Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: MULTKADER gewijzigd
 Bericht Geplaatst: zo jun 21, 2015 21:26 
Site Admin

De oorspronkelijke multikader werd na de onderzoeken naar een verbeterde broedbeperking en de biotechnische combimethode steeds handmatig aangepast met opgeschroefde blokjes.
Een extra werkje maar in 1 geval bleek dat werkje door de drukte rond de bestellingen 'vergeten' te zijn. Reden om voor een oplossing te zorgen door de mallen aan te passen aan de nieuwe behoeften. De 'blokjes' zitten nu geïntegreerd in het multikader.

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: MULTKADER gewijzigd
 Bericht Geplaatst: wo jul 01, 2015 21:39 

Dat is heel mooi en die ga ik gelijk bestellen. Dat was bij mij trouwens ook dat je ze vergeten was :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: za jul 18, 2015 11:36 

Marc,

Ziet er leuk uit vooral wanneer je dit systeem toepast omwille van je darren.
Bij mij vallen de darren in ongenade en hang ik een darrenraam in omwille van de varroa.
Die speelruimten zijn echter bijzonder handig omdat ze daar altijd eerst de honing plaatsen en als die 2 ramen zo goed als vol zijn plaats ik de honinzolder en zet ze daar dan meteen in zodanig dat op die manier de bijen naar boven gedreven worden.

Dit jaar heb ik echter problemen gehad met 1 kast waar de koningin altijd om de een of andere reden ontsnapte uit de rensonruimte en begin ze dan maar te zoeken….
Ik wijt het aan die houten blokjes die op een of andere manier niet goed zaten of misschien ergens toch wel te klein waren.3 keer heb ik ze opnieuw geplaatst tot ik het beu was.

Nu plaats ik nog slechts 1 rensonraam zodat ik ernaast dan nog 3 speelruimtes overhoud. Je moet dan wel de openingen van het eronder geplaatse moerrooster aanpassen natuurlijk.
Op deze manier heb je trouwens meteen ook 1 raam meer die ze kunnen beleggen met honing want het tweede rensonraam ben je kwijt. Je hebt meteen ook 50%minder kans dat de koningin uit de rensonruimte kan.

En het was een succes vandaar mijn vraag of het niet mogelijk zou zijn om kaders te maken waar die geïntegreerde blokjes slechts aan 1 kant staan en dan wel zodanig dat je ernaast nog plaats hebt voor drie(speelruimtes)
Waarschijnlijk niet wegens te kostelijke productiekosten maar ik vraag het maar.
Groertjes

Coben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: zo jul 26, 2015 21:41 
Site Admin

Dag Coben, je kan het 7-raams arrest inderdaad opbouwen zoals je wil. In het midden krijg je een centraal broednest met bijen eromheen. Tegen 1 zijde aan krijg een extra raam (3 ipv 2).
De kaders zijn aangepast voor de centrale opstelling en elke bijkomende aanpassing is inderdaad kostelijk. Iedereen kan natuurlijk willekeurig een houten blokje bijplaatsen waar hij/zij het arrest zou willen voorzien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten