Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Bijensterfte

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: neonicotinoiden en bijen
 Bericht Geplaatst: di jan 17, 2012 21:27 

Recent wetenschappelijk onderzoek bezorgt ons overtuigend bewijs dat de neonicotinoiden van Bayer een belangrijke oorzaak zijn van bijensterfte overal ter wereld. (dus ook in België)

Dit onderzoek: "Multiple Routes of Pesticide Exposure for Honey Bees Living Near Agricultural Fields" van
Christian H. Krupke(1*), Greg J. Hunt(1), Brian D. Eitzer(2), Gladys Andino(1), Krispn Given(1)
(1) Department of Entomology, Purdue University, West Lafayette, Indiana, United States of America
(2) Department of Analytical Chemistry, The Connecticut Agricultural
Experiment Station, New Haven, Connecticut, United States of America

...kan je vinden op volgende link:
http://tinyurl.com/776y97v
Dit belangrijk onderzoek, dat gepubliceerd werd in een gerespecteerd wetenschappelijk tijdschrift, steunt de vermoedens die hierover al jaren bestaan, en toont aan dat neonicotinoiden routinematig in dodelijke dosis worden teruggevonden in stalen van dode bijen, in het stof dat plantmachines verspreiden, in beplantte velden en in paardenbloemen die in de omgeving van zo'n veld groeien.

Hier een onvertaald stukje uit het onderzoek:

"Our results demonstrate that bees are exposed to these compounds and several other agricultural pesticides in several ways throughout the foraging period. During spring, extremely high levels of clothianidin and thiamethoxam were found in planter exhaust material produced during the planting of treated maize seed. We also found neonicotinoids in the soil of each field we sampled, including unplanted fields. Plants visited by foraging bees (dandelions) growing near these fields were found to contain neonicotinoids as well. This indicates deposition of neonicotinoids on the flowers, uptake by the root system, or both. Dead bees collected near hive entrances during the spring sampling period were found to contain clothianidin as well, although whether exposure was oral (consuming pollen) or by contact (soil/planter dust) is unclear. We also detected the insecticide clothianidin in pollen collected by bees and stored in the hive."

"These findings clarify some of the mechanisms by which honey bees may be exposed to agricultural pesticides throughout the growing season. These results have implications for a wide range of large-scale annual cropping systems that utilize neonicotinoid seed treatments."

Dit toont duidelijk aan via welke routes onze bijen en andere bestuivende insecten gedood worden, en vraagt om duidelijke actie van alle imkers, imkersverenigingen en hun koepels. Wij dienen samen met milieuorganisaties sterk aan te dringen op een verbod op het gebruik van deze middelen, omdat nu niet meer beweerd kan worden dat zij "veilig zijn indien correct gebruikt". Het betreft clothianidin, imidacloprid, thiamethoxam, fiprinol en andere neonicotinoiden. Deze stoffen zitten ook in tuinproducten die aan particulieren verkocht worden. (misschien niet in België, dat is me niet bekend momenteel)
Niet alleen de insecten worden bedreigd, maar ook de vogels en reptielen die zich ermee voeden. Dit is belangrijk onderzoek, en we mogen naar mijn mening de kans om effectief deze gevaarlijke stoffen uit ons milieu te verbannen niet voorbij laten gaan.
Daarom vraag ik iedereen om dit bericht wijd te verspreiden, in verenigingen te bespreken, alle kanalen te benutten om dit in de publieke aandacht te krijgen. Ik hoop dat op zo'n manier de druk op onze politiekers om dit onmiddellijk te verbieden groot genoeg wordt. Hopelijk zijn er nog bijen over als het zover is!

Ik wil er eveneens op wijzen dat een ander recent onderzoek aantoont dat glyphosate (Roundup) veel giftiger is dan Monsanto ons wil doen geloven. Don Huber, Emeritus Professor aan de Purdue Universiteit in de Verenigde Staten, verbindt in zijn rapport glyphosate met verminderde beschikbaarheid van voedingsstoffen in planten. Hierdoor worden planten ziek, komen vaker nieuwe pathogenen voor, dieren worden ziek en er zijn mogelijke effecten op de menselijke gezondheid...
http://www.i-sis.org.uk/USDA_scientist_reveals_all.php

Luc Pintens
Imkeer
http://hapicultuur.be

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo jan 18, 2012 14:16 
Site Admin

Jeroen van der Sluijs, onderzoeker aan de univ. van Uttrecht in Nederland, klaagt het gebruik van deze systemische (door alle delen van de plant opgenomen, incl. nectar, stuifmeel, gutatievocht...) stoffen al een hele tijd aan. Veel nuttige en up-to-date informatie vind je op zijn site met een titel die er niet om liegt : www.bijensterfte.nl

Vorig jaar was er heel wat commotie rond de abnormaal hoge bijensterfte in de Duitse bondsstaat Baden-Würtenberg nadat de stof waarmee landbouwzaad was gecoat (een neonicotinoide) in de omgeving was terecht gekomen en terug gevonden werd in bloemen en bijen. Bayer vergoedde de schadelijdende imkers fors, zonder evenwel schuld te bekennen. Volgens hen had het te maken met een verkeerd ontwerp van de zaaimachines in combinatie met de droge periode die er toen was.
De zaaimachines werden ondertussen aangepast, het coatingsproduct blijft gebruikt :roll:

Voorlopig zie ik er, als imker in een intense landbouw- en fruitstreek (Haspengouw) waar die producten volop worden aangewend, nog geen negatieve gevolgen van. Mogelijk is er toch een duidelijk onderscheid tussen de conclusies uit laboproeven, waarbij men bijen suikersiroop voedt met testgehalten aan neonicotinoïden in, en de toestand in het milieu waar veel meer factoren meespelen zoals bv. een uitgebreider voedselaanbod dan alleen maar behandeld voedsel of de weerstand van een gezond volk... Maar men kan natuurlijk niet naast feiten zoals in Duitsland kijken.
Dat die stoffen helemaal geen goede zaak zijn voor het milieu en de biodiversiteit in het bijzonder, is ondertussen wel helemaal duidelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di apr 03, 2012 7:54 
Site Admin

Onderzoeken over neonicotinoïden en het gevaar voor bijen :
A. Decourtye (2004)
Christian H. krupke (2012)
Chensheng Lu (3/2012)
Jeroen P. van der Sluijs (4/2012)

Laatst bijgewerkt door marc op wo apr 18, 2012 10:28, in totaal 5 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di apr 03, 2012 12:12 

Ook nog:

-A Common Pesticide Decreases Foraging Success and Survival in Honey Bees (Henry et al, sciencemag.org 2012)
-Neonicotinoid Pesticide Reduces Bumble Bee Colony Growth and Queen Production (Whitehorn et al, sciencemag.org 2012)
-Parasite-insecticide interactions: a case study of Nosema ceranae and fipronil synergy on honeybee (Aufauvre et al, nature.com 2012)
-Field Research on Bees Raises Concern About Low-Dose Pesticides (Erik Stokstad, sciencemag.org 2012)

De volledige teksten van deze onderzoeksresultaten zijn enkel verkrijgbaar na betaling, maar de samenvatting is ook veelbelovend. Hopelijk volgen er snel resultaten ! Ik heb wel de volledige tekst van deze onderzoeken, maar er zit naar het schijnt een onzichtbare code op en als ik die zou verspreiden dan is er kans dat de account van degene die de documenten gedownload heeft, geblokkeerd wordt. Ik ga proberen er een nieuw bestand van te maken door het af te drukken en terug in te scannen.
Ik bedoel maar: wat een toestand hee, nu is er eens informatie die we kunnen en zouden moeten gebruiken om de neonicotinoiden te verbieden, en dan is de informatie niet vrij beschikbaar. En risico en toestanden als je het toch vrijmaakt...

Geïnteresseerden mogen me hun e-mailadres sturen en ik stuur de info dan op...

Ik wens ons veel samenwerking en actie.

Luc Pintens
Herselt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: za apr 21, 2012 9:31 
Site Admin

Beklijvende Franse uitzending 'La mort est dans le pré...' (de dood schuilt in de weide) over het gebruik van pesticiden in de landbouw en de gevolgen ervan voor de landbouwer en omgeving : http://www.youtube.com/watch?v=ht5Gs2Bx ... re=related

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 24, 2012 21:07 

Hallo Marc, als je vroeger met de auto een paar honderd kilometer onderweg was op de autosnelweg dan hing jouw voorruit vol verongelukte insecten, vandaag de dag heb je dit niet meer.
Een duidelijk bewijs dat de insecten aan het uitsterven zijn en dus ook onze honigbij.
Mvg. Giel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 24, 2012 21:41 

Ja dat klopt wel als je het nagaat vroeger hing heel je voorkant van je auto vol nu is het een pak minder :(

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di sep 25, 2012 9:11 
Site Admin

Dat is een leuke waarneming maar die ook van andere omstandigheden kan afhangen. Misschien was dit jaat het weer iets minder en waren er minder insecten in de lucht of zijn we met zijn allen de laatste jaren toch minder hard gaan rijden met al die bijgekomen flitspalen overal. Als je dit de komende jaren blijft zien, dan kan je inderdaad spreken van een trend.
Voorlopig zie ik in de bijentuin elk jaar nog nieuwe insecten, was het dit jaar een fantastisch vlinderjaar en blijven zeker mieren, wespen, zweefvliegen... het uistekend doen. Het zijn vooral de zuivere 'stuifmeel-insecten' die klappen krijgen. Er zijn ook dieren die het te goed doen. Bij de vogels bv. vlaamse gaaien, kraaien, eksters, groene spechten... Eindelijk broedde er hier dit jaar weer een grauwe gors maar na een week werd het nest leeggeroofd door Vlaamse gaaien en het gorsenkoppel verdween. Onze bijenwand met meer dan 1000 insectengaatjes voor solitairen was dit jaar volledig ingenomen door solitaire bijtjes. Nu liggen alle gaatjes er open en verlaten bij. De groene spechten hebben ze allemaal uitgegeten. Volgend jaar dus hier minder solitairen in de tuin.
Ook de honingbij zal nooit uitsterven omdat de mogelijkheid om uit 1 volk meerdere volken te kweken heel groot is. Je kan een winter tegenslag hebben maar je bestand is op 1 zomer weer volledig opgebouwd als je wil.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di sep 25, 2012 15:55 

Een reden zou ook kunnen zijn dat onze auto's van nu heel wat aërodynamischer zijn dan vroeger. Toen knalden de insecten tegen de voorruit, nu vliegen ze met de luchtstroom over het dak van de wagen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma okt 08, 2012 18:54 
Site Admin

Mooie reportage op Duitse TV zender : http://www.zdf.de/ZDF/zdfportal/program ... Dispatch=1
'Tod im Bienenstock'
(zolang de link werkt)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Tod im Bienenstock
 Bericht Geplaatst: za nov 03, 2012 15:13 

Inderdaad zeer interessante film.
Je kan hem nog terugvinden op Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=TEHa0P5IiqA
"Das Geheimnis des Bienensterbens" is ook een boeiende (misschien wel de meest interessante) film, eveneens terug te vinden op Youtube en duurt ongeveer 90 min.

Groeten Giel,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr sep 12, 2014 15:13 
Site Admin

Diamontage met het overzicht van onderzoeken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr nov 28, 2014 18:32 
Site Admin

Ik wil iedereen de neutrale kijk op neonicotinoiden van Ghislain DEROECK, die ik ook volledig deel, niet onthouden :

"Hoe wordt een zenuwsignaal op de klassieke wijze overgedragen van cel naar cel?
Acetylcholinemoleculen hechten zich op receptoren van de ontvangende cel. Dat feit, mede met een proces van polarisatie en depolarisatie, opent een poort in die cel waarna het signaal er binnen kan. Daarna moet de poort gesloten worden anders gaat de cel 'lekken' en functioneert ze niet meer. Dat is het werk van acetylcholine-esterase, een enzym dat de neurotransmitter acetylcholine door hydrolyse afbreekt.
Imidacloprid nu is een agonist van acetylcholine. Dat wil zeggen: een stof die zich in dit geval gedraagt zoals de neurotransmitter. De poort gaat dus open en de bedoeling, in dit geval, is dat ze onomkeerbaar openblijft. De cel is dan uitgeschakeld. Veel wetenschappers gaan ervan uit dat daarvoor minstens een tiental ppb nodig zijn. Eén ppb is gelijk aan het miljardste deel van een gram! In nectar en stuifmeel wordt zelden meer dan 3 à 4 ppb imidacloprid gemeten. Die concentratie zou te laag zijn om de poort open te houden. Dat is de reden, stellen die wetenschappers, dat op het terrein geen sterfte wordt waargenomen. In labo's wordt het aantal ppb vaak opgedreven tot 15 en meer. Daarvan gaan de cel en de bij onvermijdelijk dood. Elke laboratoriumstudie vermeldt de gebruikte concentraties. Dat is dus gemakkelijk verifieerbaar.
Ik lees dat en tracht het te begrijpen. Dit is beslist geen pleidooi voor neonicotinoïden, ik wel alleen maar nuanceren. Als imkers hebben we er belang bij te weten waarover we spreken, emoties zijn daarbij niet nuttig. Dit gaat ook enkel maar over wat er wellicht in de bijen gebeurt. Over schade aan het milieu en andere dieren kan ik niets zeggen. Ik besef echter wel dat ook de vorige generaties pesticiden voor het milieu slecht waren, wellicht nog slechter zelfs.'

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Bijensterfte