Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Bijensterfte

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di maart 27, 2012 7:41 

Ik kan hierin enkel maar spreken uit mijn eigen, zeer beperkte, ervaring.

Vorig jaar was het eerste jaar dat ik imkerde. Ik heb 3 volken op 2 verschillende standen staan (wij wonen écht op het platteland met weinig huizen maar veel landbouw - lees: maïs - en mijn pa woont in een zeer grote woonwijk).
2 volken waren echt sterke volken, het 3de huppelt wat achterop.
Het betreffen niet-geselecteerde carnica's die ik van een imker uit de buurt gekregen had.

Tijdens het jaar had ik redelijk veel beginnersfouten gemaakt waardoor ik gedurende het seizoen de koninginnen van ALLE 3 de bakken accidenteel had doodgedaan en via allerlei maneuvers nieuwe koninginnen heb moeten laten aanmaken.
Dit is allemaal succesvol geweest en ik ben de winter kunnen ingaan met 3 jonge koninginnen.

-> Mijn varroabehandeling was als eerstejaars allesbehalve ideaal. Bedruppeld met oxaalzuuroplossing na de zomeroogst begin juli en varroarm in augustus. In oktober zat de kast echter al terug vol en eind oktober nog eens bedruppeld. In november uiteindelijk nog moeten verdampen en vanaf dan bang afwachten...
-> De volken zaten allemaal in oude houten simplex kasten met allemaal nieuwe raampjes die ze dat jaar hadden opgebouwd.
-> De volken stonden weliswaar onder een afdak, maar volop in de wind en koude. De bodems zijn open blijven staan en het vlieggat half dicht.
-> Ik had de volken ruim voorzien van suikeroplossing om de winter door te komen (15kg suiker per volk)
-> Wij hebben hier een zeer goede stuifmeeldracht in juli, augustus en zelfs nog september dankzij de balsemien. Mijn pa woont in een woonwijk en daar valt voor de bijen altijd wel iets te rapen. Het volk bij mijn pa staat trouwens het sterkst van de 3.
-> Ik heb de volken na de behandeling in november volledig met rust gelaten tot begin maart. De volken staan op 75m achter mijn woning en daar komt gedurende de ganse winter niets of niemand. Geen trillingen, geen lawaai, geen beweging.

Alle bijen zijn de winter doorgekomen, maar ook bij ons in de vereniging zijn er alarmerende berichten over bijensterfte. Ik heb echter nog steeds mijn 2 sterke en zelfs dat ene zwakke volkje. Ik ga kijken of het zwakke volkje zich dit jaar kan herstellen en anders wordt het volgend jaar verenigd met een ander volk of zet ik er een nieuwe koningin op.
Ondertussen ben ik ook overgestapt op Segeberger DN, wat voor deze winter dan weeral een extra duw in de rug zal zijn voor de bijen.

Dit jaar ga ik proberen de varroa beter te bestrijden. Verder ga ik echter vasthouden aan de methode die ik dit jaar gebruikt heb.
- Maximum aantal varroa's uit de kast krijgen
- Ruim bijvoederen
- Ze rustig laten vliegen op laat stuifmeel
- De bodem onderaan open laten, het vlieggat half afsluiten
- De kasten onaangeroerd laten van na de winterbehandeling tegen varroa tot begin maart

Of dit de sleutel tot mijn succes is, weet ik niet, maar dit jaar hebben de bijen zich toch door de winter kunnen spartelen ondanks mijn geklungel gedurende het jaar.

Mvg,
Tijs
I

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Bijensterfte