Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: DB COMBI - KWEEKKAST
 Bericht Geplaatst: wo nov 25, 2015 13:34 

Bedankt. Dat geeft mij duidelijkheid.

marc schreef:
Het uiteindelijk overzetten of over laten lopen van de Mini-Plusvolkjes op je standaard kasten was ook niet gemakkelijk.

1. Is het mogelijk dit nog wat toe te lichten? Wat was het probleem en hoe wordt dit nu gedaan?

marc schreef:
Ook de HR6 romp werd verder voorzien om te gebruiken als aflegger/kweekkkast voor 2 aparte volken met 2 aparte ingangen en de toepassing van het reeds bestaande moerroosterraam mogelijk te maken als tussenschot (hierdoor krijg je de HR 32 uitvoering).

2. Is dit ook mogelijk voor broedramen en 2 aparte volken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr nov 27, 2015 18:31 
Site Admin

1. Als je uiteindelijk een volkje met nieuwe moer op een Mini-Plus kastje hebt, wil je dat op je productiekast krijgen. Door de HR6 op een MP12 te plaatsen kunnen ze gewoon naar boven uitbreiden in eenzelfde kastsysteem, dus van MP raampjes naar Dadant Blatt honingramen (435x160). In sommige winteropstellingen staan er hier dergelijke DB Combi's met beneden de MP12 en de HR6 erboven. In het voorjaar zit de tros boven op de HR en kan de MP12 eronder uit.

Het overzetten gebeurde tot nu toe ofwel
- door in elkaar bevestigbare MP raamjes te gebruiken (2 naast elkaar = 1 HR Dadant Blatt). Ik heb dat een tijd gedaan maar als de raampjes zwaarder worden gaan ze 'doorhangen'
- of sla je volkje uit de Mini-Plus gewoon af in je grote kast en vergeet daarbij alle broed en voorraad die ze al opbouwden op hun MP raampjes (= zonde voor broed en voorraad)
- of je laat je volkje op MP overlopen via een tussenplaat met grote opening in. De opbouw is dan : de Mini-Plus met daarop een brede overstekende plaat waar je grote kast op past . Als ze boven zitten, neem je de Mini-Plus eronder weg.

2. Enkel de HR 6 of HR 23 werd ontworpen, dus niet voor de grote broedramen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma dec 07, 2015 13:37 

Citaat:
- of je laat je volkje op MP overlopen via een tussenplaat met grote opening in. De opbouw is dan : de Mini-Plus met daarop een brede overstekende plaat waar je grote kast op past . Als ze boven zitten, neem je de Mini-Plus eronder weg.

Wordt er in dit geval eerst een aantal sluitramen in de DBPlus broedkamer geplaatst? En zo ja, hoeveel?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma dec 14, 2015 18:54 
Site Admin

Zou je kunnen doen ja.
Je kan een beetje rekenen he. Zitten ze op 2 Mini-Plus rompjes, dan komt dat overeen met 6 honingkamer ramen. Maar ze zijn verder groeiende op dat ogenblik. Ik zou ze daarom 9 raampjes geven en 2 (1+1) vulramen aan de buitenkant.
Je kan ze ook allemaal raampjes geven en dan afwachten tot bij de inwintering om de kastruimte aan te passen aan de grootte van het volk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di sep 27, 2016 20:38 

Ik heb een klein probleem met sommige combikasten met het schuifje van de vliegopening en dat is:
Bij een aantal kasten blijft het schuifje niet meer goed openstaan en zakt dus naar beneden. Ik los dat op door er een punaise onder te steken en dat werkt natuurlijk ook wel. Zeg maar hetzelfde systeem als bij de Apidea's.
Maar zou wel fijn zijn als daar een andere oplossing voor komt of al is.
Dus de vraag is o.a. hebben nog meer gebruikers er last van dat het schuifje van de vliegopening niet meer open blijft staan??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma nov 07, 2016 9:39 
Site Admin

Op de schuif werd weinig speling voorzien zodat dit niet zou gebeuren. Op de kasten in gebruik hier zie ik ze niet automatisch naar beneden zakken. je moet er integendeel kracht op uitoefenen om ze te bewegen. dikwijls met de beitel. Ik ken het 'euvel' dus niet en kijk ook uit naar gelijke ervaringen van anderen.
De schuif is zo nauw gemeten dat als je ze rondom zou verven (dus ook de zijkanten die in de gleuven scheuven) je moet bijschuren om ze in beweging te krijgen. Als ze dan misschien wat te hard werden afgeschuurd zakken ze misschien vanzelf naar beneden.
Zijkanten van de schuifjes of de gleufjes van de fronten waar ze in schuiven hoeven niet geverfd te worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma nov 07, 2016 18:30 

Ik werk er ook al mee sinds de ontwikkeling van de combi kast . Bij mij is er geen enkel schuifje dat zomaar dicht valt .Ik heb er geen last van . maar heb de schuifjes ook nooit geschilderd langst de binnenkant .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma nov 07, 2016 19:29 

Schuifjes niet geverft en geen problemen met uitzakken. Gechecked, Er zit wel een verschil tussen de kasten, kan me voorstellen dat incidenteel een schuif zakt. Voorstel, kleine frot propolis op de zijkant van de sleuf. als plaksel gebruiken.

grtz

erik.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma nov 07, 2016 20:00 

ErikS schreef:
Schuifjes niet geverft en geen problemen met uitzakken. Gechecked, Er zit wel een verschil tussen de kasten, kan me voorstellen dat incidenteel een schuif zakt. Voorstel, kleine frot propolis op de zijkant van de sleuf. als plaksel gebruiken.

grtz

erik.

Dat is wel een goed idee Erik heb hier nog 3 ons liggen dus dat ga ik zeker doen. Is toch wel lastig hoor. Ik gebruik die combikastjes ook al vanaf de testfase en ben er heel tevreden over maar, die schuifjes is wel lastig heb er een stuk of drie die naar beneden zakken de rest is prima. Heb wel het idee dat het ook met het weer te maken heeft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten