Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Hoe begin je eraan ? en wat nu ?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: ..een goede plek !?
 Bericht Geplaatst: za jun 22, 2019 0:23 

..ik ben me reeds een poosje aan het inlezen, kijken en luisteren naar informatie over m'n nieuwe, nog te starten hobby, bijen houden. Er is (erg veel) verschillende informatie te vinden wat heel leerzaam en fascinerend is.
Ik mocht afgelopen week voor het eerst met een imker meelopen en helpen, super!
Echter ben ik ook al aan het nadenken waar ik straks dan mijn/een bijenkast zal moeten neerzetten. Want, hoe gaat dat normaal?
Kan me niet voorstellen dat elke imker/Bijenhouder (..is er trouwens een verschil tussen deze twee?) een kast in de tuin hebben staan!?
Het lijkt me zonde van de investering op cursus en materialen als je geen plek vind voor je eigen bijenkast.

We beschikken, hier in Sliedrecht Zuid-Holland, zelf over een dakterras boven een winkelpand. Een kast op het dakterras zal nooit gebeuren want ik heb daarin m'n vrouw helaas niet mee.
Ik heb me wel ingeschreven bij een particuliere volkstuinen houder waar ook bijen op gehouden mogen worden. Bij de meeste in de omgeving is dat niet toegestaan. De vraag is natuurlijk wel of de ander tuinbezitters daar blij mee zullen zijn en belangrijker nog, de bijen zelf. Is er genoeg bloei variatie in de omgeving. Het betreft een akker/polder gebied.
Maar ik begreep dat er (al) iemand met een bijenkast staat..

Dus ja, hoe gaat zoiets eigenlijk in ze werk.
Heeft u daar informatie en tips over of eigen ervaringen?

Groeten,
Frank de Bruijne
BeeFree

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: ..een goede plek !?
 Bericht Geplaatst: ma jul 01, 2019 0:11 
Site Admin

Je noemt al heel wat mogelijkheden waar bijen zeker kunnen gehouden worden.
Als je al in een rijke bloemenomgeving zit, heb je een belangrijk pluspunt. Voor sterke winterbijen is daarbij ook een goed najaarsaanbod belangrijk. Landelijke gemeenten met akkerbouw kunnen daarbij genieten van groenbemesters die na de oogsten op de velden worden gezaaid als grondverbeteraar. Binnen drukkere woonkernen vangen de bloementuinen dat voor een deel op.
Je omgeving verkennen is daarbij belangrijk, vooral de belangrijke drachten doorheen het jaar.
Je collega imker zal je daar zeker mee helpen. Een beeld krijgen van hoeveel imkers er binnen de 5 km rond je bijenstand zitten is ook nuttig. Vooral bij actieve bijenverenigingen met veel leden zie je plaatselijk nogal een overmaat aan kasten staan binnen de vliegzones. Dit kan leiden tot grotere bijensterfte.
Het zijn ook zonnediertjes. Ze verkiezen een zonnige stand boven een natte schaduwkant.
De orientatie van de vliegopening naar zuid / zuidoost is ook aan te raden. De bijen van deze kasten vliegen s morgens vroeger uit en zorgen dus bv. voor meer voorraad dan bijen die noordgericht staan en dagelijks tot meer dan een uur later uitvliegen.
Een goede bereikbaarheid van je kast met min. 1 m achter de kast om er fatsoenlijk aan te kunnen werken. Als er andere mensen bij kunnen (bv volkstuin), scherm je ze beter af, d.m.v. een afsluiting in plaat of natuurlijke haag. Ik denk niet dat er veel tegenstand is in een volkstuin omdat je bijen er voor leven en daarbij voor bestuiving en hogere opbrengsten zorgen.
Maar elk geval zal wel anders moeten bekeken worden.
Succes ermee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Hoe begin je eraan ? en wat nu ?