Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Bijensterfte

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: bijen houden
 Bericht Geplaatst: do aug 17, 2017 0:34 

hallo iedereen,

eerst en vooral even zeggen dat wij echte groentjes zijn in het houden van bijen, ik ken een bij enkel van het uizicht en meer weet ik er niet over.
Mijn vriendin en ik zouden graag een steentje meedragen aan de bijensterften, en zouden dus graag een plekje in onze tuin voorzien voor het houden van bijen.

maar wij hebben beide een heel druk leven en we zijn zelf niet zo verzot op de verzorging die erbij komt kijken(honing uit de bijenkast halen enzo). we vroegen ons dus eigenlijk af of je gewoon bijen kan houden in een bijenkast en dat de diertjes zichzelf weten te verzorgen?

alvast bedankt,
kenny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: bijen houden
 Bericht Geplaatst: vr aug 18, 2017 22:15 
Site Admin

Bijen kan je niet (meer) houden zoals katten Kenny, een kattenluikje in de deur en ze zullen hun muizen wel gaan vangen. Er komt toch heel wat meer bij kijken. Je zal ze toch moeten verzorgen of m.a.w. weten wat er moet gedaan worden op bepaalde tijdstippen. Dit kan je in een imkercursus leren, er lopen er jaarlijks overal ten lande. Daarvoor kan je best de plaatselijke imkervereniging(en) raadplegen. Je kan ook veel bijleren uit een goed boek of internet uiteraard.
Het bijengevoel zelf krijg je alleen uit de ervaring van ermee te werken.
Een kast gewoon in je tuin zetten en er verder niet naar omzien leidt enkel tot wrevel met je buren want overal bijenzwermen in de omgeving van jouw kast en dikwijls op ongewenste plaatsen (schouwen, brievenbussen...). Langzaamaan gaat jouw volk ook stekeriger worden zodat jijzelf of vrouw, kinderen niet meer de tuin in durven...
Dit vermijd je dus allemaal met de nodige dosis basiskennis.

Een alternatief is dat je een imker uit de omgeving aanspreekt en hem vraagt of hij geen bijenkast bij jou wil komen plaatsen en verzorgen. Veel imkers zijn wel op zoek naar goede staanplaatsen.

Bovendien help je de bijen niet alleen door een bijenkast bij te plaatsen. Een bijenvriendelijk bloemenhoekje of aangepast bloemenmengsel gaat jou en de bijen even veel genot bezorgen :wink:
succes

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Bijensterfte