Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Wanneer begin je met de volken krap te zetten
 Bericht Geplaatst: di maart 01, 2016 1:24 

Als je met 1 broedkamer werkt wanneer begin je dan met de volken krap te zetten dus blok/sluitramen te plaatsen. Doe je dat nu in maart bedoel ik of wacht je tot april. Ik denk zelf als je dat nu al doet dus lege ramen eruit en daarvoor in de plaats sluitramen dat je het volk dan dwingt om de honingkamer in gebruik te nemen als je die erop zet. Ik heb gezien en gehoord dat dadant imkers hier in nederland nu al het tussenschot plaatsen en elfs al voerramen daarachter zetten zodat het volk goed krap komt te zitten nu.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Wanneer begin je met de volken krap te zetten
 Bericht Geplaatst: di maart 22, 2016 19:50 
Site Admin

Dat is één van de nadelen van grote broedkamers. Er is meer ruimte om de honing daar te gaan steken ipv waar de imker hem wil : de honingzolder.
Vandaar dat een systeem met allemaal lage kamers (honingkamers) dat probleem minder kent (minder ruimte) en de methode van de verbeterde broedbeperking lost dit probleem helemaal op door de 'speelruimte' die ze heeft.
Blokramen worden hier enkel toegepast voor het inwinteren om een volk opeengepakt de winter te laten ingaan. In het voorjaar, wanneer het volk volop uitbreidt, worden die dan weer stelselmatig weggepakt om meer ruimte te scheppen. In het najaar BIJ, in het voorjaar WEG, een beetje andersom dus dan wat je aanhaalt.
Ik kan er wel in komen dat de Dadantimkers met de grote broedkamers weinig oplossing hebben tegen volken die de honing graag beneden houden. Blokramen steken (hen minder ruimte geven)zou dan inderdaad een oplossing kunnen zijn. Dit doe je dan best voor de eerste grote dracht zou ik zeggen.
Maar zoals gezegd is dit probleem onbestaand met de lage kamers en de verbeterde broedbeperking.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di maart 22, 2016 20:15 

Hoi Marc, ja dat weet ik met die honingkamers maar ik imker met de grote broedkamers vandaar mijn vraag aan jou. Ik dacht daar heb jij wel ervaring mee.
Ik heb vorig jaar 1 kast geprobeerd op Renson maar dat werd een hele grote mislukking want de bijen wilde niet in de Rensonkamer blijven.
Hier in Nederland is de Renson methode onbekend en er zijn maar een paar imkers die het gebruiken en die komen dan bij jouw kasten vandaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo maart 23, 2016 7:49 

Hallo Ferry,

Wat bedoel je precies met "de bijen wilde niet in de Rensonkamer blijven."
Lieten ze de koningin in de steek?

grtz

erik.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo maart 23, 2016 10:23 

Hoi Erik,

ik bedoel precies wat ik zeg ze wilde niet in de renson ruimte blijven en de koningin ook niet.
Een grote ramp was het.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo maart 23, 2016 10:37 

Hallo Ferry,

Welke kast heb je daarvoor gebruikt? en is de rooster beschadigd misschien. Hier heeft de broedbeperking goed gefunctioneerd.

grtz

erik.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo maart 23, 2016 11:05 

DB plus kast. Er zat broed in de renson en een hoop bijen toen de moer erbij gezet en een dag later was de Renson leeg en deed de moer verwoede pogingen om naar beneden te kunnen. Verder gingen de bijen in de andere DB plus kasten dus met grote broedkamers niet door de moerroosters naar de honingkamers het hele seizoen niet dus. Sterker nog ze bouwden de moerroosters dicht met was en dat in 4 volken. Dus ik houd mijn hart vast voor dit seizoen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo maart 23, 2016 12:21 

Nu herinner ik me het item. Was onverwacht ongewenst effect.
Ik heb wel gehad dat een moer hardnekkig naar beneden wilde maar niet dat ze in de steek gelaten is.

succes voor komend seizoen.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo maart 23, 2016 14:38 
Site Admin

Ferry ga je de broedbeperking nu doen met grote broedkamers of kleine honingkamers als broedkamer? Je bestelde beide al dacht ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: zo maart 27, 2016 0:16 

Marc,

ik ga het dit jaar nog 1 keer proberen met 3 volken op Renson met honingkamers en als het nu weer niet lukt ben ik er helemaal klaar mee.
Ik zou het wel willen proberen met grote broedkamers maar dat lijkt mij nog veel problematischer.

Ik heb nu 1 kast die de winter uit is gekomen op alleen honingkamers en wil het als volgt aanpakken. begin april bij de eerste controle wil ik al het broed naar beneden doen en dan de koningin met 1 raam broed in de (Renson) kamer doen. Waar ik nog helemaal niet uit ben of ik dan gelijk een honingkamer moet opzetten.
Ik heb foto's uit de begin tijd van de DB plus gezien en daar had jij toch ook verschillende kasten op Renson staan met een grote broedkamer eronder. Hier in Nederland is er al helemaal geen expertise voor wat betreft Renson sterker nog als ik een vraag stel over broedbeperking krijg je nogal wat imkers cq bijenhouders over je heen die het volstrekt afkeuren. Ja ErikS doet het in Nederland maar voor de rest ken ik niemand. Ik vind het zo raar zou mij toch ook moeten lukken.
Maar iik had het eerste jaar nog veel meer problemen met de DB plus zoals dat al mijn bijen in DB plus niet door de moerroosters gingen wel van boven naar beneden maar niet andersom. Al hing ik ramen broed in de Renson dan nog was alles binnen 1 nacht weer naar beneden behalve een klein handje bijen op het broed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma maart 28, 2016 22:04 

Dag Ferry,

Ik imker uitsluitend met db plus kasten (midden nederland). Ik heb twee bijenstanden. Op de ene lokatie heb ik twee kasten op HK formaat staan. De derde kast hoop ik dit jaar omgezet te hebben. Ik ben vorig jaar begonnen met de renson methode toe. Op de andere lokatie doe ik dit niet en werk ik met het oorspronkelijke BK formaat. Ik herken de problemen die jij noemt niet.
Toen ik vorig jaar begon ging ik uit van twee volken op een standaard BK. Ik heb midden in het broednest een HK raam in geplaatst. Na een week was dit uitgebouwd en belegd (open broed) en heb ik dit samen met de moer in de renson kamer geplaats. Ik heb ook nog een paar uitgebouwde honingkamer ramen gegeven en de rest kunstraat. De renson kamer werd netjes bevolkt en het kunstraat uitgebouwd. Nu heb ik alleen de fout gemaakt dat ik in beiden volken een dop over het hoofd heb gezien in de onderste kamer. Ik was te gehaast bij uitvoeren van de comtrole. Bij later controle bleek in de omderste broedmaker een tweede broednest in gevormd te zijn (twee moeren in hetzelde volk). Ik hoop dat ik dit jaar de boel beter onde controle heb en echt van het renson effect gebruik kan maken. Voordeel is nu wel dat ik ze kan opzetten vanuit een kast in HK opstelling. Mijn voornaamste drijfveer bij toepassen van Renson is het verkrijgen van meer vitale bijen; het verlagen van varroa druk door drukken van broed en stimuleren van stuifmeel opbrengst voor betere winter bijen. Daarbij wil ik ook de biooxaalmetnode toepassen. Eventuele effecten van opbrengst voorjaarshoning vind ik niet zo bekangrijk.
Tot slot, er zijn in de omgeving van Utrecht en het Gooi een flink aantal imkers die de zogenaamde calis methode toepassen. Dit is een combinatie van renson broedbeperking en volledige raatvernieuwing. Elk jaar wordt hierbij bijna 3/4 van de raten vernieuwd en wordt actief raatbouw gestimuleerd. Het opzetten van een renson kamer (demarreren van de koninging) is hierbij een impliciet onderdeel.
Het is erg spijtig dat veel imkers op het forum zicht negatief uitlaten over de methode. Ik denk dat dit voornamelijk onwetendheid is gecombineerd met natuur-romantische ideeen.
Ik hoop dat je je dit jaar meer succes hebt met de methode en doorzet met gebruik van de db plus kasten. Ik imker er al heel wat jaren met veel tevredenheid mee.

Bart

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: wo maart 30, 2016 13:02 

Wel interessant wat de reden is dat de bijen de Renson ruimte bijna allemaal verlaten.
Eén van de principes is toch dat bijen geen broed verlaten? Blijkbaar past deze ingreep niet op een bepaald moment in een bepaald volk? Zijn er randvoorwaarden?

Zomaar wat vragen:
1. Is het volk groot genoeg?
2. Bevat het broedraam in de Renson ruimte BRIAS of alleen gesloten broed? BRIAS vraagt misschien meer broedverzorging.
3. Is één broedraam misschien te weinig in bepaalde situaties? Meer broed vraagt misschien om meer bijen.
4. Is er (voldoende) ruimte voor de koningin om te leggen? Nieuwe eitjes vragen misschien om meer verzorging.
5. Bevatten de overige ramen alleen kunstraat? Deze zullen eerst uitgebouwd moeten worden wat misschien niet de hoogste prioriteit van het volk is op een bepaald moment.
6. Heeft (de hoeveelheid) dracht misschien invloed?
7. Misschien te koud?

Wie kan hier wat over zeggen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: ma apr 04, 2016 23:40 
Site Admin

Het opzetten van de methode voor dit jaar komt weer in zicht. Volgende week begin ik eraan, de kers zal dan wel op springen staan.
Ik werk met lage honingkamers die dus ook als broedkamer gebruikt worden. Het opzetten van een Rensonkamer met een broedraampje in om te beginnen is dus simpel want ze broeden al op die raampjes. Gewoon overhangen. Ik kan dus wachten tot volgende week.

De imkers die met grote broedramen werken moeten nu al een honingkamer (zonder moerrooster tussen) op deze broedkamer zetten zodat de koningin stilaan in deze honingramen kan stijgen en daar gaan leggen. Eens je een bebroed laag raam hebt, kan je starten met de Rensonkamer.

Een tip die de zaak een beetje versnelt is de volgende :
Zet de honingkamer op je grote broedkamer maar laat raam 5 en raam 7 (bv) uit die honingkamer weg. Hang op die plaatsen de 2 grote broedramen (5 en 7) van beneden (dus in de kamijzers van de honingkamer en doorhangend tot in de broedkamer). Het tussenliggende honingraam (6) zal dan snel broed vertonen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten