Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: DB Combi en de Combi-methode.
 Bericht Geplaatst: wo mei 27, 2015 20:04 

Hallo Marc,

Ik heb een bijenkast bij een kennis staan, oud imker, nu 85 jaar jong. Eigenlijk omdat hij het leuk vind en er een prima drachtgebied is. Midden in een wijk met huizen / tuinen van 30/40 jaar oud. Geheel ligt op een half uur rijden van waar ik woon. Dus verrassingen en zeker zwermen zijn niet wenselijk.
Nu staat er een houten simplex bijenkast en ik wil overgaan op een DBPlus (met broedbeperking). Daarnaast wil ik de combimethode gaan gebruiken voor varroa bestrijding. Dus een 2e kast / broedschuur nodig voor de combi methode behandeling van die ene kast. Heb je ervaring met een broedschuur van één kast ipv 3 zoals in de Combi-methode? Het is niet praktisch om de broedschuur te verplaatsen dus verwacht ik veel terugvliegen van de bijen en wil ze niet teveel ruimte geven ivm afkoelen van de eitjes en open broed.

Als ik reken is in de broedschuur voor 9 ramen ruimte nodig. Dus minimaal 2 bakken DB Combi. Geeft dit voldoende ruimte voor het uitvallende broed? Gevoelsmatig krap aan.

Of anders geformuleerd, wat is een goede maat voor de broedschuur als ik ze "laad" met 7 ramen en opzittende bijen en wat is een goede maat na 3 weken als alle broed uitgevallen is? Heb je voorkeur voor een oplossing met de standaard DBPlus of met DB Combi?

Wat is wijsheid? :) Graag jouw mening wat praktisch is gezien je ervaringen.

grtz,

erik.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten