Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Imkerhoek

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw type bijenkast, de i-bee kast
 Bericht Geplaatst: ma sep 23, 2013 9:24 

Een kunststof bijenkast. Na een periode van ontwikkelen en testen, kunnen we hem nu presenteren en is hij binnenkort te koop: de i-bee kast.

Een lichtgewicht bijenkast van een duurzaam, isolerende harde kunststof. De voordelen van een red cedar kast en die van een eps (piepschuim) kast gecombineerd in 1 concept!
Enkele punten:

* Duurzaam
* Lichtgewicht
* Weinig bijenplet
* Goed houvast met royale handgrepen
* onderhoudsarm
* Zeer goed reinigbaar

Ontdek alle voordelen op:
http://www.bijenbestuiving.nl

De Valksche Bijenhof

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr sep 27, 2013 20:52 
Site Admin

Als ik me niet vergis is het materiaal een volkern kunststof plaat zoals bv. Trespa o.a. Het is een prachtige plaat voor verschillende toepassingen in de bouw, zowel wat materiaal betreft als onderhoudvrij oppervlak maar ik heb mijn bedenkingen over de meerwaarde bij gebruik in een bijenkast. Ik hoop voor je dat ik verkeerd ben.

Dat de i-BEE kast voordelen van zowel cederhout als EPS heeft is toch een gevaarlijke uitspraak.
De op elkaar plaatsbare sponningen met de nodige anti-bijenpletruimte van een EPS kast kan je natuurlijk nooit krijgen met een enkele plaat.
Het zal ook nooit een goed isolerende kast zijn. Het materiaal op zich isoleert al 3x minder goed dan EPS en de wanden zijn al minstens 5x minder dik (plaatjes van 10 en 13 mm). Dat betekent minstens 15x minder goede isolatie dan EPS. Eigenlijk isoleert ze maar even goed dan een houten kast van 18 mm dik. Dus zeker ook niet condensloos. Die platen zijn niet goedkoop, ik begrijp dat je de diktes gering wil houden.
De warmtegevoeligheid van de plaat is ook niet te onderschatten. Donkere platen zullen in de bouw nooit worden aangewend aan zon-zijden omdat ze te hard uitzetten. Ik zie dat je voor de voorzijden een zeer donkere plaat gebruikt. In de zomer kunnen de oppervlaktetemperaturen (in de zon) op dat donkere oppervlak oplopen tot wel 80° C wat kromtrekken en bijna verweken kan betekenen. Toch mee opletten ! Door de geringe dikte ga je bovendien ook binnen nog hoge oppervlaktetemperaturen krijgen !

Ook oppassen met de naam. Er lopen al verschillende gerechtszaken van Apple tegen gebruikers van die i voor de naam. Of ze aan bijenkasten met een i ook zo'n belang hechten is natuurlijk niet zeker.

Verder kan ik ze natuurlijk niet beoordelen omdat ik ze niet in detail ken.
Alle succes toegewenst met de kast.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 30, 2013 12:08 

Hallo Marc,

Wat materiaalkeuze zit je er naast. De kern is geschuimd ipv een volle kern. Dit maakt het gewicht licht. De kast weegt hierdoor bij een opstelling van Bodem, 2 BK 1 HK, dekplank en deksel volledig gemonteerd ongeveer 11 kg. Wat is het exacte gewicht van een dergelijke eps kast?

De isolatiewaarden heb je kennelijk niet goed bekeken. De isolatiewaarde voor naaldhout bedraagt de warmte geleidingscoëfficient 0,14 tot 0,17 W/mk
Die van onze bijenkast 0,066 W/mk. Een aanzienlijke verbetering t.o.v. hout dus. (op onze site is trouwens een pdf te dowloaden met alle technische eigenschappen van het materiaal, dit zal je kennelijk niet gedaan hebben.)

Wat betreft kromtrekken. De werkingen per graad temperatuurverschil zijn minimaal bij dit materiaal. Afgelopen zomer hebben wij praktijktesten gedaan door middel van plaatsingen volle zon. Dit heeft niet tot dergelijke vreemde resultaten geleid.
De fabrikant van het materiaal geeft dan ook aan dat dat het gemakkelijk gebruikt kan worden voor buitentoepassingen tot 80 graden celcius

Juist doordat de kast geen sponningen heeft, is het stapelen van bakken eenvoudig zonder bijen-plet: plaats de bak diagonaal boven de onderste,draai hem dan goed. Als er bijen op de randen zitten, zullen die respectievelijk naar binnen of buiten eraf geschoven worden.

Groet,
Gerard

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 30, 2013 13:30 
Site Admin

Dag Gerard, een naam achter een ontwerp is altijd plezanter :D

Zat ik dus verkeerd met mijn materiaalveronderstelling. Welke plaat gebruik je dan ?
Ik heb ondertussen je technisch materiaalblad ook gevonden op de site.

Vuren hout zit inderdaad rond de 0.13 W/mK wat zijn warmtegeleiding betreft. Ik ging in mijn vergelijking van de isolatiewaarde uit van jouw uitspraak over Red Cedar. Dat hout isoleert een stuk beter dan bv. vuren. Je mag daar rekenen op 0.1 - 0.11 W/mK.
De gebruikte diktes in Red Cedar voor kastenbouw zijn 15, 18, 22... mm.
De K-waarde van i-Bee voor de 10 mm zijde is 6.6 W/m²K , voor de 13 mm zijde : 5 W/m²K. Voor een cederhouten kast van bv. 18 mm is dat 5.5 W/m²K. Voor vuren hout : 7.2 W/m²K.
Hoe lager de k-waarde hoe beter isolerend voor de mensen die daar niet in thuis zijn. Gezien in veel houten kasten met grotere dikten gewerkt wordt, denk ik dat ik zeker niet overdreven heb met mijn vergelijking iBee/hout.
Met EPS gaat de vergelijking natuurlijk helemaal niet op, daar zit je met k-waarden van tussen de 0.55 en de 0.7 W/m²K !

Die warmte-uitzetting is een werking die voortdurend golvend werkt (krimpen - uitzetten - krimpen - uitzetten...) en het materiaal en zeker haar bevestigingspunten toch zwaar belast. De tijd zal leren hoe het materiaal zich gaat gedragen. Ik zie in je tabel een thermische uitzettingswaarde van 0.07 mm/m°C. Voor de lichtgekleurde plaat maakt dat niet veel uit maar die donkere gaat aan haar buitenoppervlak temperaturen van onder de -10°C tot ongeveer 80°C meemaken. Dat betekent voor de breedte die je gebruikt (+/- 50 cm) een vervorming van meer dan 3 mm ! Ik hoop dat de hoekbevestigingen (schroeven?) die in die schuimige kern van de plaat gaan kunnen opvangen. Misschien gebruik je een extra verlijming ? Maar ook haar verwekingspunt (78°C) zit kort bij de bovengrens van mogelijke temperaturen... Toch oppassen he.

Ik kijk ernaar uit om de eerste testen bij imkers te zien.

Laatst bijgewerkt door marc op ma sep 30, 2013 17:58, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 30, 2013 15:38 

Ha Marc,

De exacte materiaal geven wij nog even niet prijs, om nabouwen te voorkomen.

De isolatiewaarde van een eps kast is groter. Het was ook niet onze doelstelling om dat te verbeteren. Wij wilden een kast die niet verrotten kan, duurzaam, handzaam en licht van gewicht is. Hierin zijn we zeker geslaagd. Het voordeel t.o.v. eps moest zijn: geen specht- en muizenschade, absluluut geen bacterie en virusopname in de wand, beter te reinigen. De i-bee kast is met hogedruk te reinigen, en ook goed uit te krabben. Ook is de kast eenvoudig zonder schade te openen met een platte beitel.

Ook moest de kast naar onze mening compatible zijn op de standaard spaarkasten, zodat overschakelen eenvoudiger naar dit type eenvoudiger is. Qua islolatiewaarde wilden wij minimaal die van red cedar halen, waarin we geslaagd zijn.

Overigens, de kast is volledig verlijmd, met een bijbehorende contactlijm. De schroeven dienen eigenlijk alleen maar als extra stevigheid en om het contact tijdens verlijming mooi strak te krijgen.

De eerste imkers hebben deze kasten tot tevredenheid al in gebruik hoor.

Groet,
Gerard

ps: op onze site kijkt de voorzitter van de Limburgse imkerbond ook wel erg trots dat hij naast zo'n kast mag staan in het zonnetje :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 30, 2013 18:11 
Site Admin

De Valksche Bijenhof schreef:
Het voordeel t.o.v. eps moest zijn: geen specht- en muizenschade, absluluut geen bacterie en virusopname in de wand, beter te reinigen. De i-bee kast is met hogedruk te reinigen, en ook goed uit te krabben. Ook is de kast eenvoudig zonder schade te openen met een platte beitel.

Dat de i-Bee een gladder en onderhoudsvrijer oppervlak heeft is zeker positiever dan EPS die altijd dient geverfd te worden. Muizenschade en spechtenschade hangt af van de hardheid en de dikte van de EPS. Er zijn EPS kasten van 75 tot 120 kg/m³ in de handel. Bacteriën in de wand is niet mogelijk bij EPS en als hij goed ontworpen is heb je geen kastbeitels nodig.
Er zijn natuurlijk veel verschillen tussen bv. een Segeberger en een DB plus.

De Valksche Bijenhof schreef:
ps: op onze site kijkt de voorzitter van de Limburgse imkerbond ook wel erg trots dat hij naast zo'n kast mag staan in het zonnetje

Och Louis... onze verse Limburgse voorzitter. Moet nog veel leren. :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma sep 30, 2013 21:20 

Om eerlijk te zijn: de DB heb ik nooit geprobeerd, mede dankzij de dadant maatvoering. Maar ik moet toegeven, als ik eps zou willen gebruiken dat hij wel in aanmerking zou komen.

Zullen we er anders een keer een kast ruilen, marc? :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di okt 01, 2013 9:06 
Site Admin

Ha die Nederlanders toch... :D

De handgrepen van de i-Bee kast zijn zeer gemakkelijk maar ik denk dat de plaats waar ze staan (voor en achter) niet gemakkelijk is voor het werken met kasten in rij. Of staan de kasten bij jou altijd vrij dat je er van de zijkant aan kan werken?
Als het paneel geen volkern pvc zoals Trespa, Arpa enz. is maar geschuimd dan werk je waarschijnlijk met de platen die vooral in de publiciteitswereld en standenbouw gebruikt worden. Een heel gamma bestaat daarin : Foamalux, Komacel,Trovicel, Lyx-cel of Forex (zit bij jou in de buurt in Alkmaar) :wink: .
Ik blijf benieuwd in het gebruik ervan op lange termijn. Misschien dat Louis er enkele wil uittesten. De Limburgse cursisten moeten nu beginnen met een carnicavolkje in Segeberger om iedereen op carnica en Segeberger te krijgen in Limburg :roll: . Misschien kan jij daar verandering in brengen. Mij zal het met de 'Limburgse' DB plus niet lukken (geen sant in eigen land), zo Limburgs zijn ze daar nu ook weer niet. Gelukkig is de wereld groter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo mei 07, 2014 8:24 

Hallo Marc en Gerard,

Ik heb dit jaar een I-Bee én een BeePluskast aangeschaft. Op termijn zal mijn oude, geerfde, net geen simplex spaarkast maat, systeem vervangen moeten worden gezien de leeftijd van de delen. Rond 30 jaar in gebruik onder een hal, maar meerdere rompen zijn niet meer bruikbaar. Dus bekend met spaarkastsystemen. Daarnaast ben gecharmeerd van één maat raam. Ik doe ook een test met een spaarkast op alleen honingkamers. Streven is op termijn alles naar één maat raam te brengen.

Ik herken wat Gerard schrijft en de I-Bee is inderdaad een verbeterde spaarkast in materiaal gebruik en uitvoering. Daarom had ik de I-Bee als eerste aangeschaft, uitvoering met 2x broedkamer en 1x honingkamer. Netjes, strak aan de maat en weervast. Maar een spaarkast met de hebbelijkheden van het oude ontwerp. En in een frisse, witte windhoos kleur gezien vanaf de zijkant.

De Beeplus is prachtig doordacht en uitgevoerd. Maar een afwijkend systeem tov simplex maat. Goed over nagedacht en toch besloten om een afwijkend systeem kast te proberen, wel de uitvoering gekozen met alleen honingkamers.
Maar wat is de BeePlus groot! Je kunt er bijen in overwinteren onder poolkap condities met zijn wanddikte van 50 mm. Poolhonden zijn jaloers op de isolatiewaarde, ijsberen ook nog jaloers op de blank witte kleur maar dat terzijde. Na even noest doorverven staat er een prachtige, groen met witte sponning, bijenkast.

Vooral uit nieuwsgierig/leergierigheid wil ik nu een vergelijk maken tussen de kasten.

- In de I-Bee zit sinds 4 weken een aflegger, Q is al gezien en ik verwacht eitjes aan te treffen bij de volgende controle.
- De BeePlus krijgt begin volgende week zijn bevolking, in principe een aflegger (zuster van I-Bee Q) die ik met een verenigplank laat opstijgen naar de Beeplus honingkamer, na week en Q gezien in bovenbak Q rooster plaatsen en onderbak laten leegkomen.

Mijn streven is beide kasten een vergelijkbare startbevolking te geven. De kasten staan 3 meter van elkaar in mijn tuin in een loze hoek langs het huis Ze staan achter een hoge beuken heg dus niemand heeft er last van. Tuin is weer in een woonwijk in Weert (Stad in het groen!), een woonwijk met veeeel groen en bloem. Alle kasten zijn groen geverfd zodat ze minder zichtbaar zijn. De witte zijkant I-Bee kast is goed zichtbaar door de heg vooral toen de beuken heg nog niet goed in het blad zat.

Ik kan tussentijds updates geven van de voortgang als jullie dat willen. Adviezen en tips zijn altijd welkom, ik ben dan wel met bijen opgegroeid maar pas enkele jaren actief imker en heb veel te leren :) .

mvg,

Erik.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: update
 Bericht Geplaatst: wo mei 21, 2014 14:33 

Hello, hierbij update 1.
Ibee. Met de afgelopen natte koude weken bijgevoerd maar zijn koningin is gestopt met leggen. Volk op Ibee zit nu op 4 ramen en is nog zijn ritme aan het zoeken. Volk vliegt goed met het betere weer. Het viel me op dat tegen de doorzichtige plaat flink condens optrad tijdens de natte periode en het voeren. Ik heb nu de klep teruggelegd en een strook varoagaas op de gaten gelegd om de bijen naar beneden te houden. Ik heb de indruk dat er nog veel vocht in de kast is. Doe ik hier iets niet goed/optimaal?
Beeplus. Ik had een moerloze aflegger verenigd met een groter volkje met een jonge koningin. Hiermee was 8 ramen van een onderbak gevuld, 2 blokramen ingehangen en de Beeplus op een verenigplank bovenop. Beeplus als lokker gevoerd op voederkader. Ook Beeplus Queen is gestopt met leggen. Volk zit nu vrolijk in zijn spaarkast onderbak en haalt honing...... in de spaarkast onderbak. Geen neiging om omhoog te gaan tot heden....

Beetje anticlimax gezien mijn gespannen verwachtingen ;-) maar we wachten geduldig af.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo mei 21, 2014 23:06 
Site Admin

Alvorens een volk naar een nieuwe opgezette kamer uitbreidt, moet het eerst in zijn kast stampensvol bijen met broed zitten. Als je te snel (als het volk nog te klein is) al een kamer op zet, wordt het volume in de kast plots zo groot dat ze het niet meer warm krijgen en dus blijven waar ze zaten (dicht bij elkaar). De moer kan dan ook haar leg staken of verminderen of ze blijft doorleggen maar het broed wordt niets (te koud) en wordt door de bijen verwijderd of opgegeten.
Het weer speelde uiteraard de laatste weken ook niet echt mee.

Maar het mag eigenlijk geen probleem zijn als je maar vertrekt van sterke volken. Die kunnen zichzelf wel warm houden.
Daarom niet te overhaast te werk gaan. Ik weet dat dit soms moeilijk is als je nieuwe kast klaar staat.

Verder kan de toestand van het volk natuurlijk ook een rol spelen. Een moerloos volk verenigd met een klein moergoed volk, moet eerst misschien nog naar een nieuwe harmonie zoeken alvorens het gaat 'exploderen'.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do mei 22, 2014 6:11 

Hallo Marc,

Dat is duidelijk en daar had je ook voor gewaarschuwd in een andere post. De volken waren verenigd maar ik had niet de indruk dat het een probleem gaf, het zijn volken van hetzelfde stamvolk.
Het moerloze volk was hopeloos moerloos en zat op 2 ramen, zesramer. Dit is bij het grotere volk gevoegd waarbij het kleine volk het vlieggat "bewaakte" en de broedkamer simplex boven stond.
Broedkamer vervolgens op eigen bodem gezet en met 2 blokramen had ik het samengestelde volk "spannend" in de onderbak. Hier weer de Beeplus bak opgezet op de verenigplank. Het leek dat de koningin gestopt was maar ik zag steeds enkele eitjes en enkele larven. Gisteren heb ik gekeken, koningin is aan het leggen en de dames zijn 5 redcellen op aan het trekken. Lijkt inderdaad dat harmonie nog niet tot stand is gekomen, of het uit het samenvoegen of uit het weer komt weet ik niet. Heb de ramen met redcellen uit het volk genomen en 2 blokramen meer gegeven. Overwogen de koningin op een koninginrooster in de nieuwe bak te zetten om zwermen te voorkomen maar niet gedaan. Als de koningin doorlegt is de beschikbare ruimte snel vol. Ik denk dat ik haar dan toch in de bovenbak zet, ik heb een uitgebouwd miniplus raam dat ik kan insteken en als begin geven mochten de dames niet aan het uitbouwen gaan.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr feb 13, 2015 13:43 

Update.

Het volk in de I-bee kast heeft goed gewerkt en mooi uitgebreid. Wel continu last van vocht en condens in de kast. Zelfs van waterdruppels in de kast door condens tegen de doorhangende dekplaat.
Of er een verband is weet ik niet, het volk heeft europees vuilbroed gekregen en is ten onder gegaan.

Het volk in de simplex onder de BeePlus is niet tot harmonie gekomen en had een darrenbroedige koningin. Poging gestaakt.
Ander volk op spaarkast onder DB+ gezet direct na slingeren. Dit volk heeft de bovenbak vlot in gebruik genomen. Q-rooster gelegd, afgeslagen enz en zitten goed. Het volk heeft nog bijna zijn eigen wintervoorraad opgebouwd op de kale kunstraat.
Volk is nu opgevoerd en zit in de wintertros. Bij controle en oxaalzuur behandeling bleek het volk vrij klein maar verder in orde. Nu is het wachten op de hogere temperaturen.

Conclusie. Op mijn stand aan huis (achter een heg en groot deel van de dag in de schaduw) voldoet de I-bee niet en de BeePlus prima.

2015: Van de BeePlus ga ik 3 exemplaren aanschaffen, uiteraard met broedbeperking, alles op honingkamerramen. Voor de bijenstand bij mij thuis ga ik verder met alleen BeePlus en miniplus.
De I-bee verhuist komend jaar met een nieuw volk naar een andere stand waar hij én in de zon staat én in de wind. Op die stand komt al het simplex / spaarkast materiaal.
Wordt vervolgd.

00 31 652683999.

Laatst bijgewerkt door ErikS op vr feb 20, 2015 16:30, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: za feb 14, 2015 0:27 

Ik zou met geen ander kasten als de b-plus willen werken . zijn top kasten . een hele winter hebben debijen er ingezeten niks dicht gebouwd . kasten en rompen gaan vanzelf open . en de volkjes doen het daar zeer goed in .Heb al mijn volkeren nog inclusief 2 reserve volkjes . Dit is de Mercedes onder de bijenkasten :) mvg

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Vocht in Ibee kast
 Bericht Geplaatst: do maart 12, 2015 8:41 

Zaterdag is een volk omgehangen in een Ibee kast en gisteren opgehaald. Bij kijken door de dekplaat viel meteen op dat er fors condens hangt aan de dekplaat, druppels vallen op de bijen.

Ik heb nu de kast fors voorover gekanteld neergezet zodat de condens tenminste naar voren loopt en via voorwand richting vliegopening loopt, weg van de minste schade zullen we maar zeggen.

Hoe los ik het probleem met het vocht op?

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Imkerhoek