Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Imkerhoek

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: doppen al of niet breken na late zwerm
 Bericht Geplaatst: zo aug 17, 2014 11:18 

Hallo iedereen.
Gisteren, bij de controle van mijn bijenvolken, stelde ik het volgende vast bij een carnicavolk met F1 van 2013 op DBplus kast (BK met 11 uitgebouwde ramen): het viel mij na het openen van de kast meteen op dat er minder bijen in de kast zaten dan gewoonlijk. Het eerste raam dat ik uithaalde bevestigde mijn vermoeden dat het volk gezwermd had: er stond een mooie gesloten koninginnedop op. Ook op enkele andere ramen zat er hier en daar een (gesloten) koninginnedop, allen aan de zijkant of volledig onderaan het raam. Het zijn zeker geen redcellen.
Er waren nog heel kleine larven te vinden, maar geen eitjes meer en uiteraard ook geen F1 meer.
Vermoedelijk heeft het volk gezwermd door plaatsgebrek want er was verzegeld voer aanwezig in de kast. Ik had ze begin deze maand ook al 5 liter suikerwater 3:2 gegeven.

De zwerm heb ik niet teruggevonden. Opvallend is dat diezelfde koningin reeds heel vroeg op het jaar een eerste keer heeft gezwermd, en nu, rond 15 augustus, een tweede maal.

Nu is mijn vraag: laat ik alle doppen staan in het afgezwermd volk of laat ik er 1 staan en breek ik de rest zodat ik geen nazwermen heb?
Toen de kast begin dit jaar voor het eerst zwermde heb ik alle doppen behalve 1 gebroken om het nazwermen te verhinderen. Maar nu zijn we al later in het jaar en vermoed ik dat er daarom geen nazwerm meer zal vertrekken. Of zou ik toch voor de zekerheid maar de overtollige koninginnecellen wegnemen (buiten 1 dan)?
Darren zater er nog genoeg in deze kast (in tegenstelling tot mijn andere kasten.

Het volk had al 1 mierenzuurbehandeling gekregen (met Liebig verdamper). Rond 20 augustus had ik een tweede behandeling gepland. Maar is dat nu wel nodig bij die kast? Door het zwermen is er een broedstop en daardoor zal de mijtenpopulatie ook wel wat afnemen veronderstel ik.

Volgend jaar zal ik al mijn carnicavolken (2 in totaal) voorzien van een buckfastkoningin. Met carnica heb ik dit jaar veel werk gehad (zwermen) en daardoor weinig honing. Met buckfast: veel minder werk (geen zwermen, zelfs geen doppen aangezet) en meer honing + zachtaardigere bijen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo aug 17, 2014 21:22 
Site Admin

De oorzaak zou de mierenzuurbehandeling kunnen zijn. Sommige moeren zijn daar nogal gevoelig voor. Zoals je zelf zegt gaat dat volk geen nazwermen toelaten. Ze gaan zeer blij zijn dat ze een oplossing gaan vinden. Eentje loopt uit, de andere breken ze (langs de zijkant) af.
Een alternatief zou zijn doppen breken en een andere moer invoeren als je jezelf agressieve bijen in het voorjaar wil besparen.
Misschien ben je wat met het aanbod van Nicky (zie rubtiek 'te koop'). Als je weet dat je volgend jaar toch over stapt op Buckfast, zoek je natuurlijk beter een Buckfast moer.
Wat je ook doet, zeker je 'winterkast' aanpassen aan de grootte van dit volk door het plaatsen van (enkele) vulblokken aan weerszijden.
Succes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di aug 19, 2014 10:33 

Hey Marc,
Dank voor je reactie. Ik zal de kast enkele weken met rust laten en begin september eens kijken hoe het er mee is (nieuwe leggende moer of niet).

Ik heb dit jaar 3 buckfast F1 moeren gekocht die nu op 2 rompen miniplus staan. Deze zijn bedoeld als reservekoninginnen en de volkjes zou ik volgend jaar graag gebruiken voor de koninginneteelt. Als er geen nieuwe koningin komt in de gezwermde kast kan ik altijd 1 van die drie moeren gebruiken.
Volgend jaar wil ik koninginnen kweken van de twee F0 moeren (KI) die ik vorig jaar bij jouw heb gekocht. Deze zitten nu op twee DBplus kasten en doen het zeer goed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Imkerhoek