dat de bijen dat vinden en de openingen met elkaar corresponderen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di aug 18, 2015 19:59 

hallo ferry .
Ik gebruik deze combi kastjes ook voor mijn queens .
Ben er heel content van .
Als je probeert om 3 volkjes in de kast door te brengen en te overwinteren .....
Gaat je niet lukken . Zijn ze ook niet voor ontwikkeld .
Als er 3 moeren inzitten en er zijn 2 moeren weg of verkocht .
Gewoon voederbakje er tussen uit en samenvoegen .
1 moer per kastje doorwinteren of volkje in laten opgroeien gaat perfect .
Dan kun je er ook rompen bij opzetten .
Maar ik gebruik ze vooral om mijn koninginnetjes te bevruchten .
Passen de plastiekjes niet zoals je wil omdat je het kastje wat anders ingedeeld hebt .
Snij dan even een nieuw plastiekje er voor .
Doe ik ook om ze zo door de winter te laten gaan .

Mvg

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo aug 19, 2015 7:49 
Site Admin

Een DB Combi kast evolueert natuurlijk in het seizoen, ze kan ook later voor andere toepassingen gebruikt worden. Dat is de bedoeling ook uiteraard ('combi'). De plastieken afdekken zouden dan eigenlijk ook mee aangepast moeten worden. Je kan dat uiteraard zelf doen maar ik zal een stijve plastiek folie van 0.7 mm (over het volledig oppervlak) mee in de winkel plaatsen. Wie dat wil kan ze dan mee bestellen en aanpassen naar zijn gebruik van de kast.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma nov 09, 2015 13:50 

Heb geprobeerd alle informatie te lezen over de DB Combi, maar het lukt mij niet om een totaal beeld te krijgen. Welke opstellingen voor welke situaties zijn nu bekend? Is daar misschien informatie over? Prijs is toch aanzienlijk hoger als gangbare kastjes. Hoe is dat te rechtvaardigen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di nov 24, 2015 20:51 
Site Admin

Sorry Gerhard, zag je vraag nu pas.
De DB COMBI opzet is gebaseerd op de koninginnenkweek m.b.v. het Mini-Plus raamformaat. Die raammaat leent zich daar uistekend voor en laat toe een jong volkje te laten groeien op dat raam en zelfs overwinteren, iets wat in veel andere kweekkastjes toch moeilijk ligt.
15 jaar ongeveer hebben we daarmee gewerkt maar de ontwerper nam het niet zo nauw met de bijenruimte waardoor het overzetten altijd gepaard ging met te dik uitgebouwde spekramen of raampjes met onderbouw enz. Het uiteindelijk overzetten of over laten lopen van de Mini-Plusvolkjes op je standaard kasten was ook niet gemakkelijk.
De DB COMBI zorgt nu voor een kast /systeem dat de bijenruimte 100% respecteert, geen spekramen meer en geen onderbouw. Om ook voor een gemakkelijk overzetten op het Dadant-Blatt raam te kunnen zorgen, werd gekozen voor een basis uitvoering van 12 MP raampjes (de MP12 uitvoering), omdat hier de mogelijkheid bestond om er, met respect voor de bijenruimte, een romp met 6 Dadant-Blatt honingramen op te zetten (de HR6 uitvoering). Hiermee kan je dus gemakkelijk een MP volk op het Dadant-Blatt formaat krijgen.
De MP12 werd verder voorzien om ook als volwaardige kweekkast te gebruiken, namelijk voor 3 aparte kweekvolkjes met hun eigen ingang. Speciale voederschotten werd daarvoor ontworpen (zo krijg je de MP232 uitvoering).
Ook de HR6 romp werd verder voorzien om te gebruiken als aflegger/kweekkkast voor 2 aparte volken met 2 aparte ingangen en de toepassing van het reeds bestaande moerroosterraam mogelijk te maken als tussenschot (hierdoor krijg je de HR 32 uitvoering).
De HR6 kan ook als volwaardige productie- of bestuivingskast gebruikt worden door meerdere kamers op elkaar te plaatsen.
Verder zijn er specifieke uitvoeringen in bodem en deksel voorzien die uniek zijn voor het Combisysteem en nergens anders voorkomen. De materiaalkeuze en de wanddiktes zijn ook niet van die aard om de kast na enkele jaren ook al te moeten vervangen.

Er is geen vergelijkingsmateriaal voorhanden is van dezelfde kwaliteit momenteel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten