Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » Café

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Honingbij versus solitaire bij
 Bericht Geplaatst: ma sep 06, 2010 16:56 
Site Admin

Ik kreeg onderstaand mailtje, voldoende belangrijk volgens mij om daar dieper op in te gaan :

Hallo Marc,
Ik zal maar even gelijk met de deur in huis vallen.
Ik ben voor uitbreiding op zoek naar een mooie plek in een natuurgebied die beheerd wordt door een organisatie te vergelijken met bos en groen (de hollandse variant van jouw buren bij de bijenstand)
Nou willen deze mensen waarschijnlijk niet meer gaan samenwerken met imkers, want onze bijen zouden slecht zijn voor het bestaan van andere insecten zoals de wilde bij, de solitaire bij enz.
Natuurlijk belachelijk dat de honingbij het slachtoffer wordt van de wanprestaties van de mens en het steeds kleiner wordende aanbod voor alle insecten in het algemeen.
Ik kan het daarbij niet laten zitten en bij deze organisatie beweren ze dus van goede informatie te zijn voorzien.
Nu wil ik hun argument weerleggen met een goed ondebouwd verhaal met cijfers en feiten het liefst.
Omdat jij geboeid bent door insecten vroeg ik me af of jij al reeds in het bezit bent van zulke informatie of misschien iemand kan jij mij iets aanraden in deze kwestie.
Ik heb meerdere hengels uitgegooid en hoop wat goed materiaal naar binnen te halen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 06, 2010 17:11 
Site Admin

Om te beginnen wil ik erop wijzen dat bij de huidige achteruitgang van, flora en fauna het absoluut energieverlies is dat 2 milieugroepen op elkaar gaan beginnen schieten. Er wordt daardoor helemaal geen resultaat geboekt en buitenstaanders bekijken het gebekvecht vanop afstand en er gebeurt niets.
Het is niet omdat bepaalde natuurorganisaties die leven van staatstoelagen en officieel erkend zijn, zichzelf een status moeten aanmeten die hun het recht geeft om hun pijlen te richten op zwakke groepen als imkers, waar de vertegenwoordiging op een laag pitje draait. Of dat ze dat moeten doen omdat ze b.v. tegen de machtige landbouworganisaties, zaad- en ggo-multinationals, of chemische industrie niet op kunnen.
In plaats van dat geruzie kan men maar beter aan hetzelfde touw trekken (aan dezelfde kant dan), dat trekt gemakkelijker.

Maar als ze dan toch menen te moeten schieten dan moeten imkers uiteraard mondig genoeg zijn om dat te weerleggen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 06, 2010 17:20 
Site Admin

Ten eerste moeten we weten dat solitaire bijen, hommels, vlinders, honingbijen en nog andere insecten die van bloemen leven, aan dezelfde kant staan waar de klappen vallen. Zweefvliegen, wespen, mieren... hebben er veel minder last van om de simpele reden dat ze voor de voeding van hun larven niet enkel van stuifmeel afhangen maar hun eiwitten ook betrekken uit dierlijke prooien en aas.
De achteruitgang van de eerst vermelde soorten heeft duidelijk te maken met de gelijklopende achteruitgang van diversiteit aan bloemsoorten in de natuur, die al enkele decennia bezig is.
Het is niet omdat er minder spijzen op tafel komen dat men van andere tafelgenoten de poten van onder te stoel moet zagen. De oplossing is : terug zorgen voor voldoende divers aanbod, voedsel op de plank m.a.w.

Van de genoemde soorten is er nog een duidelijk onderscheid tussen hommels en honingbijen die geleerd hebben voedsel te vinden op verschillende bloemen tegenover de solitaire bijensoorten die het meestal moeten hebben van één waardplant of één bloemsoort, zij verdwijnen samen met hun waardplanten.

Laatst bijgewerkt door marc op di sep 07, 2010 19:55, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 06, 2010 17:39 
Site Admin

Insecten die over de miljoenen jaren heen zo nauw met de flora geëvolueerd zijn, zijn de barometers van het milieu. Is er iets mis met het milieu, zijn zij de eersten die het voelen.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat het de imkers zijn, die al decennia aan hun honingbijen zien dat er wat scheelt. Het zijn zij die de alarmklok zijn gaan luiden. Jammer dat het zo lang duurt voor ze allemaal de juiste oorzaak van de bijenellende beseffen. De voorlichting van onderzoekers, die hun geldstroom voor onderzoek willen lopende houden, loopt ook compleet mank. Zij willen vooral dat er gezocht wordt naar middelen tegen een mijt of tegen virussen, misschien is er wel een aidsvirus in het spel, er is geld nodig voor onderzoeken, liefst veel en nog jaren lang... :( . Het toegeven dat de achteruitgang van de natuur de oorzaak is, komt maar met mondjesmaat door. Het zou ook het einde betekenen van hun onderzoek en de bijhorende geldstroom.
Zolang imkers verkeerd worden ingelicht en dat blijven slikken zal er verdeeldheid heersen en zullen steeds imkers menen dat hun bijen niet in hetzelfde kamp zitten als de solitaire bijen e.a.
Ook de milieumensen die solitaire bijen, hommels en vlinders willen redden, krijgen soms door al die publicaties van onderzoeken de foutieve gedachte dat er met de honingbij iets anders mis is, dat opgelost zal geraken met een pilletje of ander middeltje.

Niets is minder waar, de oorzaak is dezelfde : achteruitgang en soms volledig verdwijnen van plantensoorten, geen eten op de plank.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 06, 2010 18:29 
Site Admin

De evolutie zorgde voor elk van de bedreigde soorten voor een gans eigen ontwikkeling en relatie tot de bloemen.
Er kwam verschil in uiterlijke kenmerken, levenswijze, voortplanting, overwintering, gereedschap, tonglengte enz. Ze ontwikkelden allen specifieke eigenschappen om hun voedsel te vinden en op te nemen.

Honingbijen die in grotere groepen leven gaan ook op zoek naar grote aanbiedingen. Een strook of een veld van bloemen verdient hun voorkeur, niet die paar struikjes beemdkroon. De honingbij is ook 'bloemvast' en blijft op dat veldje vliegen tot de bloem verwelkt is.

De meeste hommels kunnen met hun langere tongen dan weer veel meer bloemen met diepere kelken aan dan de honingbijen. Zij zijn ook niet bloemvast maar 'hobbelen' van de ene bloemsoort naar de andere.

Veel solitaire bijensoorten hebben ook geleerd om van verschillende tafels te snoepen. De metselbijen doen het daarom in het voorjaar niet slecht, als ze maar voldoende en goede nestgelegenheid hebben. Maar evenveel andere solitaire bijen leven van maar één of enkele waardplanten waar ze volledig zijn op aangepast (Knautiabij op beemdkroon, Heggerankbij op Heggerank...).

Dat is meer dan 100 miljoen jaar uitstekend verlopen tot de mens de evolutie is gaan bepalen en niet langer de natuur.
De eerste slachtoffers van de ingrepen van de mens zijn die solitaire bijen die van enkele waardplanten leven want die vragen dikwijls specifieke biotopen of kunnen niet goed tegen landbouwproducten of -methodes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 06, 2010 18:42 
Site Admin

Als het er op aan komt om de flora-diversiteit weer te herstellen moet je in de natuur kansen creëren waar die diversiteit terug mogelijk is. Versnipperde natuurstrookjes aan elkaar proberen te verbinden is daarbij belangrijk, ook het heraanleggen en behouden van verschillende biotopen enz.
De instandhouding en verdere verspreiding van plantensoorten kan gebeuren door goede bestuivers die voor een goede vrucht- en zaadvorming zorgen. De honingbijen en de hommels zijn daarbij de ideale bestuivers. Wanneer in dorpen waar jarenlang geen imker meer zat, terug iemand bijen gaat houden, zie je na enkele jaren al duidelijk de kruiden en wilde bloemen heropleven. Honingbijen en hommels zorgen voor biodiversiteit, meer aanbod aan bloemen, een gedekte tafel waar terug veel meer insecten kunnen van leven. Hen afschieten zou een ramp betekenen voor het terug op gang brengen van een divers plantenleven.

Wie daaraan twijfelt leeft met oogkleppen. 100 jaar terug toen er in elk dorp nog meerdere imkers zaten en dus veel meer bijen in de dorpen, wemelde het van bloemen en andere insectensoorten. Nu er bijna geen imkers meer zijn zouden het de honingbijen zijn die de solitaire bijen uitroeien, belachelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 06, 2010 18:52 
Site Admin

De milieugroepen die zich inzetten voor het behoud van solitaire bijen zonder in één adem de honingbijen en de hommels te noemen, zijn verkeerd bezig.
Imkers zijn geen vijanden maar hun dichtste bondgenoten. Welk imker heeft geen bijenblokken of andere nestgelegenheid in zijn bijentuin staan. Sommigen hebben zelfs indrukwekkende bijenhotels die menig solitaire-bijenfan doet blozen. Het zou een ramp betekenen voor vele solitaire bijen als morgen alle imkers hun nestgelegeheden zouden wegnemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 06, 2010 19:01 
Site Admin

Onderzoeken naar de impact van honingbijen op solitaire bijensoorten kan je gericht leiden naar het resultaat dat je wil bekomen.
Doe je dat onderzoek in een arme buurt met weing dracht dan zal je zien dat zowel solitaire bijen als honingbijen eronder lijden en achteruit gaan.
Doe je datzelfde onderzoek in een rijk gebied zal je zien dat beiden de diversiteit nog versterken en er goed van kunnen leven.

Nogmaals : de oplossing ligt erin om samen te drukken op de personen of instanties die voor verandering kunnen zorgen. Samen honingbijen en solitaire bijen in één adem noemen en niet de één ten koste van de ander.
Brochures worden nu te eenzijdig opgemaakt alsof het brandpunt maar bij enkele soorten ligt terwijl een ganse groep van bestuivers langzaamaan wegkwijnt.
Open je ogen en leer verder kijken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo sep 08, 2010 0:11 

Marc, jij en ik staan helemaal op 1 lijn dat de honingbij juist in het rijtje bestuivers geplaatst moet worden die bedreigd worden en juist niet de bedreiging vormen.

Maar het is de wereld op z'n kop.

In plaats van de honingbij te waarderen als belangrijke bestuiver van een belangrijke deel van onze groente en fruit word ze juist in het verdomhoekje geplaatst door bepaalde groepen die liever een deel van de natuur redden (die hun aanspreekt) en niet de hele natuur. Het lijkt wel alsof ze alleen oog hebben voor hun eigen eilandje.

Dat de honingbij nou eenmaal niet de aaibaarheidsfactor heeft als die van lammetjes of dolfijnen, dat is geen geheim. Daar kunnen we mee leven en door iedereen waar we mee in contact komen ervan te proberen te overtuigen dat je wel degelijk bijen kunt aaien komen we al een heel eind.

Maar er komt denk ik nog iets bij kijken.

Milieugroepen en beheerders van openbaar groen leven waarschijnlijk in de veronderstelling dat imkeren een zeer lucratieve bezigheid is. Ze onderkennen de moeilijkheden, maar klaarblijkelijk moet een imker zelf in staat zijn om zijn eigen (financiële) boontjes te doppen.

Als je imker bent, dan kun je heel goed zorgen voor je bijen en heb je geen hulp nodig van anderen. Je genereert immers inkomsten uit de verkoop van honing. Het vloeibare goud dat goud op zou moeten leveren.

Daar waar we de handen ineen moeten slaan om de natuur en onze bijen onze leefomgeving voor onszelf, de bijen en alle andere bestuivers tot een hoger niveau te tillen lijkt wel een onbegonnen zaak.

Het is juist zaak om nu met bewijzen te komen dat juist de honingbij belangrijk is voor de andere bestuivers. Maar waar vind je die?

Ik heb gelezen dat er jaren geleden een onderzoek is geweest in Duitsland waarmee is aangetoond dat een gebied waarin de honingbij wel voorkwam de diversiteit aan insecten en planten groter was dan een identiek gebied waar de honingbij niet in voorkwam. Maar ik kan daar niets van terugvinden.

Ik heb wel een link van de website van Arie Koster met foto's van bestuivers op de heide. Wat een diversiteit!
http://www.drachtplanten.nl/PLD.Fotos/B ... /Fauna.htm

Hopelijk komt er door deze discussie meer materiaal voorhanden waarmee we een document kunnen samenstellen waarmee we mensen om ons heen kunnen overtuigen dat willen we diversiteit in onze natuur terug willen krijgen we dat het beste kunnen doen mét onze bijen en niet zonder. Een beter milieu begint bij je zelf en daar kunnen we niet nog langer mee wachten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo sep 08, 2010 1:31 
Site Admin

Kon het niet nalaten om even te googlen naar Duitse informatie. Ik kwam vandaag niet verder dan volgend verslag.
Op blz. 5 is er sprake van een onderzoek door (of in ?) Deventer in 1996 waar uit de data niet kan besloten worden dat honingbijen oorzaak zijn van de achteruitgang van wilde bijen. Het onderzoek zelf heb ik nog niet kunnen vinden. Maar zoals reeds gezegd kan eenieder een onderzoek voeren dat tot zijn of haar gewenste conclusies leidt, als je maar je omgeving goed kiest (eten of geen eten voor alle insecten) waar je het onderzoek doet. De vraag mag nooit zijn 'Wie sluiten we allemaal uit in die omgeving opdat er voedsel genoeg zou zijn voor sommigen ?', maar 'Hoe maken we die arme omgeving terug voedselrijker zodat er terug iedereen kan leven ?'

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo sep 08, 2010 9:01 

Ik woon in Antwerpen, en Natuurpunt beheert hier ook een aantal natuurgebieden, een van die gebieden is achter m'n hoek en dus dacht ik dat het een goed idee zou zijn daar een van mijn bijenkorven te plaatsen.
in eerste instantie leek me dat een goed idee, en ik werd uitgenodigd op hun vergadering voor wat meer uitleg te geven.
hun eerste bekommernis was ofdat onze bijen concurentie zouden zijn voor de solitaire bijen in hun reservaat, natuurlijk wist ik dit niet daar ik beginnend imker ben, dus heb ik de mensen van Wur, en de universiteit Gent en van Celle gecontakteert met die vraag, van allen kreeg ik het antwoord dat honingbijen voor 85% andere planten bevliegen dan solitaire bijen, de volgende vergadering ging ik met de verkregen info naar natuurpunt, waar ze volgende bekommernis uitspraken: gaan mijn honingbijen geen exoten bevruchtten in de natuurgebieden die zij juist proberen te bestrijden na enkele vergaderingen en veel email verkeer tussen mij, natuurpunt en de 3 universitaire instellingen beslistten zij dit niet toe te laten op hun natuurgebieden!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo sep 08, 2010 9:19 
Site Admin

Het is geen enig geval Mira. Je bokst overal tegen de niet-gefundeerde ideeën die getuigen van een zeer enge visie van die mensen. Hun vooroordeel was er blijkbaar al bij je eerste vraagstelling. De vraag of de honingbijen niet gaan zorgen voor een overrompeling van exotische planten is kinderlijk belachelijk. Het is ook een gevolg van hun idee dat de mens als superieur wezen op deze aarde zelf mag bepalen wat waar mag staan, kruipen, lopen vliegen..., de aarde zelf is daartoe blijkbaar niet in staat volgens hen. Zie ook het andere onderwerp 'Onze groene broeders'.

De honingbijen zijn in hun ogen zelf exoten en in hun enge wereldje gaan die dan ook 'exotische' planten meer bevoordelen dan 'inheemse' :D

Als je de lijn van hun ideeën wil doortekken dan zou je zeker ook alle hommelsoorten moeten weren in natuurgebieden want die zijn dan met hun langere tonglengte en hun willekeurig bloembezoek veel bedreigender voor solitaire bijen. Een zoveelste belachelijke redenering.

Fanatiekelingen vind je overal ter wereld. Maar wanneer onze beleidsmensen hen hun gang laten gaan en hen zelfs blijven (financieel) onderhouden wordt het pas gevaarlijk. De aangebrachte schade aan de natuur (kappen van volgens hun lijstje 'exotische' soorten) is nu al op middellange termijn niet meer herstelbaar. Nu nog zeggen waar en welke insecten in een bepaald gebied mogen vliegen en ze zijn weer een stap verder.

Zijn hier onder de lezers geen beleidsmensen, volksvertegenwoordigers of andere mensen die dat beleid eens serieus in vraag willen stellen en er ook wat aan willen doen.
Het is stilaan 5 voor 12.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo sep 08, 2010 12:28 

Hallo Mira en Marc,

Jouw geval geeft heel mooi aan wat hokjesdenken doet. Natuurpunt staat er gewoonweg niet voor open om verder te kijken dan hun eigen visie.

Maar laten we uitgaan van het goede van de mens. Hoe komen zulke organisaties aan zulke ideeen? Is het verkeerde informatie die voorhanden is of juist te weinig. Zijn er verstrengelde belangen? Er moet toch een verklaring zijn? Er zal toch een manier moeten zijn om op z'n minst mensen om ons heen ervan te overtuigen dat onze honingbij niet een vijand is van de andere bestuivende insecten, maar een lotgenoot?

Mira, je schreef dat je over en weer gemaild hebt met WUR en Celle. Is daar informatie uit gekomen die je met ons kunt delen?

Naar mijn weten leefden in onze contreien de bijen eerder dan mensen. Wie is nou de exoot?

Wat me meer verontrust is namelijk de gedachte dat exotische planten beter zouden gedijen (ten opzichte van inheemse) als ze worden bestoven door onze dames. Je gaat hiermee geheel voorbij aan het feit dat het een wisselwerking is tussen planten/bloemen/bomen en bestuivende insecten. Het is geen eenzijdige overeenkomst dat bijen het voor het uitkiezen hebben en alleen maar datgene bestuiven waar ze zin in hebben. Bijen en bloemen hebben elkaar nodig. Zonder bijen geen bloemen en zonder bloemen geen bijen.

Natuurlijk heeft de bij wel haar voorkeuren voor een grote drachtbron of waardevolle leverancier van zowel nectar en stuifmeel, maar ze hebben net zo graag een diversiteit aan stuifmeel. Zo vertelde een collega-imker mij dat hij bij de vliegplank had waargenomen dat een bij binnenkwam met donker rood stuifmeel aan de poten, terwijl de bijenkasten teminden van 30 hectare koolzaadvelden stonden. Na enig speurwerk bleek 3 km verderop een rij kastanjebomen te staan; volop in bloei. De bijen vertellen ons zo dat ze diversiteit willen. Ook al staan ze temidden van een monocultuur, ze gaan toch op zoek naar iets anders.

Misschien moeten we het over een andere boeg gooien en meer vanuit de ogen van de honingbij onze beredeneringen opschrijven en formuleren.

Misschien vertellen de bijen ons aan de hand van bovenstaand verhaal dat ze juist het evenwicht weten te bewaren tussen de verschillende drachten ondanks hun bloemvastheid. En het niet toelaten dat bepaalde bloemen / planten / struiken / bomen / grassen / kruiden gaan overwoekeren of domineren.
Wij kennen de honingbij als honingleverancier, maar de honingbij als exploiteur is misschien wel een onderbelicht hoofdstuk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do sep 09, 2010 0:37 

Even een aanvulling van een andere topic elders op het forum die ik interessant vind hier om verder over te discussiëren, namelijk de afhankelijkheid van vroege bloeiers van onze honingbijen.
Het is toch een ijzersterk argument dat de vroege bloeiers in de natuur eigenlijk verloren zijn zonder de honingbij. Op wie zou de hazelaar bijvoorbeeld moeten rekenen als ze niet kon rekenen op de honingbij? In het vroege voorjaar is er geen andere bestuiver in zulke getale aanwezig als onze honingbij.
Zonder bijen geen hazelaar en zo ook de andere bestuivende insecten die zouden uitsterven als ze niet mee konden liften met onze dames.
En wie de hazelaar uitheems durft te noemen is niet goed wijs.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do sep 09, 2010 13:12 

Natuurpunt is een organisatie met 87000 leden en 5000 vrijwilligers en het beheer is wetenschappelijk degelijk onderbouwd. Om maar te zeggen dat het niet de eerste de beste "geitenwollensokken" zijn. Hun uitgangspunt is gewoon anders dan de onze: de bescherming van inheemse natuur. Beheersmaatregelen worden voortdurend geëvalueerd door onderzoek (bijvoorbeeld inventarisaties) en is vooral gericht op bedreigde biotopen en rode lijst soorten.

Het blindelings invoeren van exoten is bij hen zoiets als vloeken in de kerk. Voorbeelden met nefaste afloop zijn er alom: van de Amerikaanse vogelkers hier bij ons tot de konijnen in Australië. Hun gereserveerdheid wat dat betreft is dus begrijpelijk (daarom hoeven we het nog niet altijd met hen eens te zijn).

Wat fanatisme betreft zijn beide partijen in hetzelfde bedje ziek. Vinden wij onzelf en onze honingbijen immers ook niet het allerbelangrijkste in het universum? En hoe verontwaardigd reageren wij als iemand de arrogantie bezit om het daar eens niet mee eens te zijn?

Als een organisatie als Natuurpunt ons niet serieus neemt moet je het dus eerder daar gaan zoeken en bij onze gebrekkige kennis van ecologie (de Hazelaar is een windbestuiver!) en bij onze verdeeldheid (ik geraak nog altijd niet wijs uit al die imkerverenigingen). Wie kan als spreekbuis van de imkers de dialoog op Vlaams niveau opstarten en onderhouden?
Want dialoog met alle partijen is de enige weg in ons kleine Vlaamse landje waar de druk op de open ruimte zo groot is.

Ten slotte: als ik tijdens mijn vele wandelingen voortdurend het resultaat van het werk van Natuurpunt met eigen ogen zie dan kan ik daar alleen maar bewondering voor hebben.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » Café