Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » BUKI

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di maart 04, 2014 1:43 

Met de lage zon staan ze wel in de schaduw... En zoals ik al schreef, alle hints hierboven gevolgd, dus ook het luisteren.
Ze leven en dat geeft een supergedelegeerden gevoel. Overzetten zal nog wat zijn, maar dat zien we dan.

@Coben: hoe ga jij ze overzetten?

Luc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di maart 04, 2014 9:41 

Marc,

Maar wat als ik ze toch al zondag(15°)zou overzetten de bijen van de 2 mini plus rompjes dan zou dit betekenen dat ik van de 12 mini plus raampjes 6 db (honingramen )kan maken.
Als ik die er inhang en de rest aanvul met 5 vulblokken dan zitten ze toch ook eng ?

Verder zou ik ze dan beschouwen in de zin van een 5 ramer die ik dan zou willen laten uitbouwen tot een productievolk op deze manier:Richtlijnen voor uitbouw van 5-ramer tot productievolk

Situatie bij ontvangst
Volkje heeft 3 ramen met broed
Volkje heeft 2 waswafels gekregen (L en R naast broed)
Naast waswafels uitgebouwd raam
Rest uitgevuld met vulblokken
Raam met broed
Vulblokken
Waswafel
Uitgebouwd raam
Eerste uitbreiding (na 8 dagen) waswafels uitgebouwd
Mogelijk zijn opgebouwde waswafels al belegd.
Verwijderen van 2 vulblokken
Twee nieuwe waswafels naast vers uitgebouwde inhangen
Tweede uitbreiding (na 8 dagen) waswafels uitgebouwd
Verwijderen van 2 vulblokken
Twee nieuwe waswafels naast vers uitgebouwde inhangen
Derde uitbreiding (na 8 dagen) waswafels uitgebouwd
Uitbreiden met nieuwe romp
In onderste romp:
L en R twee vulblokken
Naast vulblokken vers uitgebouwd raam
Gesloten broed verzamelen, centraal inhangen
In tweede romp:
Centraal open broed verzamelen enz...... enz...... of is het inderdaad toch beter(verstandiger) om te wachten tot de mini plus propvol bijen zit?

Graag je mening over deze gedachte aub.

Groetjes Coben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di maart 04, 2014 13:42 
Site Admin

Moesten we nu zeker zijn Coben dat het lente blijft, zou ik nu niet voor onzekerheid zorgen. Maar andere jaren zouden we ons rond deze tijd nog helemaal geen zorgen maken om uitbreiding omdat het normaal nog te koud is.
Zoals je het zelf beschrijft : van 12 MP raampjes 6 honingramen DB maken en voor de rest aanvullen met blokramen, geeft inderdaad niet zo'n drastische meerruimte die opgewarmd worden. Dat zou niet echt hinderlijk zijn voor de bijen. Veel anderen hebben geen inhaakbare MP raampjes en moeten met een tussenplaat werken met volledige nieuwe honingbak bovenop. Daar moet je dus nu nog mee oppassen omdat de warmte naar boven gaat en de bijen het beneden dikwijls niet 'gestookt' krijgen.
Moest dat weer van deze week zich nu gaan doorzetten zonder nog een serieuze terugval te kennen. Ja dan ga je me natuurlijk achteraf ongelijk geven. Het weer bepaalt alles en ieder imker moet voor zichzelf uitmaken wat hij ermee doet.
De wilgen zijn alvast allemaal aan het open gaan, dat is al een zeer goed teken om het te riskeren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di maart 04, 2014 20:53 

De spreuk in gedachten houdende haast en spoed is zelden goed ga ik toch nog een paar weken wachten om ze over te zetten.

Toch mercikes voor je antwoord Marc.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo maart 05, 2014 23:26 

Hallo iedereen, dit zijn mijn ervaringen met mijn volkjes na de winter (ik heb 1 carnicavolk op simplex en de 2 bijenvolken Buckfast van Marc op miniplus):
Het carnicavolk op simplex doet het goed. Er vliegen veel bijen en sommigen brengen stuifmeel binnen. Ik maak me er geen zorgen over.
1 van mijn KI volkjes van Marc op miniplus (2 rompen) doet het uistekend: er vliegen heel veel bijen op en af en velen hebben stuifmeel bij zich. Alles ziet er prima uit bij deze kast.
Het tweede miniplusvolkje is een heel ander verhaal. Dit volkje kwam wat op achterstand voor de winter (minder bijen) en nu maak ik me er toch zorgen over: terwijl de andere twee kasten volop vliegen gebeurt er bij deze kast niets... Pas in de late namiddag (15.00 - 16.00 uur) vloog er heel af en toe eens een bij. Ik heb er 1 gezien met een klein beetje stuifmeel. Wanneer ik mijn oor tegen dat kastje leg en voorzichtig er tegen tik hoor ik wel bijen zoemen, maar enkel in de onderste bak van de miniplus en niet in de bovenste.
Ik heb mijn kasten nog niet opengedaan (daarvoor vind ik het nog te koud) dus mijn bevindingen baseer ik op wat ik zie buiten aan de kasten. Ik hoop dat het snel nog iets beter weer zal worden zodat ik de kasten eens kan opendoen. Het kastje waar weinig leven in zit zal ik dan misschien terug op 1 romp plaatsen (als de bovenste romp inderdaad leeg blijkt te zijn). Zo zullen ze minder ruimte moeten verwarmen en wie weet komen ze er toch nog door. Het is wel opvallend dat er bij die zwakke kast het meest varroa's zijn gevallen toen ik ze aan het begin van de winter met beevital hiveclean heb behandeld. Volgens mij ligt de varroa dus wel (mee) aan de oorzaak van de toestand van het volk.

Voor het overzetten op DBplus kasten zal ik zeker nog wachten tot de volken, zoals Marc zegt, een miniplus op twee rompen goed kunnen bezetten (en vooral wanneer het weer toch nog iets beter is!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr maart 07, 2014 0:39 
Site Admin

Juiste redenering voor het zwakkere MP volk. Ook hier 2 mindere volken van 2 rompjes terug naar 1 gezet. Hadden slechts 1 raampje weerszijden bezet met bijen, moer OK. Wel zorgen dat er genoeg eten zit in dat ene rompje, anders voederraampje overhangen.
Enkele bijtjes vliegen nu mee op de wilg. Toch in de gaten houden, desnoods moer gebruiken in ander volk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma apr 14, 2014 9:51 

BF volkje doet het actueel goed, en uitbreiding naar BeePlus is stilaan nodig.

Actueel nog op MiniPlus, 3 rompen, waarvan de bovenste stampvol met honing zit. De gebruikte wintervoeding is intussen al terug opgevuld.
In het midden, broed (3 ramen), stuifmeel, doch langs de zijkanten een raam met voedsel dat niet volledig vol zit.
Onderaan is het minder. Daar nog 2 ramen broed, en dan telkens nog wat stuifmeel. maar hier werd (nu dus wel) weinig gedaan. Intussen zie ik dat ze eindelijk toch aan het opbouwen zijn.

De BeePlus kast is geschilderd, en kan dus zijn plaatske krijgen in de tuin. Bedoeling is om 12 ramen over te zetten (in het midden hangen met de eerder voorgestelde methode van Marc).

Hoe pak ik dat het best aan ? Welke ramen zet ik over? Ik heb ook geen uitgebouwde grote ramen, is dat een probleem ?

Ik veronderstel dat ik deze in de onderste romp zet. Zet ik deel 2 er dan ook al meteen op, of moet ik hiermee wachten?

Met de honingkamer bovenaan zal ik vermoedelijk nog meoeten wachten.

Ik hoor hetw el van jullie.

Luc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo apr 16, 2014 0:06 
Site Admin

Eerst 1 kamer erop, Luc. Van zodra de moer daar aan de leg is, zet (of hou) je haar in die kamer en plaats je het moerrooster onder deze kamer.
Na 9 dagen kijk je of ze goed aan de leg is op meerdere ramen. Je kijkt ook even naar de MP broedraampjes in de onderbak of ze daar geen moercellen op aangezet hebben. Die moet je anders breken. Opletten dat de moer niet per ongeluk terug beneden geraakt.
De 21e dag is alle broed beneden uitgelopen en mag je de onderste bak met MP raampjes eronderuit nemen (bijen afslaan bij de moer).
De MP raampjes zet je goed afgesloten weg (dat er geen wasmot aankan) om later je kweekvolkjes op te zetten.
Het zal nu ook wel tijd zijn (of misschien al eerder) om een honingkamer erop te plaatsen. De honingramen die al in die eerste bak (met moer) zaten kan je meteen hoger hangen (met bijen op) in de honingkamer. Lege ramen in de plaats beneden. Tussen beide kamers het moerrooster.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Het vervolg en een vraagje erbij
 Bericht Geplaatst: za jun 07, 2014 18:39 

Vandaag dus de 12 raampjes miniplus eruit gehaald. Broedkamers waar de koningin zat is dus nu naar onder verschoven. Lijkt allemaal mee te vallen...

Nu heb ik er een volledige romp op geplaatst met een koninginnerooster ertussen. Maw, er kan alleen maar honing geproduceerd worden daarboven.

Vraag: doe ik daar goed aan, of haal ik rooster ertussenuit, zodat de 2de romp ook nog als broedkamer kan dienen?

Luc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo jun 08, 2014 8:38 
Site Admin

Als je uitgebouwde lege honingramen hebt in de honingkamer dan gaan ze daar zeker dadelijk honing in steken. De linden- en kastanjedracht is net in gang geschoten. De volgende 3 weken gaat nog veel binnen komen. Maar daarna zal het op veel plaatsen ook ver gedaan zijn, alles is dit jaar weken vroeger.
Heb je enkel kunstraat ramen in de honingkamer dan gaan ze die nog eerst moeten uitbouwen en krijg je misschien geen ramen meer die minstens half verzegeld zijn om te slingeren. In dit geval zou ik geen moerrooster plaatsen, zodat ze ook al boven broed kunnen aanzetten. De honing ga je dan vinden op de buitenste ramen.
Steeds controleren natuurlijk of de moer beneden genoeg legruimte heeft zodat ze daar niet in ruimtegebrek komt. Zwermen is dan nooit ver af.
Gr. Marc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jun 09, 2014 19:55 

hallo marc .
nu we toch over dit onderwerp bezig zijn .ik heb vandaag geslingerd van de bijenkast die op renson staat .heb 1 van de 2 geslingerd .nu heb ik de geslingerde ramen terug op de kast gezet om te laten repareren . de andere romp is zo goed als half vol met honing gestopt en hier en daar al wat half verzegeld . heb deze romp laten zitten voor begin juli te slingeren .
maar als jij zegt dat deze 3 weken nog veel gaat binnenkomen . mag ik de romp dan met de geslingerde ramen dan laten er op staan ? sanen met de romp die al lichtjes verzegeld is . of gewoon er afnemen na 2 dagen ?
mvg nicky

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo jun 15, 2014 21:45 
Site Admin

Na zowat de drukste week van het jaar, afgesloten met een driedaags tuinweekend op het kasteeldomein van Heks, ben ik nu pas in staat om alle berichten te beantwoorden. Sorry daarvoor.

Of op enkele weken tijd ergens op een andere plaats nog een ganse honingkamer zal volgedragen raken is natuurlijk moeilijk te zeggen van hier. Het hangt in de eerste plaats van de drachten in je omgeving af, op dit ogenblik zijn dat de lindensoorten en de kastanjes. Op de 2e plaats het weer natuurlijk, voor de linde vooral vochtig en warm. Enkele forse bomen kunnen dan al snel een honingkamer vol krijgen.
Ten laatste speelt de gebruikte kast en het raamtype een grote rol. Een laag honingraam zal veel sneller verzegeld raken dan bv. een simplex of DN broedraam van 22 cm hoogte. In een kast met bovenverluchting worden de honingcellen ook sneller verzegeld dan in eentje met onderverluchting.

Als je niet zeker bent, kan je altijd enkele van de ramen in de 2e honingkamer vervangen door vulramen en in de gaten houden of ze nog goed gevuld raken. Als dat zo is, geef je stelselmatig, een geslingerd raam bij.

Gr. Marc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: OPVOLGING VOLKJES + KI OP MINI-PLUS
 Bericht Geplaatst: wo apr 08, 2015 0:14 

Weer een winter voorbij.

Volkje 2013 heeft het overleefd, doch is heel zwak de winter doorgekomen. Bijen zaten allen op 2de romp (smal), er is wat gesloten broed (vrij weinig), wel veel stuifmeel, en dat is het. Ik vrees een beetje voor dit volkje. In BeePlus-kast. Vorig seizoen toch bijna 20 kg honing. (eenmaal geslingerd, vrij laat, bijen pas na winter 2013-2014 van miniplus naar B+.

Volkje 2014 : spijtig genoeg niet overleefd. Volkje was toch nog vrij goed gegroeid en ging de winter in op 3 rompjes miniplus. Enkele dode bijen nog in de mini, de rest spoorloos.

Voorlopig geen idee hoe het verder moet. Wat ook opvalt, de bijen in de BeePlus starten heel laat met vliegen. Rond 11 uur de eerste bijtjes buiten, en ze zijn ook zeer snel binnen (rond 17 uur is er geen beweging meer). En de activiteit is in tegenstelling met vorig jaar ook heel minimaal. Volkje is wel heel rustig. Koningin loopt nog rond....

Luc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do apr 09, 2015 12:04 

Hallo luc .

Hier is ook alles veel later op gang gekomen als vorig jaar .
Maar vorig jaar was het half maart al heel goed weer .
Van mijn 5 DB-plus productie kasten gaan er 4 op renson gezet worden .
De volkeren zijn er wel nog niet klaar voor . Denk nog een dikke week en half te wachten .
1 volk loopt ook enorm achter . Maar is een ki moer en wil er dit jaar nog van na kweken .
Ga deze vervangen door de buki moer van dit jaar .
Maar dat alles wat later op gang is.
Heeft met het koudere weer van de afgelopen weken te maken .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: vr nov 06, 2015 23:52 

Ik wil de Buckfast houden, ik woon in Sint-Niklaas 9100, ik weet niet welke lijn te kiezen en waar te koop? Help! Met groot respect.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » BUKI