Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Bijensterfte

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bijensterfte na Hiveclean ?
 Bericht Geplaatst: zo nov 30, 2014 11:18 

Heb 19-7 behandeld met mierenzuur : lage mijtenval
Dan met Hiveclean op 22-9, 2-10 en 17-11 omdat er veel mijten bleven vallen.
Ik heb ondertussen de helft van mijn volken verloren ( ledige kast ) en in de overblijvende kasten zijn relatief weinig bijen aanwezig.
Zou het kunnen dat door de meerdere behandelingen met Beehive mijn volken er onder door gaan ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo nov 30, 2014 22:22 
Site Admin

Met de warmere najaren, de laatste decennia, is er telkens een heropleving van de mijtenpopulatie in het najaar. Dit jaar ook weer goed meetbaar (mijten op onderlade, poedersuikermethode...). De imkers die een nultollerantie (alle mijten moeten dood) nastreven zijn bang als ze nog mijten vinden en gaan verder behandelen. Hiveclean is dit jaar een algemeen gebruikt middel, hoor ik. Temeer daar de producent het als redelijk onschuldig voorstelt. Het blijft echter een 'behandeling' die ook de bijen raakt. Een zomerbehandeling heeft meestal geen erge gevolgen voor de bijen omdat ze dan toch maar 6 weken leven, de nieuwe hebben het immers niet meegemaakt. Voor de koningin en de langlevende winterbijen ligt dat anders. Zij krijgen nu behandeling na behandeling over zich heen (en waarschijnlijk nog oxaalsoep op het kerstmenu).
Als er in het voorjaar een volk verdwenen is zal men weer zeggen dat er te veel mijten waren in het najaar. Over de behandelingen hoor je dan weer niemand praten. Nochthans verbrandt thymol de monddelen van de bij, etst en beschadigt mierenzuur de chitinehuid en tast oxaalzuur de ingewanden aan. Ze hebben ook een effect op de vruchtbaarheid van dar en koningin enz... Dus zo onschuldig is het allemaal niet voor de bij en ook niet voor het microleven in de bijenkast.

Je mierenzuurbehandeling in juli had weinig effect. Hoe paste je ze toe?
Langdurig (Nassenheider, Liebig...) of kort (flashbehandeling, gedrenkt doekje op de onderlade...). Het rendement van die verdampingsproducten hangt ook heel erg af van vochtigheid, temperatuur...

Ikzelf ben geen aanhanger van de nultollerantie. Sterke vitale volken kunnen een zekere varroadruk aan. Sommigen spreken van 1000 mijten in een volk, anderen van zelfs 3000 mijten.
Misschien kan ik je wat gerust stellen dat de thuisvolken hier nu met een gemiddelde dagval van tussen de 10 en de 35 ! per dag zitten. Ze kregen dit jaar geen enkele chemische behandeling en zijn zeer sterk, net zoals de vorige jaren met weinig verlies. Ik verwacht dit jaar niet anders.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo nov 30, 2014 23:21 

Bedankt Marc. Ik gebruikte de Nassenheider methode en het weer was zonnig en warm. wait and see after winter ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma dec 01, 2014 19:59 

imkeren schreef:
Bedankt Marc. Ik gebruikte de Nassenheider methode en het weer was zonnig en warm. wait and see after winter ?

heb dit jaar ook een behandeling gedaan met hiveclean .
maar doe dit op een methode die bijna niemand toepast .

voor de rest in het najaar of de winter hier ook gene verder behandelingen . ook hier mijtenval van rond de 30 per dag .
heb nu een 8 tal volkeren staan en ze doen het allemaal enorm goed .
een week geleden op een zondag denk ik .
vlogen ze nog massaal uit .

mvg nicky

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do jan 08, 2015 0:22 

nick:
Citaat:
op een methode die bijna niemand toepast

Kan je daar iets meer over zeggen?
Of is't geheim? 8)

Profiel