Er is wat misgelopen met de herfstasters dit jaar. Ik vond het al een ganse week raar dat de geplante 'asters' al bloemhoofden begonnen te krijgen, waar hun bloeitijd normaal pas in sept-okt ligt. Na contact met de leverancier gaf hij gisteren toe dat er een vergissing moet gebeurd zijn. Het zou niet om herfstasters gaan maar om heel iets anders, een
Amsonia soort ! (
info). Ze bloeit in mei-juni en in het plantenvademecum van Koster komt ze zelfs niet voor als bijenplant. Buiten dat het een mooi bloempje is, hebben wij en onze bijen er dus weinig aan. Ik probeer een regeling te treffen met de leverancier, die de vergissing wijt aan het feit dat zijn gebruikelijke asterkwekerij door de vorstperiode van begin februari (-15°C) alle asters verloor en hij moest uitwijken naar een ander kweker. Hebben wij natuurlijk niet veel aan. Aan de geleverde bakjes met een paar scheutjes nog in de knop was het niet te zien.
2 bestellers van bijenbomen stuurden ook een bericht dat er geen leven zit in sommige van hun bomen. Als dit zo is bij meerdere bestellers probeer ik daar ook een regeling voor te treffen. Als je met dode bomen zit, geef je dat dus best even door, dat ik er een overzicht van krijg.
Ik hou jullie hier verder op de hoogte van het overleg met de leveranciers. Sorry voor het ongemak.