Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Bijensterfte

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gebruik Hiveclean meermaals ?
 Bericht Geplaatst: ma nov 25, 2013 11:31 

Ik behandelde mijn bijen vorige week met Hiveclean en had zéér grote mijtenval ( gemiddeld 30/dag de eerste dagen).
Ik vraag me dus af of ik na een 10tal dagen geen nieuwe behandeling zou mogen doen, omdat er zowel mierenzuur als oxaalzuur aanwezig is in dit product.

Iemand advies ?

gtjes

Imkeren

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di nov 26, 2013 1:37 
Site Admin

Ik heb zelf geen ervaring met Hiveclean maar hoor nog over zijn gebruik als tussenseizoensbehandeling, bv. tussen zomer en winterbehandeling.
Als je gedurende 5 dagen 30 mijten zag vallen na de behandeling en we veronderstellen een werking aan 90% dan zitten er nu nog ongeveer 17 mijten in je volk op 10000 bijen ongeveer. Dat lijkt me een zeer geringe belasting voor je volk en eentje die hier wellicht door geen enkel volk gehaald wordt. Ik zou daarom niet verder behandelen. Zo onschuldig zijn die producten ook weer niet voor de bijen.
Je hebt uiteraard ook imkers die de laatste mijt eruit willen halen en daarvoor de bijen in rust hard moeten storen. Het is de trend van de echte varroabehandelaars, maar daar hoor ik dus niet bij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma dec 02, 2013 16:07 

Heel erg bedankt Marc.

Ik heb het gevoel dat de meeste imkers nog weinig of geen ervaring hebben met Hiveclean.
Bij ons het een experiment, en de eerste resultaten kunnen hoopgevend zijn, alhoewel ik niet weet of de mijtenval te wijten is aan de efficiëntie van Hiveclean, dan wel dat ik veel mijten heb. Vandaag, 15 dagen na de behandeling met Hiveclean vallen er nog 5 tot 8 mijten/dag. Is dit toch niet aan de hoge kant ? Tenzij Hiveclean een zo lange nawerking heeft ?
Tussen haakjes : na 5 dagen waren er 60 tot 200 mijten gevallen, en geen 50 zoals jij vermeldt.

Als ik mijn boerenverstand gebruik dan is mijn redenering :

1. Hiveclean bevat zowel Oxaalzuur als Mierenzuur, maar in kleinere dosis.
2. Dus beter einde december behandelen met Hiveclean dan wel met Oxaalzuur ?
3. Hiveclean zou dus een vervanger kunnen zijn voor en mierenzuur en oxaalzuur ?

Moest je hieromtrent een mening hebben zsou ik ze heel graag horen.

Bedankt en groetjes,

Imker

20/11/2013 22/11/2013 25/11/2013 27/11/2013 29/11/2013 2/12/2013 2/12/2013
3d na Beehive 5d na Beehive 8n na Beehive 10d na Beehive 12d na Beehive 15d na Beehive 15d na Beehive
Mijtenval 3d Mijtenval 2d Mijtenval 3d Mijtenval 2d Mijtenval 2d Mijtenval 3d Mijtenval/dag
K1 80 120 50 25 25 10 K1 3,33
K8 40 30 20 30 30 15 K8 5,00
K9 40 70 20 15 25 20 K9 6,67
K10 80 120 80 60 25 25 K10 8,33
K12 20 25 20 15 10 10 K12 3,33
K16 100 50 30 10 10 20 K16 6,67
K20 20 40 20 20 25 5 K20 1,67

35,00
5,00

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma dec 02, 2013 21:45 
Site Admin

Frans, het is allemaal nog zeer twijfelachtig. De producent laat zich natuurlijk heel positief uit over zijn product. Doordat je met minder sterke dosissen aan mierenzuur en oxaalzuur werkt, wordt er vanuit gegaan dat je er het heel jaar rond mee kan behandelen. Volgens de fabrikant zelfs met honingkamers op het volk.
Als ik hem goed kan volgen dan heb je het jaar rond heel wat Hiveclean nodig om hetzelfde resultaat te krijgen als 1 volledige behandeling van bv. Thymovar en daarna 3% oxaalzuuroplossing. Een zeer kostelijke grap me dunkt.
Uit studies is al gebleken dat een concentratie van 3% oxaalzuur een absoluut maximum is per generatie (koningin) anders wordt de schade aan de bijen te groot. Wat het volk (de koningin vooral) in totaal aan Hiveclean binnen krijgt kan ik niet berekenen want de fabrikant houdt zijn samenstelling en de gehalten aan oxaalzuur geheim.
Ik neem aan dat de fabrikant die studies ook kent. Je zou dan kunnen vermoeden dat de concentratie aan oxaalzuur om en bij de 1% ligt omdat ze gedurende het jaar blijkbaar max 3 behandelingen per generatie voorschrijven. Als je de winterbehandeling met oxaalzuur wil vervangen door een Hiveclean behandeling zou je, op basis hiervan, dus 3 behandelingen om de 7 dagen na mekaar moeten doen.
De grote vraag is natuurlijk hoe werken de gecombineerde bestanddelen in op de bijen. Bee Vital heeft een product willen maken waar een beetje van alles in zat, goed voor het jaar rond. Als er in het seizoen broed in het volk zit, hebben ze het mierenzuur hard nodig. Naar de winter toe hebben ze het oxaalzuur nodig, veel minder het mierenzuur enz...
Er zit natuurlijk ook een verkoopstrategie achter.

Wat me al heel zeker uit den boze lijkt is :
- behandelen tijdens honingproductie, kan nooit goed zijn
- behandelen voor de winter en in het vroege voorjaar, zou ik ook afraden omdat het voor een groot deel over dezelfde winterbijen gaat die dan ver over hun dosis gaan.

Ik hoop dat er hier iemand met voldoende praktijkervaring meeleest en er ook zijn verhaal over kan doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gebruik Hiveclean meermaals ?
 Bericht Geplaatst: za nov 14, 2015 19:11 

Op de site van buckfastimker is een artikel geplaatst over gebruik van hiveclean. https://buckfastimker.wordpress.com/beevital-hiveclean/ nav een test in Turkeije.

conclusie: middel is effectief.

Het valt me op dat in de test de gebruiksaanwijzing van hiveclean niet gerespecteerd is. Waarom is niet duidelijk, mogelijk is er een beperking in de beschikbare tijd voor de onderzoekers of wilden ze een vaste periode aanhouden. Hoe dan ook, het resultaat met hiveclean is als goed beoordeeld, hoewel de behandeling slecht is uitgevoerd. Bij correctie uitvoering zal het resultaat alleen maar beter zijn.

mvg,

Erik.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Bijensterfte