Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Schimmelvorming in de DB+
 Bericht Geplaatst: zo okt 18, 2015 14:18 

Hallo
Kan iemand, wellicht Marc, mij vertellen of het normaal is dat de isolatie"deken" op de plank bovenin de kast zo vochtig is dat deze zwart begint uit te slaan. Verder heb ik ook vocht schimmel in de deksel. Ik heb de deksel vandaag gelicht en en zag de schimmelvorming, dit kan toch niet goed zijn.
De kasten staan onderdak en de stand is van onderen en een deel opzij (ingang) open. Lucht kan dus circuleren.
Hoor graag de suggesties

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Schimmelvorming in de DB+
 Bericht Geplaatst: zo okt 18, 2015 15:34 

Heb je er gen foto van annemie ?
Hier bij de 7 kasten heb ik dat probleem niet .
mvg

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: zo okt 18, 2015 23:53 
Site Admin

Dag Annemie, het is het deksel of tenminste de ruimte eronder die het vocht krijgt van de bijenruimte. Bij normaal weer met een luchtvochtigheid van ongeveer 60% verdwijnt dat vocht daar ook meteen langs de ventilatieroosters naar buiten. Op sommige momenten als het buiten even vochtig is (90 of meer % bij bv. mist) als onder het deksel, werkt dat vocht niet zo snel naar buiten en gaat pareltjes vormen in het deksel (plafond). Bij de eerste betere dagen met lagere vochtigheid buiten, zal de werking weer goed verlopen en het dekselvocht opdrogen?
Als we regelmatig het deksel oplichten gaan veel van de druppeltjes die in het deksel hangen afdruppen op de isolatiemat en zou die kunnen vochtig maken.
We maken nu een zeer vroege koudere periode mee, op een ogenblik dat we nog graag in de kast kijken he. Eigenlijk laten we het deksel best gewoon dicht of kijken na een mooie zonnige dag wanneer de opdroging weer goed werkt.
Het belangrijkste is dat al dat vocht dat je in het deksel ziet, nu niet meer te vinden is in de ruimte waar de bijen zitten en dat was de bedoeling.
Als ik je goed begrijp, haal je de onderlade er onder uit. Die laat je in deze kasten beter gewoon zitten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma okt 19, 2015 18:43 

Hallo Marc en ook Nick
dank voor het antwoord.
Op het moment van kijken was het mooi zonnig zacht weer.
De lades haal ik er zeker niet onderuit want dat is net zo fijn isolerend
Dat van dat vocht dat jij beschrijft begrijp ik en klinkt logisch.
Het moet echter al langer vochtig zijn anders kan men toch geen zwarte uitslag
krijgen.
Ik zal bij goed weer (momenteel dus niet) proberen foto's te maken.
met aan de onderkant open bedoelde ik de bijenstand niet de kast
Wordt vervolgd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do okt 22, 2015 22:10 

Hallo Marc,
Hierbij de foto's. Wat vindt je ervan?

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: za okt 24, 2015 12:50 

Kast beetje naar voren kantelen zodat vocht naar een kant loopt en misschien tijdelijk de steenwol uit de rooster wegnemen?
Opwaaien (droogwaaien) is belangrijk.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: zo okt 25, 2015 11:15 
Site Admin

Dag Annemie op de fotos kan je zien dat er vocht ontstaan is in het deksel (zoals het hoort).

De vochtpareltjes tegen het plafond van het deksel blijven daar als waas of zelfs kleine druppeltjes (als het echt lang vochtig weer blijft buiten) hangen. Die gaan geleidelijk verdampen bij de eerste drogere dagen buiten en met liefst ook wat wind.
Als we het deksel op zo een moment openen en schuin houden gaan die pareltjes of kleine druppeltjes daar samen komen en als druppel afvallen. Je laat daarom best de werking van de kast stil verder lopen zonder al te veel manipulatie op die dagen dat er veel vocht geproduceerd wordt. (nog hoge temp in het volk door broed bv. en tegelijk koudere nachten en een periode van hoge luchtvochtigheid buiten).

Tegen de zijwanden van het deksel (binnen) krijg je dat natuurlijk ook. Hier blijven die waterpareltjes niet mooi zitten maar klitten uiteraard samen en lopen als druppeltjes naar beneden. Dit dus ook op die ongunstige dagen dat er geen opdroging is omdat het buiten te vochtig weer is (betrokken, mist...). Dan krijg je wat je ziet op je foto's. De donkere aftekening (schimmel) betekent dat er al een proces van vocht en opdroging heeft plaats gevonden omdat schimmel altijd ontstaat op de rand van een vochtzone waar die opdroogt.

De rand van de isolatiemat wordt daardoor ook een beetje mee nat en zo te zien bij jou ook een hoekje afdekplaat. Moet je niet te hard aan tillen. Belangrijk is dat dit vocht nu daar zit en niet langer in de kamer waar de bijen hangen. Moest je isolatiemat volledig nat worden en de afdekplaat eronder ook dan zou de goede werking van de vochtdoorgang naar boven in het gedrang komen en dat heb ik op de 7 jaar tijd dat de kast er nu is toch niet mee gemaakt en kan volgens de berekeningen ook niet.

Wat de materialen betreft zou je wel kunnen opteren voor een andere isolatiemat. Bij het ontwerp van de kast heb ik steeds 2 cm harde rotswolplaat gebruikt. Meteen na het uitbrengen van de kast kwamen er toen verschillende reacties met de vraag of dat geen natuurlijk materiaal kon zijn. Ik heb toen de hennepisolatie gevonden en ook vanaf toen voorzien in de kasten.
Een nadeeltje van hennep (natuurproduct) is natuurlijk dat vocht erop kan gaan schimmelen en daardoor die platen (randen) daar wat onder lijden. Rotswol heeft dat niet omdat de plaat vochtafstotend is en er ook geen schimmels kunnen op ontstaan (geen voedingsbodem). Ik pas overal nog steeds de rotswolplaten toen. Misschien heb ik te snel toegegeven om voor iedere bestelling de hennepisolatie te voorzien. Voor mij is het zelfs meer werk om die hennepisolatie hier te krijgen (vanuit Duitsland) en op maat geknipt te krijgen dan de rotswolplaten die een standaard bouwproduct zijn dat hier overal te krijgen is. Terwijl voor beide dezelfde prijs aangehouden blijft. Misschien toch goed om er eens over na te denken en het bij rotswol te houden.

Het blijft in de DB plus kast ook een beperkte vochtwaarneming onder het deksel. Over een ganse winterperiode produceert een sterk volk meer dan 5 liter vocht in de kast. Ofwel blijft en condenseert dat waar ze zitten. In de DBplus kan die vochtdoorstroom naar boven weg maar die 5 liter ga je niet meer terug vinden boven.

Aan de onderzijde, op de bodemlade dus, kan je ook vocht waarnemen omdat de isolatiedikte van die lade niet groot genoeg is en bij relatief lagere relatieve vochtigheid van de rondgaande kastlucht (convectiestroom) al druppeltjes kan geven. Ook dit is helemaal niet erg voor het bijenvolk omdat bij hen de vochtigheid in deze kast veel lager blijft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: zo okt 25, 2015 15:46 

Marc,
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat al het vocht dat boven zit niet in de kast zit. Onvoorstelbaar dat zo'n kleine creaturen zoveel vocht produceren.
Ga het dan ook even nog zo aanzien en afwachten en anders de steenwol/ rotswol optie inzetten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma okt 26, 2015 13:47 

De 2 cm harde rotswolplaat, is dat art. 2144, Isolatielaag 20 mm in de shop?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma okt 26, 2015 18:19 

ik heb net hetzelfde in 1 van mijn 2 kasten, zij staan gelijkaardig opgesteld onder een afdak. Haet volk waar nog het meeste broed in zit ( de harde dekplaat is warm) heeft ook dezelfde schimmelvorming als bij Annemie. De andere kast is veel minder warm en heeft het probleem niet. Als ik het goed begrijp, niet ingrijpen? Ook niet de binnen zijde van het deksel proper maken?
groetjes ,
Karin

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di okt 27, 2015 4:38 
Site Admin

Nee allemaal niet nodig voor kast of bijen.
We zitten natuurlijk met een volledig wit materiaal waar je alles meteen op ziet.
Dat blijft niet zo maar gaat er stilaan 'geleefd' uitzien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di okt 27, 2015 4:46 
Site Admin

Gerhard dat is inderdaad de isolatielaag waarover sprake maar er wordt daar geen keuze voorgesteld. Van kort na de lancering van de kast wordt er automatisch hennep mee gegeven omdat toen meerdere mensen vroegen. dat vroegen.
Als je de rotswolplaat verkiest, zet dat dan in een apart mailtje erbij aub.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten