Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » Café

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

noteer jij alles wat er gebeurt met, in en rond de bijenbak
Poll eindigt op za jun 12, 2010 12:40
nope, geen goesting 0%  0%  [ 0 ]
als het nodig is, bv bij het inwinteren 29%  29%  [ 2 ]
ik noteer zeer veel 71%  71%  [ 5 ]
ik weet zelfs welke drachtplanten op welke dag begonnen bloeien en dit gedurende vele jaren 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 7

Auteur Bericht
 Berichttitel: gebruikte documenten bij de imkerij
 Bericht Geplaatst: zo maart 14, 2010 12:40 

beste imkers,

ik heb een plan in m'n achterhoofd om een digitaal systeem op te bouwen om gegevens bij te houden die een imker nodig heeft om te leren uit het verleden. Zijn er imkers die al veel documenteren? en zo ja, kan ik een blanco voorbeeld zien van deze documenten.

Ik ben bv op zoek naar de manier waarop gegevens bijgehouden worden. De drachtplanten, de temperatuur,bewolkt, zonnig, regen...

Documenten in verband met alle mogelijke gegevens zijn bruikbaar.
Ikzelf bv schrijf op wat ik zie op de vliegplank tijdens de controle. Of ik ergens de gevolgen zie van een voorgaande vergissing, (bij het openen van de bakken in april zal ik bv veel schrijf genot hebben want de bak is totaal toegebouwd naast de raten doordat ik geen tussenblok geplaatst heb langs de zijkant in plaats van een raat)

Ook het inwinteren wordt (momenteel nog) neergepend.

Mensen die dus documentjes gebruiken voor deze of andere gegevens en die deze documenten willen delen, kunnen me contacteren via privé bericht.

alvast bedankt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo maart 14, 2010 14:35 

Dag Stefaan,

Ik hou al mijn gegevens bij in drie zelfgemaakte Access-programmaatjes. Misschien ben je ze reeds elders tegengekomen hoor, want het heeft al in het maandblad gestaan en op diverse imkers-fora. Je kan ze bekijken en downloaden op de volgende link: http://home.scarlet.be/~ym070752/VIBBO/ ... mkerij.htm

Het zijn de drie eerste in de rij: 1 bijhouden kastgeschiedenis, 2 bijhouden koop - verkoop 3 bijhouden bloeiperiode. Je moet wel Access op je PC staan hebben om ze te kunnen gebruiken.

Groetjes,

Willy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma maart 15, 2010 10:03 
Site Admin

Dag Stefaan, hier worden voorlopig bij ieder kastwerk, de voornaamste zaken van volk en toestand nog goed genoteerd op een eigen tabelblad. Ik hou die bladen enkele jaren bij om eventueel nog iets na te kijken achteraf. Vooral voor het simpeler opzoeken van zaken en de overzichtelijkheid, zijn sofwareprogramma's zoals dat van Willy zeer nuttig. Je moet alles wat je noteert bij de kasten best dezelfde dag nog ingeven, daar ontbreekt hier dan meestal de tijd en de goesting voor op het eind van een lange dag. Een discipline dus die je jezelf moet opleggen vooral in het drukke actieve seizoen, het zal wel renderen denk ik.

Een PDA systeem o.i.d. met barcodelezer dat 's avonds gewoon ingelezen zou kunnen worden, dat zou ideaal zijn maar ook hier denk ik dat alles snel onder de propolis gaat zitten als je bij de kasten alles moet noteren en nogal wat kasten na te kijken hebt. Maar ja mijn stylo ziet er na 20 kasten ook niet meer mooi uit :D

Ben benieuwd wat je ervan maakt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma maart 15, 2010 20:10 

Willy, bedankt voor de info. Deze bestanden kende ik nog niet. Dit kan ik alvast even uitpluizen.

Marc, zo ben je toch zeker dat alles gedesinfecteerd is. :lol:

natuurlijk kan een portabel met een rubberbeveiliging op het toetsenbord ook al één en ander verdragen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do maart 18, 2010 18:11 

Zo'n systeem zou denk ik meteen ook best het productieregister (dat we voor het favv moeten bijhouden) moeten kunnen aanmaken. Heel wat gegevens moet je anders nog eens dubbel invoeren of opschrijven. En aangezien je daarin ook alles wat binnenkomt en buitengaat moet vermelden is de stap naar een tabel van uitgaven en inkomsten snel gemaakt... Of ga ik nu te ver ?

Ik had ook al eens aan zoiets gedacht. Maar die gedachten zijn nog heel vaag, niet in de laatste plaats omdat ik aan zo'n productieregister (zelfs op papier) nog moet beginnen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo maart 21, 2010 18:35 

m misschien ga je inderdaad al wat ver, maar wat nog niet is, kan komen. Ik begin bij het begin en zie wel waar het me leidt. Eens je begint te scripten en/of te programmeren dan weet je dat er altijd dingen bijkomen, dus waarom niet van het begin er rekening mee houden. (zeker betreffende de database-toepassingen.)
Als het me dit jaar mee zit, zal ik me ook wel moeten in orde stellen met de FAVV dan kom ik idd ook te weten welke gegevens er nodig zijn.

bedankt voor je inbreng

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo maart 28, 2010 20:40 
Site Admin

Kan dit je inspireren Stefaan : http://www.beetight.com/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr apr 02, 2010 19:13 

dit is inderdaad een site die kan dienen als informatie-bron.

bedankt voor de link.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: gebruikte documenten bij de imkerij
 Bericht Geplaatst: ma aug 10, 2015 20:01 

Hoi allemaal! Omdat jullie zo te zien op zoek zijn naar een handige app om jullie inspecties en dergelijke bij te houden (ik kan ook niet met papier werken), hoop ik dat jullie hier wat mee zijn:

Ik ben zelf hobbyist imker en professioneel app/web ontwikkelaar. Omdat apps zoals beetight in mijn ogen gedateerd zijn en niet goed werkten op mijn smartphone, heb ik een eenvoudigere web app gelanceerd die werkt op eender welk toestel zoals je computer, laptop, maar ook je smartphone.

Zo maak ik gebruik van m'n eigen app https://www.mybeekeeper.com om kastinspecties en honingoogsten te loggen, handig naast mijn kast om ook foto's te nemen meteen van op m'n ipo

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » Café