Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » BUKI

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: OPVOLGING VOLKJES + KI OP MINI-PLUS
 Bericht Geplaatst: di okt 29, 2013 11:46 
Site Admin

Hier kan iedereen die via BUKI volkjes met een jonge KI-moer meenam zijn verhalen, ervaringen, opmerkingen kwijt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: LucVG
 Bericht Geplaatst: di okt 29, 2013 11:53 
Site Admin

VERPLAATST NAAR HIER

LucVG schreef:
Hallo Lorenz,
Ook jouw volkje afgehaald vandaag? Ben wel benieuwd naar je verhaal... Wat je stappen zijn geweest sinds afhaling en hoe het verder gaat. Kun je af en toe eens updaten?

Luc

Laatst bijgewerkt door marc op di okt 29, 2013 11:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Lorenz
 Bericht Geplaatst: di okt 29, 2013 11:54 
Site Admin

VERPLAATST NAAR HIER

Lorenz schreef:
Hallo Luc,

Ik heb eindelijk tijd gevonden om te antwoorden!
Afgelopen zaterdag heb ik inderdaad mijn twee volkjes gaan ophalen bij Marc. Het ene volkje heeft koningin B383 (moederlijn B244 en darrenlijn B532), het ander volkje heeft koningin B352 (moederlijn B261, darrenlijn B66).
In de tuin heb ik ze bij een carnicavolk geplaatst dat ik de maandag voordien van een koninginnenteler in de buurt heb gekocht. Dit carnicavolk heeft een F1 koningin van dit jaar en zit momenteel op een 5-tal ramen simplex. Elke bijenkast heb ik een andere vliegrichting gegeven en dit om vervliegen te voorkomen.
Velen raden af om carnica en buckfast op 1 stand te houden maar op die manier leer ik de verschillen tussen beide rassen kennen. Nadien kan ik dan nog altijd beslissen of ik verder ga met 1 ras of met 2.

Ik heb de twee miniplus kastjes zoals Marc heeft aangeraden bij thuiskomst in de tuin gezet en pas na 10 minuten het roostertje van voor het vlieggat verwijderd. Het was toen reeds vrij laat en de bijen bleven in de kast. Wel viel het op dat de kast met moer B352 veel meer ‘zoemde’ dan de kast met moer B383.
Zondag moest ik werken maar toen ik om 19.30 uur thuiskwam viel het mij op dat de kast met moer B352 nogal ‘zenuwachtig’ was (zeker niet agressief). Veel bijen vlogen nog buiten terwijl dit bij mijn andere twee kasten niet het geval was. Ik dacht dat ze plaats te kort hadden in hun miniplus met 1 romp en heb ze daarom zondagavond nog een tweede miniplusromp gegeven met drie ramen voorzien van gegoten waswafels en drie vulblokken om de ruimte niet te veel te vergroten in 1 keer. De vulblokken heb ik gemaakt door het raam op te vullen met isomo (3cm dik) en er ducktape over te plakken zodat de bijen er niet aan knagen. Ik had ook enkele dagen voordien 1 voederbak voor miniplus gekocht en die heb ik bovenop de miniplus met 2 rompen gezet (deels gevuld met suikerwater 1:1).

Tot nu toe heb ik het volgende kunnen zien bij mijn volken:
De miniplus op twee rompen (koningin B352) is iets rustiger geworden, maar in de voederbak zijn maar maximum 3 bijen aan het werk. Ik heb vandaag eens vluchtig gekeken in de tweede romp en daar is zo goed als geen bij te zien. Misschien heb ik die romp toch te vroeg erop gezet? En misschien is de afstand tot de voederbak te groot? De bijen uit die kast vliegen wel zeer goed en alle bijen die uit de kast komen hebben de typische gele ‘buckfastring’. Zo’n 1 à 2 op de 10 binnenkomende bijen heeft gevulde stuifmeelkorfjes.
Het bijenvolk met koningin B383 staat nog steeds op 1 romp. Daar zitten duidelijk iets minder bijen in en ze vliegen ook minder, maar ze halen wel stuifmeel binnen. Aangezien ik maar 1 voederbak voor miniplus heb (mijn andere voederbakken kan ik niet op het dak plaatsen zoals Marc dat doet) heb ik dit volk nog niet kunnen bijvoederen maar morgen ga ik in het bijenhof een extra voederbak voor miniplus halen. Wel valt mij op dat er in deze kast bijen voorkomen die de gele ‘buckfastring’ niet hebben en die sterk gelijken op mijn carnica bijen. Eerst dacht ik aan roverij maar sommige van die zwarte/grijze bijen brengen stuifmeel binnen… Misschien zijn het bijen die niet afkomstig zijn van deze koningin maar nog van de vorige aangezien mijn koningin in dit kastje pas aan de leg is sedert 15/06/2013?
Ter vergelijking: mijn carnicavolk in 1 romp simplex (5 ramen bezet, drie waswafels, de rest vulblokken) vliegt iets minder dan het volk op 2 rompen miniplus. Wel heb ik de indruk dat er in verhouding meer bijen met stuifmeel (gele, bruine en bijna witte korrels) binnenkomen. In die kast zit een kijkvenster waardoor ik de opbouw van de waswafels in de gaten kan houden. Tot nu toe (ik heb ze een week) hebben ze nog niets met die waswafels gedaan…

Om terug te keren op het onderwerp van dit topic: ik denk dat ik ga inwinteren op miniplus want broedramen op Dadant Blatt broedkamerformaat krijgen ze volgens mij niet meer uitgebouwd.
Dus koop ik ook wat extra miniplusrompen en zal proberen om die geleidelijk aan te laten uitbouwen. In het voorjaar zal ik de twee miniplussen dan omzetten naar 2 DBplussen (grote broedkamer en kleine honingkamers) en denk daarbij om het volgende te doen: De ramen uit de miniplus schuif ik in mekaar en hang deze in de DBplus BROEDkamer, geflankeerd door telkens een groot BKraam met waswafel en de rest vulblokken. Ik hoop dat de BK ramen met waswafels dan worden uitgebouwd en dat de koning daar gaat beginnen leggen. Eenmaal het broed uit de aaneengekoppelde miniplusramen is uitgelopen haal ik deze ramen uit de kast.
Volgens mij geeft dit als voordeel dat ik geen instabiele toren moet maken met onderaan 2 miniplusrompen, een plank en daarboven een forse DBplus broedkamer.
Als nadeel zie ik de open ruimte onder de miniplusramen: zouden de bijen hieronder beginnen bouwen? Advies over deze manier van omzetten is zeker welkom!!

Laatst bijgewerkt door marc op di okt 29, 2013 11:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di okt 29, 2013 11:55 
Site Admin

Als een rompje te snel wordt bij gezet kan dat remmend werken op de ontwikkeling omdat er dan meer ruimte op temperatuur moet gehouden worden.

Tekenen die aangeven dat het tijd is om een rompje bij te plaatsen :
- uiteraard uitpuilend van de bijen, veel activiteit
- broed over bijna alle raampjes
- bouwen tussen toplatten en plastiek
- onderbouwen onder de MP kadertjes in de onderruimte

Je kan inderdaad wat ramen verdelen over de 2 rompjes, bv. voederramen boven. Een andere mogelijkheid is dat de nieuwe romp onderaan wordt bij gezet i.p.v. van bovenaan.
Matig voederen en goed weer verhoogt de bouwactiviteit. Regelmatig controleren dat je een goed evenwicht vindt, zodat niet alle cellen vol siroop komen te zitten. Nu geef je enkel een 'onderhoudsvoedering' (bv. bodempje van 1 cm siroop 1:1 elke week) bij valavond. De echte inwintering is voor september.
Het zomerweer van de afgelopen weken heeft ervoor gezorgd dat ze veel pollen binnen haalden. Het meegeven van een raam met stuifmeel, bij het opmaken van het startvolkje, was misschien dit jaar overbodig geweest.
Maar je krijgt er alleen maar sterkere bijen door.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: LucVG
 Bericht Geplaatst: di okt 29, 2013 11:57 
Site Admin

VERPLAATST NAAR HIER

LucVG schreef:
Dus nu zijn we enkele weken verder en dus tijd voro een eerst update. Wij zijn dus met 2 imkers hier uit de buurt (Toby en ikzelf) 2 volkjes gaan ophalen.
Mijn volkje staat in de tuin, zodat ik er omzeggens elke dag de opvolging ervan kan volgen. Deze van Toby staan naast het water, en daar lees je verder nog iets van.

beginnen hij deze van mij. Het volkje heeft koningin B349 (moederlijn B261 en darrenlijn B048). Het is een niet te grote tuin, en ze staan opgesteld naast mijn tuinhuis, maar op voldoende afstand vand e openbare weg en van mijn buren.

Bij het openen van de vliegopening gingen ze nogal vrij vlug op zoek naar voedsel. eerst in eigen tuin, en dan vooral naar de Lindebomen de overkant van de straat (slechts 4). Waar de vorige dagen er enkel hommels opzaten, waren deze goed gevuld met bijen.

Die eerste week alles even overgezet naar een andere geschilderde romp, zodat ik ook de andere romp kon schilderen. Raampjes met kunstraat klaargemaakt en dan ook een volledige nieuwe romp opgeplaatst. Ik heb echter wel een raampje met broed van de onderste romp naar boven gehangen (net in het midden) en een leeg raampje onderaan langs de zijkanten aangevuld.

Net als Lorenz had ik in het begin de indruk dat er daarboven in de bovenste romp niet veel gebeurde, behalve dat ene raampje natuurlijk. Regelmatig gaan gluren via de plastic en je zag wel bijen op de kunstraat zitten, maar vraag was, wat die daar eigenlijk deden.

Onderaan de onderste ramen nog stukken weggesneden (een paar zonder iets in, doch eentje ook al wat darrenraat, de larven al goed dik)

Ik probeer een keer per week de ramen allemaal na te kijken. Dat heb ik dus ook vandaag gedaan. Voor ik het vergeet, ik heb dinsdag jl voor de eerste keer een centimetertje voeding gegeven (1:1), en ook via een bijkomend verhoog van de mini-plus. Wat mij echt verwonderde was dat dit 's mogens allemaal weg was.

Wat mij vooral opviel de laatste dagen was de activiteit. De eerste 2 weken was het eerder wat aanvliegen en binnenkomen, nu al een paar dag een massa die moet aanschuiven om binnen te geraken. Er komen er heel wat binnen met stuifmeel.

OK, mijn controle vandaag : onderaan de middelste 4 met gesloten broed, doch een raampje hiervan bovenaan met voedsel (gesloten). De 2 buitenste raampje met voedsel.(open en gedeeltelijk al gesloten)

Verdiepje hoger : 4 middelste raampjes met voedsel (dat ene raampje dat naar boven gekomen was, heeft nog wel een beetje gesloten broed langs beide kanten.) De 2 buitenste mooi opgebouwd, el een klein beetje nectar.

Ik heb intussen nog een raampje met voedsel van onder naar boven gehangen (zijkant)

Wat Toby betreft, die heeft aan het water dus ook een carnica-volkje en een Buckfast volkje. Het overzetten van deze laatste deed hij met de methode miniplus, plank, Bee-plus. Doch dit gaf niet zozeer het gewenste resultaat, dus is ie beginnen timmeren en hangen de MiniPlus raapmjes nu mooi in een Bee+-rompje. Resultaat hiervan heb ik nog niet gehoord.

Mijn vraagjes : wanneer een 3de rompje ? En zet ik deze bovenaan, of zorg ik ervoor dat het actuele broed van beneden naar het midden schuift door de nieuwe romp onderaan bij te plaatsen. (met enkel kunstraat ?)

@marc : als het topic hier niet juist staat, zet je het dan ergens anders. Maar vind het wel leuk om te zien wat en hoe de andere koninginnen er iets van maken.

Laatst bijgewerkt door marc op di okt 29, 2013 11:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di okt 29, 2013 11:58 
Site Admin

VERPLAATST NAAR HIER

Lorenz schreef:
Hallo iedereen,

Ondertussen staan mijn 2 mini plussen op elk 2 rompen. Die zijn allebei goed gevuld maar een derde romp zal ik er toch niet meer op plaatsen. De bijen zullen de ramen in die rompen niet meer kunnen uitbouwen volgens mij, laat staan volsteken met broed of voedsel.
Ik ga dus inwinteren op twee rompen maar heb hierover wat vragen:

1. Hoeveel wintervoeding moet ik geven? Ik heb ergens gelezen dat een romp van een miniplus in totaal 4 kg moet wegen aan het begin van de winter (kast + ramen + bijen + voeding +....). Aangezien ik twee rompen heb per kast zouden mijn miniplussen dus minstens 8 kg moeten wegen. Klopt dit een beetje of zijn er imkers die andere methodes / ervaringen hebben?

2. Wat met de varroabehandeling in miniplussen? Welk product, welke behandeling, welk tijdstip .... of niet behandelen?

3. Overal lees je dat je het vlieggat moet verkleinen voor de winter om muizen de toegang te ontzeggen. Hoe doe je dat bij een miniplus of is het gat zowieso klein genoeg?

4. Vanavond heb ik gezien dat enkele niet-buckfastbijen pogen binnen te geraken in de miniplus (roverij dus). Het gaat telkens maar om een 5-tal bijen en mijn buckfasten slagen er vrij goed in om ze buiten te houden. Moet ik mij zorgen maken hierover? Ter info: gisteren ben ik begonnen met al mijn volken wintervoeding te geven in de verhouding 3:2.

Alvast bedankt voor de reacties,
Lorenz

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di okt 29, 2013 12:00 
Site Admin

Je kan beter de winter in gaan met een Mini-Plus op 2 rompen, die propvol bijen zitten, dan op 3 rompen waarvan 1 maar half bezet is. Als je het doet met 3, zet dan de 3e eronder i.p.v. boven.
Voor de wintervoeding zorg ik er altijd voor dat ze 5 kg voedsel hebben. Dit eind september. Een Mini-Plus te vroeg 'volgooien' met wintervoeding kan slecht aflopen omdat een gebrek aan broedcellen kan leiden tot een klein wintervolk. Momenteel worden ze best nog bij gevoed met een 1:1 siroop, zowat een 1/2 liter per week. Bij aanhoudend slecht weer 1 liter.
Altijd bij valavond voederen, zeker als je andere (grotere) volken in de buurt hebt of last hebt van wespen. Het totaalgewicht van 8 kg kastgewicht (incl. bijen) zit redelijk goed.
Als je begint te voederen zet je best het vlieggat kleiner. Over de onmogelijke vorm van het Mini-Plus vlieggat is al veel gepraat en geschreven. De fabrikant heeft een gemakkelijke (goedkope) malvorm ontworpen die alles behalve praktisch is. Het simpelste om voor de winter het gat te verkleinen is gewoon een houten blokje in de opening zetten waardoor er een vliegreet van 6 mm over blijft.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Ewout
 Bericht Geplaatst: di okt 29, 2013 12:02 
Site Admin

VERPLAATST NAAR HIER

Ewout schreef:
Wij hebben goede ervaringen met het wekelijks inhangen
van een raampje met half kunstraat in het midden van het broednest, zie http://buckfastimker.wordpress.com/hand ... lk-kweken/ (zoals ook beschreven in Schotman p604). Zo hebben we in relatief korte tijd twee rompjes met broed op bijna alle ramen gekregen, en gelijktijdig aardig wat voer laten opnemen (spekranden boven het broed). Een halve liter voer per week leek mij wat weinig als ze nog moeten bouwen.

Ik heb een honingpotje met suikerwater op 1 volkje en de Mini-Plus voerbak op een ander volkje. Er gingen per week ongeveer 3 honingpotjes suikerwater 1:1.5 doorheen (=iets meer dan een liter) op het ene volkje, en zeker 2L op het volk met voerbak. Die laatste heeft zich beter ontwikkeld, dwz de raten sneller uitgebouwd. Dat kan uiteraard liggen aan het volk zelf, maar toch heb ik het idee dat 1L zéker niet te veel is (icm de de halve raat methode).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di okt 29, 2013 12:03 
Site Admin

VERPLAATST NAAR HIER

Lorenz schreef:
Mijn twee volkjes zitten nu beiden op 2 miniplusrompen en hebben al hun wintervoeding reeds gehad. Onder het dakje van de miniplus heb ik ook wat kranten gelegd als extra isolatie.
Wat mij nu al enkele dagen opvalt is dat er voor 1 van de twee kasten telkens een aantal 'kreupele' bijen rondlopen. Ze hebben geen of nauwelijks vleugels of ze zijn gewoon veel kleiner dan normaal.
Omdat ik lange tijd geen enkele varroa zag in de kasten dacht ik van ze niet te behandelen en heb dat ook tot nu toe nog niet gedaan. Maar als ik die bijen zie denk ik dat het misschien toch verstandiger is om ze alsnog te behandelen (hoewel het hiervoor wat laat is). De laatste tijd hoor ik veel positieve reacties op hiveclean en ik denk dat ik ze daarmee eens zal behandelen van zodra het weer ietsje beter is. Want denken jullie: wel of niet behandelen en zo ja, met wat?

Groeten,
Lorenz

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: LukVG
 Bericht Geplaatst: di okt 29, 2013 12:04 
Site Admin

VERPLAATST NAAR HIER

LucVG schreef:
Zelfde hier. Wel heb ik een kast staan met Carnica (ongelooflijk agressief volkje) en de Buckfast (zie berichtjes hierboven)

Wat mij de voorbije dagen opviel : de Buckfast vlogen nog nauwelijks. De Carnica daarentegen waren vrij actief. Waarnemingen rond 17-18 uur. Wel gezien dat de BF in de loop van de dag wel actiever waren.

De drie voorbije dagen : voor elke kast een 5-10 tal dode bijen. Lijken kleiner en hebben precies geen vleugels, doch als je ze van dichterbij bekijkt hebben ze die wel hoor.

Dus, eigenlijk dezelfde vragen als Lorenz.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di okt 29, 2013 12:05 
Site Admin

VERPLAATST NAAR HIER

Lorenz schreef:
Iemand heeft mij kunnen helpen met hiveclean (want het is nu uit de handel...) en ik heb mijn volken afgelopen donderdag (toen het heel even mooi weer was) daarmee behandeld.
Toen ik zaterdagochtend naar de kasten ging kijken lag het bij 1 van mijn miniplus kasten vol met varroamijten, zelfs voor de vliegopening. Ik schrok ervan dat dit volk zo aangetast was door de varroa, en dit is waarschijnlijk ook de reden dat dit volk de laatste weken niet zo goed meer vloog en dat er veel dode bijen voor de kast lagen... Ik had al veel eerder met hiveclean moeten behandelen. Tja, leergeld noemen ze dat zeker. Hopelijk komt het volkje nog goed de winter door.
De andere twee kasten (1 simplex met carnica) en een ander minipluskastje had ook veel mijtenval na de behandeling maar niet zoveel als het zwakkere minipluskastje.
De meningen over hiveclean zijn verdeeld, maar ik ben er toch zeer tevreden van en zal het zeker nog gebruiken. Nu maar hopen dat het terug in de handel komt...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di okt 29, 2013 12:06 
Site Admin

Wat jullie gedaan hebben kan geen kwaad.
Hier worden jonge volkjes in Mini-Plus NOOIT behandeld, ze komen altijd goed de winter door. Dat heeft er vooral mee te maken dat een volk 'spannend' zit in deze smalle kastjes. Geen overschot aan ruimte eromheen dus. Het kastklimaat blijft hierdoor in de winter optimaal. Geen koude wanden, het temperatuurregulerend effect van een inert materiaal zoals honing werkt dan ook optimaal.
De vochtproductie (ademen) van de bijen kan wel neerslaan in de koudere bovenhoeken en -randen. Het kastje heeft daar geen oplossing voor.
Om dit op te vangen blijven hier in de winter de voederbakjes daarom op de Mini-Plus kastjes staan. Je zet dan wel het klepje in de afdekplastiek open, het deksel met open gat erop en daarop een goed sluitend LEEG voederbakje met nog een tegel of steentje bovenop. De waterdamp gaat door het gat naar boven in het voederbakje waar hij dan condenseert tegen de koude wanden van het voederbakje. Hierdoor hou je de condens bij de bijen weg. Belangrijk is dat je tocht doorheen de kast vermijdt. Dus klokje in de voederbak, eventueel een bodempje water en goed sluitend deksel.
Succes met de overwintering en als je ze wil volgen : oor tegen de kast.

PS. andere aanrader : als ze in open veld, bos of tuin staan, doe er op enige afstand van de wanden (5-10 cm) een kiekendraadje omheen tegen de groene specht ! In een overdekt halletje komt de specht niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: na de winter
 Bericht Geplaatst: ma maart 03, 2014 7:45 

ziezo, tijd om uit winterslaap te komen.

Hoe is de situatie hier. Het agressieve Carnica-volkje op een 6-ramer heeft het niet overleefd. Geen idee waarom.

De BF op miniplus, en alles gedaan zoals Marc heeft beschreven hierboven hebben het overleefd. Of het nog een sterk volk is, weet ik niet. Probleem is dat het de voorbije dagen goed weer was, ze wel vlogen, maar dat ik moest verdergaan op de waarnemingen van mijn huisgenoten. (en als er dan 1 bij vliegt, dan vliegen ze....)
Hopelijk zijn de voorspellingen juist voor volgend weekend en zie ik ze zelf vliegen, en kan de kast misschien eens open.

Enige dat mij een beetje verontrust is dat tegen de wand van de kast een plekje (5x5) uitwerpselen hing. Nu hoop ik alleen maar dat dit binnenin niet het geval is.

Meteen een vraag : wanneer zet je nu best over op de BeePlus ?

@Lorenzo : hoe is het met jouw volkjes ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma maart 03, 2014 16:29 

Hoi Luc,

Ook ik zit te wachten om mijn mini plus volk in 2 rompjes over te zetten in één db plus romp.
Maar marc liet me al verstaan dat je dat beter niet doet vooraleer je 2 mini plus rompjes propvol bijen zitten.

Ik neem aan dat dit ook bij u nog niet het geval is. Wat je wel al kan doen is je miniplus in zijn geheel in je db plus kast zetten op die manier kunnen ze al gebruik maken van de db plus bodem om binnen en buiten te vliegen en wennen ze er ook meteen aan.

Verder zal je net als ik nog wat op je tanden moeten bijten:p

Groetjes
Coben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma maart 03, 2014 21:33 
Site Admin

Als de weersvoorspellingen kloppen kan het zondag naar de 15°C toe gaan.
Als de volkjes niet volledig in de schaduw staan, moet al wat leeft dan toch vliegen. De Mini-Pluswandjes zijn niet echt dik, met het oor er tegenaan hoor je ze ook wel. Vliegt er niets dan toch maar eens snel kijken en ook snel weer dicht.
Het lijkt erop dat we al volop lente hebben maar laat die lentekriebels nog maar achterwege. De wissel winterbijen-lentebijen komt nog en dan gaat een volkje er zeker nog niet op vooruit. Als de lentebijen het hebben over genomen, dan pas explodeert het volk (en dan nog als weer en de dracht meezitten, dus niet zoals lente 2013!) en kan je beginnen denken aan overzetten in een grotere kast. De bijen winnen er echt niets mee door te vroeg in een grote ruimte te komen die ze niet warm kunnen houden.
Geduld, een goede imkereigenschap in het voorjaar.
Uitwerpselen buiten tegen de kast is niet echt verontrustend, ze hadden al voldoende mogelijkheden om zich te ontlasten, sommigen doen dat dan kortbij... Als het maar niet in de kast is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » BUKI