Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: dekplaat sluit niet af.
 Bericht Geplaatst: di feb 07, 2017 1:04 

Ik heb vandaag een pak voer op een volk gelegd. Eerst multikader erop zonder iets erin. dan pak voer op de ramen en vervolgens de afdekplaat en de isolatie.
Toen zag ik dat bij de nieuwe multikaders dus die met de vier verhogingen erop niet goed afsloten als je de dekplaat erop legt er blijven dan zulke grote kieren open dat de bijen er zo doorheen kunnen.
gelukkig heb ik ook nog wat oude multikaders zonder de verhogingen en gauw zo een gepakt voer erin en dekplank erop.
Is dat jullie wel eens opgevallen en zo ja hoe pakken jullie dat dan aan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: dekplaat sluit niet af.
 Bericht Geplaatst: di feb 14, 2017 1:03 
Site Admin

Goed opgemerkt Ferry.
Hier nog niet opgevallen omdat ik ook nog met de multikaders van het eerste uur werk.
Daar ze nu allemaal voorzien zijn van 6 stuks 5 mm hoge afsluitpunten voor het gebruik in verbeterde broedbeperking en drieraamsarrest, heb je die 'reet' van 5 mm hoogte ertussen. Genoeg om een bij door te laten dus.
De opbouw van het deksel erboven belet bijen echter om in de dekselruimte te komen maar er zal wel enige luchtstroom ontstaan. Goed of slecht ?
Als je de reet wil dicht hebben zie ik enkel de oplossing van het opvullen van die 5 mm. Met latjes lijkt me dat omslachtig, ik denk eerder aan een eenzijdig klevende tochtband van die hoogte, zoals er ook al eentje in de dekselrand wordt geplaatst.
Is dus altijd verkrijgbaar als je dat wil.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » BEEplus kasten