Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Solitaire bijen en andere

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do maart 22, 2012 10:26 

Beste Jossen,
Zeker niet doden, zijn heel goed voor de biodiversiteit. Zijn solitair maar wonen samen op geschikte bodem. Vallen dus nooit in groep aan zoals wilde bijen of wespen. Het is erg moeilijk om je te laten steken door een solitaire bij, ze zijn zoals je zelf vertelt erg rustig en niet agressief. Ze leven ook maar kort als volwassen dier en hangen meestal af van slechts enkele plantensoorten. Het is belangrijk te weten (foto) welke soort het is en welke planten hun aantallen zal bepalen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do maart 22, 2012 10:55 
Site Admin

Velen zullen je benijden, Jossen omdat hun grond niet geschikt is of hun omgeving niet de juiste plantjes biedt voor deze diertjes.
Het is een bewijs dat je in een goede omgeving zit, voor hen, met een milieu dat hen nog overlevingskansen biedt. Dat wordt met de dag zeldzamer.
Goed dat je advies vraagt hierover in een bijengroep, op een andere plaats zouden ze je naar producten van Bayer of andere doorverwijzen.
Dat zou je tijdelijk van je probleem afhelpen. Als je grond en de omgeving geschikt voor hen is, komen ze toch terug, tot ze volledig in de omgeving zijn uitgeroeid.
Zoals macrospider al zegt, zijn ze ongevaarlijk voor mens en kind en een lust voor het oog om hun bezigheden gade te slaan. Dus probeer er mee te leven en respecteer ze.
Zoek je toch naar een drastische oplossing moet het nu gebeuren want de drukte die je waarneemt is niets anders dan paardans en paargedrag. Binnenkort beginnen ze in de grond met celletjes en eitjes die volgend jaar weer uitlopen. Maar nogmaals het zou spijtig zijn om hieraan te denken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do maart 22, 2012 18:54 

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie, ik heb proberen een foto te trekken van de bijtjes, maar ze zijn nogal moeilijk te fotograferen. Ik heb niet echt speciale planten. Gewoon een grote dennenhaag. Ik begrijp dat er mensen zijn die mij benijden, maar ik kan op dit moment niet genieten van mijn tuin.

Kan er iemand misschien confirmeren aan de hand van mijn foto of het om solitaire bijen gaat? Ik heb er twee getrokken plus een vb van de vele nestjes/ingange in mijn tuin.

nog eens bedankt.

https://plus.google.com/photos/115656043877332811679/albums/5722764582189500065?authkey=CO3Q7Ou6xqyhTQ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do maart 22, 2012 20:42 
Site Admin

Op de eerste 2 foto's zie je duidelijk geen bijensoort maar een 'wolzwever', de kolibri onder de inlandse insecten. Deze heeft dus helemaal geen angel en is 100% ongevaarlijk. De gaten in de grond zijn niet zijn/haar werk.
De gaatjesmaker zie op de 3e foto (half verscholen). Is moeilijk te herkennen, er zijn meerdere soorten met een donker achterlijf met witte stepen. Het onderscheid hangt van subtiele dingen af. Gezien het verschijnen zo vroeg in het voorjaar, kan het een soort zandbij of zijdebij of groefbij zijn. Deze leven vooral van wilgen en paardebloemen. Het zijn solitaire bijensoorten, die graag samen in een groep bij elkaar in de omgeving nestelen (gaatjes maken). Ze bezitten een angel, maar gebruiken die zo goed als nooit. zeker geen agressieve insecten.

Misschien wordt het wat duidelijker met andere foto's die kop, borstsuk en achterlijf mooi tonen. Ook de manier van stuifmeeldracht (aan de achterpoten, onder de buik, ganse lichaam...) kan de juiste soort determineren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re:
 Bericht Geplaatst: ma apr 13, 2015 13:35 

https://plus.google.com/photos/10188534 ... nl&sview=7

Hallo,

Zijn dit ook zandbijen? Mijn gazon zit er vol van. Kan ik ze lokken naar een andere plaats? Er zitten wel 100 gaatjes in mijn gazon waar ze uit komen...

Mvg

Celine

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Solitaire bijen en andere