Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » BIEENKORF ONDERZOEKEN » Biotechnische COMBI METHODE

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ontstaan
 Bericht Geplaatst: wo apr 16, 2014 0:25 
Site Admin

Eind 2013 jaar werd me gevraagd om in de gevorderd-imker cursus in Leuven de les Biotechnisch imkeren te gaan geven.
Hetgeen wat op papier stond was helemaal geen biotechnische methode. Ik ben toen op onderzoek gegaan en heb een volledig nieuwe les opgesteld. Het was het begin om te gaan nadenken over een betere techniek dan de bestaande omdat het rendement ervan te laag lag.
Als je toch al die moeite (heel wat handelingen) wilde doen moest er een methode gevonden worden met hoog rendement zodat er geen andere zomerbehandeling meer nodig was. Ik noemde het de Combi Methode.
Van zodra de les voorbij is (mei) en de methode ook in het maandblad is verschenen (juni) zal ze hier uiteraard ook worden neergezet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo jun 04, 2014 22:28 

Hallo Marc en anderen,
Ik heb je artikel over de combimethode gelezen in het maandblad van de KONVIB. Ik zou ze graag volgend jaar eens toepassen en ben benieuwd naar je resultaten met deze methode. Ik heb wel een aantal vragen over deze methode:
- in het artikel leg je de methode uit aan de hand van drie bijenkasten waarvan je vliegers maakt en het broed in een vierde bijenkast steekt. Kun je de methode ook toepassen met maar 2 of 4 bijenkasten die je als vlieger gebruikt? Of is er een reden dat je met drie vliegers en 1 verzamelbroedaflegger werkt?
- stel dat je werkt met een DBplus broedkamer: dan veronderstel ik dat je de koningin laat broeden in de eerste honingkamer zodat je die ramen samen met de belegde broedkamerramen in de verzamelbroedaflegger hangt (een broedaflegger die dan bestaat uit een broedkamer en enkele honingkamers)? Of moet je dan best wachten tot alle broed in de onderste bak (= broedkamerramen) is uitgelopen?
De methode is gemakkelijk toe te passen bij kasten met gelijke ramen maar ik neem aan dat het ook wel lukt als je werkt met DB broedkamerramen?
- in het begin van je artikel verwijs je naar enkele methodes die aan de oorsprong van de combimethode liggen, zoals de methode van Oberürsel (S. Berg), methode van Kirchain, ... Welke boeken of internetbronnen zou je ons kunnen aanraden indien we meer willen weten over die methodes?
Alvast veel succes met de methode!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di jun 10, 2014 20:50 

Dag Lorenz,
Hoewel ik natuurlijk benieuwd ben naar het antwoord van Marc en vooral naar het artikel (ik ben Nederlander en niet op het maandblad van de KONVIB geabonneerd), hier wat links voor methodes van de genoemde instituten:

Stefan Berg (Oberürsel):
Varroabekämpfung mit Drohnenbrutfangwaben
Ralph Büchler (Kirchain):
Vitale Völker durch komplette Brutentnahme - zeer duidelijke en goed geïllustreerde omschrijving
(en ook: Gesunde Winterbienen durch rechtzeitige Brutentnahme, waar iets meer over de voorafgaande onderzoeksresultaten staat vermeld. Een nederlandse vertaling van dit artikel stond in 2008 in het Bijenhouden tijdschrift: Gezonde winterbijen door het afnemen van broed).

Laatst bijgewerkt door Ewout op wo jun 11, 2014 14:07, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di jun 10, 2014 22:47 

Hallo Ewout,

Dank voor de informatie, hier heb ik zeker en vast iets aan! Komende winter zal ik deze methode eens goed bestuderen en dan zou ik ze graag toepassen in het volgend bijenjaar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo jun 11, 2014 14:05 

Ik zie dat ik een beetje had geklunst met het plaatsen van de links bij deze gefixt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo jun 15, 2014 22:18 
Site Admin

Na zowat de drukste week van het jaar, afgesloten met een driedaags tuinweekend op het kasteeldomein van Heks, ben ik nu pas in staat om alle berichten te beantwoorden. Sorry daarvoor.

Dag Lorenz,
- 3 kamers op elkaar geeft nog een goed werkbare hoogte voor een kast. 2 zeker ook nog maar dan heb je op 6 volken dus al 3 broedschuren nodig. 4 is al wat moeilijker om aan te werken. We mogen ook niet vergeten dat na de eerste week in de broedschuur op moercellen gecontroleerd wordt. Hoe meer kamers hoe meer ramen na te kijken. De combimethode op zich werkt met elke vorm van broedschuur, 1,2,3,4... het is dus vooral een praktische keuze die gemaakt wordt.
- het kan met eender welk kamertype, dus ook grote DB broedkamers. Je zal dan, gezien de hoogte van die kamers, zeker maar van 2 volken broed kunnen afleggen (anders te hoge broedschuur). In het voorgestelde schema wordt uitgegaan van een DB honingkamer omdat in het DB-plus systeem de moerroosterramen in de verbeterde broedbeperking dan gewoon kunnen gebruikt worden om een 3-raams arrestraamte af te bakenen. Je kan ook even goed een moerroosterraam samenstellen voor het groot broedraamformaat , dan pas je de methode gewoon toe met broedramen.
- voor meer info over Oberürsel en Kirchain, gaf Ewout je al mooie links

Ik zal in de komende weken op meerdere kasten de combimethode verder uittesten om eventuele aanpassingen of opmerkingen te kunnen opsporen. Je zal in deze rubriek er verder alles over lezen.
Gr. Marc

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » BIEENKORF ONDERZOEKEN » Biotechnische COMBI METHODE