Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Imkerhoek

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: geen broed in maart, help :s wel veel stuifmeel (raar?)
 Bericht Geplaatst: ma maart 09, 2015 0:22 

heyhey,

Ik kon het niet laten, Was vandaag 18 graden in de schaduw rond de middag, was echt warm, dus
kostuumpje aangedaan en gekeken.

Wel geschrokken, cursussen, ervaringen uit de imkersbond deden me denken dat bijen nu deze periode met broed zitten.
Ik heb gekeken en heb niks van broed gevonden, geen darren ook (dikwijls koningin die zou dood zijn ofzo en eierleggende werksters, maar ook niet).
Heb ook geen koningin gezien.

Dus even samenvatten wat ik positief zag denkende dat mijn volk het goed doet:
1. zeer veel bijen in de kast (10 - 12 ramen zeer mooi vol)
2. grote hoeveelheid aan stuifmeel werd gehaald
3. geen zwaar gezoem dus positief want zonder koningin blijven ze zoemen. (want voor de winter had ik een koningin dood van mierenzuur, had het direct gezien (ool logisch zeer veel doppen toen en is nu niet mogelijk)

Samvatting negatieve zaken waar ik bang van ben
1. geen koningin waargenomen (onderaan want bovenaan is nog allemaal eten)
2. geen broed waargenomen op 7 maart, maar ik verwachte er wel volgens de verhalen.

Mogelijke oplossingen:
Heb bij mijn thuis nog een volk staan, die zou ik nog moeten controleren.
Als die broed hebben zou er iets mis zijn.

Wat denken jullie ervan van mijn verhaal?
Ik zag veel bijen, maar de schrik zit er in dat ik mijn mooie nest zou verliezen, en ben ik nu enorm bang van.
MVg jochen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma maart 09, 2015 13:27 
Site Admin

Dag Jochen,
Met het betere weer zijn heel wat imkers nu hun volken nawinters aan het nakijken en opvallend zijn de berichten die ik hoor over mooie volken maar blijkbaar met een moerwissel in de winter of zelfs zonder moer.
Ikzelf had 3 moerwissels, wel van oudere moeren waar ik het kon van verwachten maar waarom laten ze dat dan voor in de winter wanneer er weinig oplossingen zijn om een nieuwe jonge moer fatsoenlijk bevrucht te krijgen? Raadseltje.
Maar ook berichten van verloren jonge moeren komen binnen. Er was het vorige najaar nogal een heropleving van de varroadruk omdat in augustus veel 'middeltjes' niet optimaal gewerkt hebben en uiteraard omdat we weer een zachte herfst hadden. Er is nogal wat 'nabehandeld' in die periode. Die behandelingen zijn niet zonder nadelen voor de bijen. Veel bijen gaan nog dood voor de winter en worden vervangen door nieuwe die de vorige behandelingen niet over zich heen kregen, maar de koningin die krijgt natuurlijk elke keer de volle laag. Ik denk dat we toch eens serieus gaan moeten nadenken wat we nu willen...

Ik heb een zwaar vermoeden dat het bij jou ook om een late wissel gaat die niet lukte. Broed moest er nu zeker al zijn. Ik zou daarom niet te lang wachten (anders leggende werksters) en ALS je zeker bent dat er geen nieuwe (ongemerkte) moer in zit (anders die eerst wegnemen), dan best een raampje (of een uitgesneden strookje van je andere volk) met uitlopende larfjes in je volk hangen.
In de gaten houden of ze er redcellen op aanzetten en hopen dat er in de buurt toch een aantal darren mee overwinterden in de volken (wat meestal toch het geval is).

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma maart 09, 2015 13:54 

Hallo jochen .
Wat marc verteld ... zo denk ik er ook over .
Heb zelf een 7 tal volkeren nu op mijn standje .
Op 23 februari toch effe eerste controle gedaan .
Alles zag er piekfijn uit . volkeren met veel broed en 1 met geen broed. een 1 reserve volkje heeft een moerwissel gedaan in de winter .ben nu bijna zeker dat ze darrenbroedig is .Dit volk ga ik op een zwakker volk zetten .
En gisteren een zeer groot volk met een heel goede moer waar ze plots dood voor de kast lag . moet nog maar een dag of 2 gebeurt zijn.
Hier komt deze week nog en nieuw moertje op .
en 1 volk had ook nog geen broed . maar met gisteren nog eens te kijken . zag ik nu wel veel eitjes .
Dus zou eens goed kijken of je geen eitjes vind .
Is dit niet het geval . bekijkt het nog een week .

Mvg

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo maart 11, 2015 11:04 

ik moet er wel bij vermelden dat ik niet wist hoe oud de moer was, ze was niet gemerkt en het was een gevangen zwerm van juni. Dus vermoedelijk was ze al wat ouder.

Ik laat nog weten hoe alles vooruit gaat met het volkje.
We hopen op succes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo maart 18, 2015 10:40 

Hier zijn we terug,

De bijen zijn allemaal in de bijenstal geplaatst.
Check bijenkast gaf de volgende informatie door,
namelijk dat ik een koningin zag, maar ze niet meer herkende.
ze is dus vervangen deze winter met alle gevolgen vandien.
Niet bevrucht, ik zag ook al larven, maar dit waren er hier en daar in werkster raat maar wel werden de cellen uitgetrokken tot darrencellen.

Ik ga mijn volken verenigen, ik heb nu 1 kast op 1 romp redelijk vol en mooi werksterbroed. Daar zou ik dit volk bovenop plaatsen.

Nog enkele vraagjes:

1. kan ik dit volk verenigen met krantenpapier tussen beide rompen en de oude (alleja nieuwe slechte) queen eruit te halen?

2. is er mogelijkheid dat ik dit grote volk nog klaar krijg voor koolzaadoogst?
Ook al is het niet zoveel koolzaad dat ik heb, maar voor eigen gebruik zou wel leuk zijn. Ben er zelf verzot op.

3. als ik het volk er bovenop plaats, is dit geen probleem voor het broed en doe je dit best met waswafels of half gevulde voerramen, want ik heb geen volledig lege voerramen meer zitten.
Ik heb wel precies nog niet de indruk dat de bijen echt al aan het bouwen zijn, vermoedelijk omdat het nog oudere zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo maart 18, 2015 12:12 

hey jochen .
Ik heb net hetzelfde voor met 1 van mijn reserve kastjes .
moer vervangen in de winter en darrenbroedig .

Heb de helft van het volk verenigd met een ander iets wat kleiner volkje .
Je zet gewoon een romp bij op je kast van je goed volk waar je wilt mee verenigen.
Krantenpapier er tussen . beetje vochtig vernevelen en gaatjes in prikken .(klein)
die lege romp steek je gewoon de raten er in met bijen en al van die darrenbroedige moer kast . De darrenbroedige moer wel eerst er uit vangen en dood knijpen .
Dit lukt nu perfect .
Als je niet van et ver weg bent wil ik het je wel komen voor doen .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo maart 18, 2015 13:21 

Ikzelf ben van lauwe, maar het zal wel geen probleem vormen, zal ik alvast deze avond de start geven aan het volkje en het verenigen.
Zal wel geen probleem zijn, heb al voor heel wat hete vuurtjes gestaan :p
Maar soms is het wel aangenaam eens een bevestiging te krijgen

Ik hoopte wel van naar het koolzaad te kunnen gaan, mijn pot begint te slinken hier :p

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo maart 18, 2015 22:10 

Wel een dag of 4 met rust laten . Je kan op je lade kijken naar het versnipperd krantenpapier . Zo kan je het wel een beetje volgen .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do maart 19, 2015 11:06 

het is toch slecht weer, dus geen probleem hé.
Gisteren was het ook koud, dus heb een koninginnerooster ertussen gelegt en andere bak erop gezet, in het imkersblaadje stond het dat dit kon en heb dit ook gedaan in de hoop dat de werksterbijen naar het broed worden getrokken en dat ik hierna de andere koningin bovenaan vlotter vind.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Imkerhoek