Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Imkerhoek

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Broedbeperking begint nu !
 Bericht Geplaatst: di feb 17, 2015 19:34 
Site Admin

Wie de Rensonmethode of de verbeterde broedbeperking wil toepassen, en er ook het meeste resultaat mee wil bekomen, begint nu met het voorbereidende werk : PRIKKELEN MET EIWITDEEG.
Tegen half april (fruit) moet er hier een haalleger aan bijen klaar staan. Iets eerder gaan de volken op broedbeperking. Een overmaat aan uitlopend broed is dan noodzakelijk voor een optimale werking. De meeste imkers passen de 40 dagen regel toe om het begin van het prikkelen aan te geven ( 21 d. broedtijd + 21 d. huisbij). Ik maak er een 60 dagen regel van. Prikkelen laat zich niet onmiddellijk voelen maar gaat het legtempo langzaamaan verhogen. Bovendien moet het eerste resultaat daarvan niet half april uitlopen maar mag er dan gerust al een serieus haalvolkje aanwezig zijn. Vandaar die 60 DAGEN. Dat betekent dus half februari beginnen prikkelen.

VIER VOORWAARDEN leg ik me daarbij op (anders begin ik later) :

- er moet al een goede reinigingsvlucht achter de rug zijn

Afbeelding

- volk moet een eerste vlugge controle gehad hebben (moergoed, volk OK...)

- de meteo mag de volgende 14 dagen geen strenge winter voorspellen (matig vriezen 's nachts en overdag positief kan geen kwaad)

- een visueel teken hier bij mij : de eerste katjes van de Egyptische wilg moeten open gaan.

Afbeelding

In onze werkwijze met DB plus bijenkasten betekent dit dat nu de dampdoorlatende afdekking van het volk werd gehaald en het mulikader werd geplaatst waar in de voederopeningen eiwitdeeg wordt gegeven.
Op de multikader wordt nu nog wel de isolatiemat terug gelegd.

Afbeelding

In dit geval deeg dat we een 4-tal jaren geleden zelf maakten en nog een voorraad van hebben. Maar dat kan evengoed een handelsmerk zijn Neopoll, Nektapoll, Feedbee... als je het maar vertrouwt (eind vorig jaar was er een probleem met Nektapoll, dacht ik).

Laatst bijgewerkt door marc op di feb 17, 2015 22:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di feb 17, 2015 19:42 

hallo marc .Hoelang of hoeveel deeg geef jij om te prikkelen ?
En eiwit deeg maken . Hoe kan je dat zelf maken ?
Ga ik donderdag er aan beginnen .
Mvg nick

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di feb 17, 2015 21:12 
Site Admin

Biergist, sojameel, pollen... allemaal te kostelijk in kleine hoeveelheden. Ik heb toen ineens een grote hoeveelheid gemaakt met volle zakken. Ik denk dat ik er dit jaar nog altijd ga over houden voor volgend jaar.
Misschien volgend jaar eens terug een betonmolentje draaien.
Het eiwit prikkelen hangt compleet van het voorjaar af. Als het weer zo blijft en ze kunnen 1 dag op 2 goed vliegen dan halen ze van de eerste wilgen veel beter materiaal binnen dan we hen kunnen aanbieden.
Vorig jaar met het fantastische voorjaar werd helemaal niet geprikkeld, de volken waren eind maart al sterker dan ooit.
Daarom werd hier jaren geleden al gezorgd voor variatie in wilgensoorten die allemaal na elkaar bloeien. Dat aanbod begint stilaan door te wegen nu.
Er gaan nu nog meer jaren komen dat kunstmatig prikkelen overbodig gaat worden en enkel nog nuttig zal zijn als de bijen niet kunnen uitvliegen.
Het deeg dat ik hier geef is zwaar geconcentreerd, had iets malser gemogen. Sterke volken doen over zo'n schijfje 2-3 dagen. Als het weer mooi genoeg is om op pollen te vliegen, komen ze er bijna niet aan en blijft het langer liggen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo feb 18, 2015 22:04 

Hallo Marc,
Zou het niet mogelijk zijn om het varroarooster uit de kast te nemen en de deeg op de uitschuifbare bodem te leggen? Dan zou je niet telkens de kast moeten openen wat beter is voor de warmtehuishouding van het volk. Ik weet wel niet of de bijen die deeg op de onderbodem zullen opnemen, misschien heb jij daar meer ervaring mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do feb 19, 2015 0:20 
Site Admin

Lorenz, rond deze tijd van het jaar voeder je dadelijk op de tros, dus boven. Beneden komen ze er niet aan tenzij misschien gedurende enkele uurtjes op warmere dagen. Boven eten ze er dag en nacht van. Het warmteverlies bij het deeg leggen in de voedergaten is zeer beperkt en gaat ook vlot. Wel wordt nu de isolatiemat nog op het voederkader gezet alvorens het deksel te plaatsen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr feb 20, 2015 0:03 

Jammer .... Volgens het weerbericht zouden ze vandaag de ganse dag zon gegeven hebben .Alleen heb ik geen zon gezien en is het niet boven de 6 graden uitgekomen .Dus maar uitgesteld tot ze weer een wat warmer dagje geven .keek er zo naar uit .Enkel dat wel al mijn volken in het midden van de kasten hun tros vormen .Komen ze dan wel tot aan de opening waar je het deeg inlegt ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Prikkelen in voorjaar (Duitse Tekst)
 Bericht Geplaatst: wo feb 25, 2015 0:32 

FÜTTERUNG: REIZFÜTTERUNG IM FRÜHJAHR

Im Frühjahr 1982 und 1983 wurde untersucht, ob eine flüssige Reizfütterung zu dieser Jahreszeit
eine raschere Volksentwicklung (mehr Brut und mehr Bienen) bewirke. Gleichzeitig wurden auch
zwei gebrauchsfertige Handelszuckerlösungen und ein Proteinzusatz auf ihre Eignung als
Reizfutter getestet. Die Versuche wurden in tieferen und höheren Lagen der Schweiz durchgeführt.

Fütterungsmethoden 1983

4 Fütterungsverfahren mit je 8 Völker
Verfahren:
- Kontrollen (ohne jegliche Fütterung)
- Trim-o-Bee (0.3 l einer 75%-Zuckerlösung) und Protivy 1000 (3 g
Eiweiss)
- Apisucre (0.3 l einer 75%-Zuckerlösung)
- Zuckerwasser (ZW) 1:1 (0.5 l)
Gefüttert wurde je während 5 Wochen vom 11. März bis 15. April zweimal pro Woche.
Ergebnisse siehe Abbildungen nächste Seite

Schlussfolgerungen

Aus den Resultaten dieser Frühjahresreizfütterungsversuche können folgende Schlüsse gezogen
werden:
1. Die Reizfütterung im Frühjahr mit flüssigen Zuckerlösungen mit und ohne Beigaben von Pol-
lenersatzmittel bewirkte weder eine Steigerung der Bruttätigkeit (Anzahl aufgezogene Brutzellen)
noch eine Erhöhung der Volksstärke (Anzahl Bienen) im Vergleich mit den Kontrollvölkern ohne
Reizfütterung.

2. Durch die Reizfütterung wurden die Völker weder zu vermehrtem Pollensammeln angeregt,
noch wurde die Honigernte gesteigert. Auch das Anlegen von Futterreserven wurde nur gering
beeinflusst.

3. Die Versuche zeigen, dass sich bezogen auf Arbeitsaufwand und Wirtschaftlichkeit eine
Reizfütterung im Frühjahr nicht lohnt. Umfangreichere Versuche von G. Liebig, Hohenheim,
bestätigen diese Ergebnisse. Liebig schloss zusätzlich das Aufritzen von Futterwaben in seinen
Versuch ein, mit dem Ergebnis, dass auch dies die Völker nicht zu vermehrter Bruttätigkeit reizte.

4. Diese Resultate weisen darauf hin, dass es sehr schwierig oder gar unmöglich ist, den
Entwicklungsrhythmus der Völker durch solche Pflegemassnahmen wesentlich zu beeinflussen.

Literatur:
Imdorf A. et al. (1984): Was bewirkt die flüssige Frühjahresreizfütterung? Schweiz. Bienenzeitung
(2) 46 - 49.
Liebig G. (1996): Entwicklung von Bienenvölkern. Gesellschaft der Freunde der Landesanstalt für
Bienenkunde, Universität Hohenheim, In den Fressäckern 10, D-74321 Bietigheim-Bissingen.

Schweizerisches Zentrum für Bienenforschung (1996)

Groeten Giel,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo feb 25, 2015 12:26 
Site Admin

Even samenvatten wat het Duits onderzoek, waar Giel naar verwijst, zegt.

Er werd in het voorjaar bijgevoerd (geprikkeld) met, in dit geval, suikerproducten in deegvorm of vloeibaar (handelsproduct of zelfbereide siroop) al of niet met toevoeging van pollen.
Besluit van het onderzoek : bijvoederen heeft weinig effect op de volksontwikkeling en is dus eigenlijk zinloos.

Het is een gekende tegenstrijdigheid in de imkerwereld, die eigenlijk voortvloeit uit een verkeerde interpretatie van het bekende onderzoek van Liebig :'Volksentwicklung bei der Honigbiene', waar ook hier naar verwezen wordt.
Op pag. 50 onderzoekt hij of op langere termijn voorjaarsprikkeling met pollen een effect heeft. En zijn besluit is : NIET want zodra de drachten in gang schieten haalt een niet gevoederd volk zijn achterstand snel in en zie je geen verschil meer.

Hoe zit dit nu?
Om te beginnen is de broedbeperking een Belgische vondst (Renson te Cheratte) en niet Duits! Is voor hen dus niet interessant en wordt daar ook niet toegepast. Praktisch onbekend in Duitsland, zij hebben het immers niet uitgevonden...

Wat vraagt een goed werkende broedbeperking ?

EEN MAXIMAAL AANTAL BROEDCELLEN BIJ AANVANG VAN DE BROEDBEPERKING.

Waarom?

Elke bij die tijdens de eerste weken van de broedbeperking uitloopt en geen verzorgingstaak te vervullen heeft, wordt sneller haalbij en wordt tot 80 en meer dagen oud ! Hoe meer broedcellen bij aanvang hoe groter dus het haalleger dat meegaat tot bijna juli !

Liebig heeft volkomen gelijk wat zijn langere termijnvisie betreft. Waarom zou hij die eerste aprilweken moeten bekijken, ze kennen daar de broedbeperking immers niet (of onvoldoende).
Ik licht uit zijn studie hierbij een belangrijke grafiek waaruit hij zijn besluiten trekt :

Afbeelding

Deze grafiek (gele banden) is het resultaat van prikkeling, slechts begonnen in 2e helft maart ! Zelfs met deze late prikkeling zien we in april een +/- 4000 MEER BROEDCELLEN. Een prikkeling die op tijd wordt gepland (vroeger), zorgt voor nog veel meer broedcellen.

Je kan Liebig volkomen gelijk geven als hij zegt : in mei heeft het al geen effect meer op gewone volken.
Alleen bekijkt hij het vanuit een heel ander standpunt he. Hij hecht geen belang aan die paar duizend broedcellen meer op dat korte moment, wij wel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Broedbeperking begint nu !
 Bericht Geplaatst: wo nov 25, 2015 21:47 

Hallo Marc,

Ik blijf mijn nederlandse collega imkers positief lastig vallen met de broedbeperking. Krijg de vraag waarop de 80 dagen levensduur die je noemt zijn gebaseerd. Heb je daar een onderbouwing van?
We hebben toestemming om in de gemeente Weert meerdere bijenkasten te plaatsen in het kader van bevorderen biodiversiteit. Ben een van weinigen binnen de vereniging die met broedbeperking en de enige met DBPLus kasten. 2x raden wat op de bijenstand komt te staan, met uitleg...

Grtz,

erik.

00 31 652683999.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Broedbeperking begint nu !
 Bericht Geplaatst: vr nov 27, 2015 18:14 
Site Admin

Daar bestaan engelstalige onderzoeken over ja. Op een vorige PC had ik dat allemaal, ik ga op zoek ernaar.
Het is eigenlijk hetzelfde als het fenomeen 'winterbij'. Die leeft ook maanden omdat ze als laatst geborene geen broed heeft moeten verzorgen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Imkerhoek