Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » BEEPLANTS

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: BEEPLANTS 2012
 Bericht Geplaatst: di okt 11, 2011 10:33 
Site Admin

De gezamelijke bijenplanten en-zaden aankoop voor lente 2012 gaat weer van start. Het phaceliazaad konden we nog aan dezelfde voorwaarden bekomen, het mosterdzaad is een stukje duurder dan vorig jaar. De vaste planten blijven ook aan dezelfde prijs als 2011.
Nieuwigheden zijn :
- een drukbezochte herfstaster als vaste plant zit nu ook in het gamma
- we hebben de hand kunnen leggen op een import van bijenbomen (Tetradium danielii) in de maat 125-150 cm. Deze maat is al volledig vorstvrij en kan dadelijk in de volle grond geplant worden. Het is ook een maat die gemakkelijk in elke personenwagen kan mee genomen worden. De boompjes zijn bovendien in pot.

Weer allen meedoen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma feb 06, 2012 13:58 
Site Admin

De beschikbare voorraad bijenbomen is nu op, dus enkel nog bestellingen voor vaste planten en zaad zijn nog mogelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo mei 13, 2012 8:19 
Site Admin

Er is wat misgelopen met de herfstasters dit jaar. Ik vond het al een ganse week raar dat de geplante 'asters' al bloemhoofden begonnen te krijgen, waar hun bloeitijd normaal pas in sept-okt ligt. Na contact met de leverancier gaf hij gisteren toe dat er een vergissing moet gebeurd zijn. Het zou niet om herfstasters gaan maar om heel iets anders, een Amsonia soort ! (info). Ze bloeit in mei-juni en in het plantenvademecum van Koster komt ze zelfs niet voor als bijenplant. Buiten dat het een mooi bloempje is, hebben wij en onze bijen er dus weinig aan. Ik probeer een regeling te treffen met de leverancier, die de vergissing wijt aan het feit dat zijn gebruikelijke asterkwekerij door de vorstperiode van begin februari (-15°C) alle asters verloor en hij moest uitwijken naar een ander kweker. Hebben wij natuurlijk niet veel aan. Aan de geleverde bakjes met een paar scheutjes nog in de knop was het niet te zien.

2 bestellers van bijenbomen stuurden ook een bericht dat er geen leven zit in sommige van hun bomen. Als dit zo is bij meerdere bestellers probeer ik daar ook een regeling voor te treffen. Als je met dode bomen zit, geef je dat dus best even door, dat ik er een overzicht van krijg.

Ik hou jullie hier verder op de hoogte van het overleg met de leveranciers. Sorry voor het ongemak.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo mei 13, 2012 21:39 

Dank je voor de opvolging, Marc !
Van de twee bijenbomen die ik kocht, is er eentje waar geen leven inzit, (geen blaadjes tot nu) de andere heeft wel blaadjes gevormd maar in het bovenste deel is niets te zien...

Luc
Herselt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma mei 14, 2012 17:46 
Site Admin

De toppen van de tetradiums laten het dikwijls afweten, ook bij minder stenge winters. De hoogst uitlopende nieuwe tak wordt dan, van het moment ze sterk genoeg is, omhoog gebonden tegen een rietstok of ander aan (tip van bomenkweker), zodat deze de nieuwe spil wordt. Als je een lager vertakte boom verkiest boven een hoge boom, kan je ook de natuur zijn gang laten gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » BEEPLANTS