Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Imkerhoek

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: rovende bijen en wespen
 Bericht Geplaatst: ma sep 07, 2015 14:31 

Het is waarschijnlijk een terugkerend onderwerp, maar ik probeer langs verschillende wegen tips te vezamelen omtrent het stoppen en tegengaan van roven in een bijenkorf. Momenteel, hoewel ze hun best doen de kast te verdedigen, zie ik op een al iets koudere dag als gisteren en vandaag continu gevechten voor de ingang van een kast en af en toe een wesp die de bijen te slim af is en binnen of terug buiten geraakt. Ook precies heel wat donkere bijen (wilde zwarte bijen?) rond de kast en waarschijnlijk ook rovers van naburige imkers.

De ingang is reeds meerdere weken beperkt (1.5 cm of zo nu); en de maatregel die ik nu genomen heb is de komende twee dagen de kast volledig dicht te houden in de hoop de rovers de locatie te laten vergeten (al is het maar tijdelijk). De bijen worden momenteel actief bijgevoederd met Trim-O-Bee siroop en gezien ik nog wat broed hoopte te stimuleren voor de winter is er ook Nektapoll aanwezig in de kast; een week geleden waren ze ook nog heel actief stuifmeel aan het halen (geel en oranje, een van de twee is waarschijnlijk mais-stuifmeel). Ik overweeg zo'n 'robbing-screen' te maken, waarbij de bijen langs boven achter dat net/scherm moeten om binnen te geraken; maar weet niet of dat effectief zou zijn en ga daar waarschijnlijk niet toe komen voor volgend weekend. Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: rovende bijen en wespen
 Bericht Geplaatst: ma sep 07, 2015 15:41 

Bruin bier met grenadine in een bordje met een sponsje er in .
De wespen 3dagen laten smullen .
Dan een klein beetje vloeibaar mierenvergif er bij doen .
Echt maar een beetje anders vallen de wespen al direct dood .
De wespen nemen dit me naar hun nest en alles gaat kapot .

Hoop dat je hier al mee geholpen bent .

Mvg

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di sep 08, 2015 13:49 

Als de problemen aanhouden ga ik dat zeker eens proberen komend weekend.

Je kan zo onmiddelijk niet zeggen welk mierenvergif je gebruikt? of wat het actieve ingredient er van is? want er zijn precies heel wat verschillende producten op de markt. Ik vind dit: http://www.bayergarden.nl/Products/p/Pi ... iddel-200g veel belovend, in de onderstelling dat het ook bij wespen werkt; maar is wel niet vloeibaar.

Is 'een klein beetje' een drupje, enkele drupjes, een tas... ? veronderstel dat het ook afhangt van de concentratie van het gebruikte product; kan er misschien gewoon wat mee experimenteren.

Alvast bedankt, hopend op succes...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: di sep 08, 2015 20:48 
Site Admin

Roven moet je zien als een natuurlijke selectie op een onnatuurlijke toestand gecreëerd door de imker. In de natuur gaan zwermen (waar ze nog overleven) ver genoeg van elkaar zitten in een eigen voedingsgebied. Bij de imker zitten meerdere volken dicht bij elkaar wat roverij meer kans geeft uiteraard. Het is dan eerder een natuurlijke selectie, de zwakkere volken moeten ertussen uit. Dikwijls is er ook iets mis mee. Geen moer meer, een weinig vruchtbare moer die weinig feromoon afgeeft, of nog een uit te lopen koninginnencel of een imkerfout. Dit kan zijn te laat nog kleine volkjes maken die niet meer sterk genoeg worden om zich te verdedigen.
Trucjes die je kan doen zijn uiteraard de ingang verkleinen zodat die beter verdedigbaar is (als je er tijdig bij bent), de ingang duidelijk wijzigen d.m.v. plaat of een 'omloopschacht', je geroofd volk of de rover verplaatsen naar een veiliger, rustiger omgeving. Soms kan je ook rover en geroofde van plaats verwisselen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Bericht Geplaatst: do sep 10, 2015 13:09 

Ik denk niet dat er echt iets mis is met het volk of de moer. Echter het was nog relatief laat gesplitst (midden juni, nieuwe koningin was 11juli aan de leg); het volk was voor het splitsen wel heel sterk; maar als er een fout gebeurd is is het dus een van mij. Het als genetische selectie zien is dan ook niet helemaal terecht, en wil voorlopig het volk ook niet zomaar opgeven.

De truk met het mierenvergif ga ik voorlopig wel achterwege laten; ik heb schrik dat wespenvallen nog meer wespen lokken en ook lees ik dat heel wat types mierenvergif nefast zijn voor het ecosysteem in vijvers en andere drinkwaterbronnen, dus dat via een wespenvoederbak verspreiden voelt een beetje onverantwoord aan. Misschien zal ik volgend jaar in de lente wat normale wespenvallen plaatsen zodat de herfst daarop wat gemakkelijker wordt.

De kast is momenteel volledig dicht geweest enkele dagen, als het roven terug erger wordt gaat ze waarschijnlijk opnieuw en verder weg verplaats worden.

Bedankt voor de respons!

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Imkerhoek