Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » Café

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: vreemde moer perikelen
 Bericht Geplaatst: vr jul 20, 2012 13:16 

heb als lang bijen maar ik wil jullie een (voor mij) bijzondere waarneming niet onthouden.
Waar ik sta moet ik als deel van de ´huur´ een obsevatiekast bevolk houden, ik gebruik het 3raams model.

dit was niet een goed voorjaar voor mijn bijen 5 van 9 volken door de winter en alle volken erg klein en met moeite groeien.
zwerm gehad en bij het doppen breken gooi ik altijd een paar jongen moertjes in een paar bevruchtingskastjes.

de jonge moeren leken niet goed bevrucht (veel gaten in het gesloten broed) ((onvoldoende bevrucht?)).
heb van een van de 2 bevruchtingskastjes een moer doodgeknepen en ze samengevoed, niks aan de hand.

daar ik toch een moer nodig heb voor de observatiekast leek me dit idiaal om dit moertje hiervoor te gebruiken.
ten slotte voor de kinderen is de koningin aanwezig alles functioneerd als in een goed volk, de gedachte was dat een deel van opoes eitjes steeds wordt vervangen dus niet snel gevaar dat het volkje uit de observatiekast groeid.

de observatiekast bevolk door een raam uilopend broed (uit een ander volk) onderin te plaatsen met twee goed met voer gevulde gevulde ramen hierboven alles zonder opzittende bijen.
hierbij heb ik de bijen van het bevruchtingskastje geschut en de koningin (fysiek mooi orjanje moertje (typisch buckfast).
alles gaat zoals gepland het gesloten broed loopt uit en samen zijn ze sterk genoeg om het volkje op weg te helpen.

tot mijn verbijstering leverd het in de kortste keren prachtig aaneengesloten gesloten broed op in het midden van de 2 bovenste en het gehele onderste raam.
Ik zie van de week tot mijn verbijstering; de gele gemerkte moer op het bovenste raam keurig aan het werk,
op op het onderste raam EEN MOOIE DONKERE MOER ongemerkt met een kleine beschadiging aan het ena-laatste sechment van haar achterlijf
kan niet zien of zij ook legt omdat het het broednest helemaal vol is met gesloten broed.
maar zij wordt gevoerd er is niet een zo duidelijke hofstaat waar te nemen maar de beide madames zitten in het zelfde volkje en die stituatie is al minstens een week zo.

ik begrijp niet waar die tweede moer vandaan komt, er is geen moerdop geweest het broed nest is keurig aaneengesloten (wat wil je met twee moeren) en de dames schijnen zich niet echt van elkaar bewust te zijn.

IK SNAP HIER NIETS VAN, de moeren lijken absolut niet met elkaar verwanT de een een keurig gele buckfast de ander een pikzwarte straatbij,
waar komt nr2 vandaan en wat nu verder??

het schijnT dat dit vreemde jaar ook erg veel vreemde observaties op het gebied van moeren opleverd.

wie het weet mag het zeggen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo jul 22, 2012 22:23 
Site Admin

2 moeren die een tijdje samen in 1 volk leven heb ik ook al meegemaakt. Maar het blijft toch niet lang duren want na een tijdje blijkt er toch maar 1 over te zijn.
Dat raam met gesloten broed dat je de observatiekast plaatste, was dat met de bijen erop? en kan daar al een moertje op rond gelopen hebben? Het is ook niet zo uitzonderlijk dat uit een mooi bruin buckfastmoertje een volledige donkere dochter geboren wordt. Ik heb er hier dit jaar ook zo 2 zwarte buckfasten tussen lopen, dochters van dezelfde bleke reinmoer. Op de rugzijde gezien zijn ze zo goed als zwart, maar de buikzijde is bleker tot zelfs iets oranje-achtigs. Mogelijk is het nog een combinatie die weer te voorschijn komt van een inkruising in de vorige generaties van caspica, macedonica, cecropia of nog iets anders. Als je de pedigree bij de hand hebt, kan je zien wat het kan geweest zijn.
Meestal komen uit deze donkere moeren weer oranje bijtjes. Ik zou ze niet te snel elimineren voor zwarte koningin. Succes ermee

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jul 23, 2012 17:52 

nee marc dat is het vreemde, alleen gesloten broed, het moertje + volwassenbijen uit het bevruchtingskastje.
het broed in het kastje is verloren gegaan vandaar een raam gesloten broed.
en het gaterigege broed patroon veranderde meteen in keurig aangesloten broed (logisch al bijde dames leggen).
wat je zegt over donkere buckfastmoertjes is mij bekend, ik dacht meer aan de anaolia of monticola. meestal heeft zo´n donkere buckfast wel een lichte haarkleur hier lijkt het toch nog het meest op mijn óude´bijen uit de jaren 70.
ze kan geen dochter van de gele moer zijn omdat het eerste van haar broed pas dezer dagen uitloopt.
we zullen het zien ik wil er graag een uitvangen maar dat is nogal lastig.
de zwarte ongemerkte dame weet zich prima te verstoppen.
tegen de tijd dat de ramen eruit zijn is ze allang naar de andere zijde gelopen of tussen de ramen gaan zitten.
;-)

vriendelijke groet

dominique

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di jul 24, 2012 0:34 
Site Admin

Even terzijde : van de anatolische bij krijg je geen donkere nakomelingen want die heeft ook oranje banden.
Vreemd zaakje inderdaad. Vreemde koningin op bruidsvlucht die helemaal verkeerd vloog (en ook nog aanvaard werd ?) of een loer gedraaid door een collega-imker :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo jul 25, 2012 20:49 

ok mijn fout,
daarom is het zo´n prachtige hoby je komt soms de raarste dingen tegen over de loop der jaren.

Imkersgroet

Dominique

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Aanpassing aan volk
 Bericht Geplaatst: zo jul 29, 2012 21:58 

Ha Marc, of andere forum lezers,

Mijn vraag is de volgende.
Past de koningin haar leggedrag aan, aan de grote van het volk?

Alvast dank voor het antwoord.

Lex

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jul 30, 2012 22:52 
Site Admin

Lex, dat 'lijkt' bij jonge volkjes zeker het geval te zijn. Een jonge moer in een klein volkje (met pollepel bijen) gaat minder snel en minder hevig aan de leg dan een jonge moer die meteen in een goed bevolkte Miniplus of 3-ramer terecht komt.
De voornaamste reden is natuurlijk dat meer bijen beter de warmte op peil houden, meer larven kunnen verzorgen, ook meer voedsel binnen brengen enz. Dit schept allemaal een gunstger omgeving voor meer nakomelingen. Dan zou je dit dus ook moeten kunnen veralgemenen naar alle volken (niet alleen de jonge). Maar misschien beoordelen we dit wel slecht doordat we maar om de zoveel dagen in de kast kijken. Misschien leggen alle moeren wel even hard maar gaat er in sterkere volken gewoon minder broed verloren, zodat wij na bv. een week daar meer broed vaststellen.
Een andere reden is uiteraard ook de legcapaciteit (vruchtbaarheid) van de moer zelf, dat is genetisch bepaald, er kan op geselecteerd worden.
Verder bepaalt de moer haar leggedrag niet zelf maar is het het volk dat dit dicteert (door bv. het peil aan eiwitrijke voeding die ze haar geven, het kuisen van cellen...). In een volk met nog veel gesloten en uitlopend oud broed is de hoogdringendheid om snel aan de leg te gaan iets minder dan in een volk zonder broed. Je ziet hier dan ook dikwijls dat een jonge moer pas aan de leg gaat als alle broed is uitgelopen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Broedaanzet
 Bericht Geplaatst: ma jul 30, 2012 23:03 

Dag marc,

Ik wil je hartelijk danken voor je antwooord en leg je dan ook even uit waar mijn vraag vandaan komt.
Ik had voor een jonge pas bevruchte Buckfast moer wat bijen afgeslagen en in een 5 ramer gedaan. Ik doe dat liever in een Kieler maar vanwege het nederende einde van het bijen seizoen toch maar in een 5 ramer. De koningin had meer dan een week nodig om te beginnen met leggen en deed dit ook maar mondjes maat. Omdat van ei tot bij voor een werkster 21 dagen duurt kwamen er afgelopen week wel erg weinig bijen rond Hare Majesteit. Dus ging mij afvragen of dat beetje broed wat er nu na inmiddels 22 dagen in dat 5 ramertje zit niet een beetje veel te weinig is. Welnu, mijn vraag is dan nu beantwoord. Met weinig bijen is er geen warmte voor het broed dus komt er weinig broed.
Het toeval wil dat wij een zwerm uit een muur aan het zuigen zijn en deze gisteren en vandaag hebben verenigd met een krantje, met dit nieuwe kleine volk. http://youtu.be/_jA-fhJ-h9M
De komende week gaan we zien of dit toch nog recht te trekken is voor de inwintering.
Vriendelijke groet,
Lex

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di jul 31, 2012 8:44 
Site Admin

Is het ook gelukt op die manier de bijen daar weg te halen ? Het nest lijkt me ergens binnen tussen de plafondbalken te zitten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Zwerm
 Bericht Geplaatst: di jul 31, 2012 14:40 

Ha Marc,

Uiteraard kunnen we niet bij het raat komen. De zwerm zit inderdaad tussen vloer en plafond en zoals je misschien weet zijn deze en Pierre muren 60 centimeter dik,
Dus wat ik doe Marc, is de kolonie verzwakken door bijen weg te zuigen.
Je moet de tijd hebben, maar het gaat prima als je gewoon het slangetje wat je op de film ziet voor het gat houdt waar de bijen in en uit vliegen, ze worden dan gewoon naar het vat gezogen.
Ik geef ze nu een paar dagen rust en eind deze week nog 1 keer zuigen.
Hopelijk overleefd het resterende volkje met koningin de winter zodat we komend seizoen in April/Mei er een zwerm af krijgen en wat later de bijen weer weg kunnen zuigen.
Zo heeft niemand er echt last van.

Lex

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Deel twee
 Bericht Geplaatst: zo aug 05, 2012 13:43 

Veel later had ik eigenlijk pas in de gaten dat er maar een beginnetje van het filmpje was geplaaatst. Hier is dan nog een stukje http://youtu.be/tiJDjJCruXA

En al doende leert men, als ik dat slangetje op 1 plaats vast houd floepen de bijen vanzelf in de slang.
Inmiddels is de eerste actie van zuigen een week geleden en heb net het volkje waar ik de weggezogen bijen in heb geplaatst bekeken.
Het valt niet tegen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » Café