Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » Nieuwste ontwikkelingen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Varroalade
 Bericht Geplaatst: di sep 06, 2011 11:42 

Hallo,
Het gaas dat op de bovenste varoalade zit buigt bij mij door, met als gevolg dat het op de dichte lade rust en met het eruit halen van de onderste de rommel die er op ligt naar voren schuift onder de kast.
Nu heb ik de bovenste lade met gaas omgekeerd en er in geschoven, mijn vraag is of dat erg is. misschien had ik de schuif er al verkeerd inzitten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di sep 06, 2011 14:49 
Site Admin

Dag Evert,
Je varroalade zat goed maar het komt inderdaad voor wanneer het varroarooster zelf doorbuigt. Als de doorbuiging zo groot wordt dat het rooster dicht bij de onderlade komt, kunnen de bijen het erop vastzetten met propolis. Het gevolg is dat als je één lade trekt, ze beiden gelijk uitschuiven of zelfs, als de varroalade bovenzijde hier en daar door de bijen is vastgezet, dat je geen van beide eruit krijgt.
De enige oplossing is dan langs onder met de kastbeitel o.i.d. de lades aan de randen losmaken zodat ze beiden schuiven.
Ik heb een aantal bodems van het eerste jaar waar ik de gewoonte neem om de lades minstens om de 14 dagen uit te schuiven zodat ze niet vast kunnen komen te zitten.

De roosters komen hier op maat aan met een zekere buiging in, omdat ze waarschijnlijk van een rol zijn gesneden. Die kromming bemoeilijkt het verlijmen. Najaar 2009 zijn we over gestapt op een andere manier van verlijming. Strakker aanspannen door er gewichten op te zetten en andere lijm. Het resultaat is beter maar er blijft toch een zekere 'werking' op die kunststof roosters zitten, waarschijnlijk ook door tempertuurinvloeden.
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een stijver metalen rooster in inox of alu. Een paar fabrikanten hebben een voorstel gedaan dat de lade wel 3x duurder zal maken. Ik kijk nog even verder naar alternatieven. Je zal het hier lezen wanneer er definitief wat aan verandert. Mensen die problemen hebben met te zwaar doorbuigende varroaroosters mogen zich dan melden, voor hen ligt er dan een nieuw rooster klaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr apr 20, 2012 20:18 
Site Admin

De kogel is door de kerk. Alle varroaladen zullen voortaan voorzien zijn van een ingelijmd rooster in aluminium.

ALLE bezitters van DB pluskasten, kunnen voor hun aantal kasten GRATIS een nieuwe varroalade krijgen, ter vervanging van hun varroalade. Enige vereiste is dat je ze komt ophalen of het te vermelden bij een volgende bestelling.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » DE BEEPLUS KASTEN OF BIJENKASTEN IN HET ALGEMEEN » Nieuwste ontwikkelingen