Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Imkerhoek

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bijen compacter laten zitten?
 Bericht Geplaatst: zo jan 08, 2017 12:01 

Hallo iedereen,
Vooreerst aan allen van dit forum de beste wensen voor het nieuw jaar.
Ik ben een beginnend imker die zijn eerste volkje doorheen de winter hoopt te krijgen.
Bij de oxaalzuurbehandeling tussen kerst-en nieuwjaar merkte ik slechts een 2 à 3 “straatjes” bijen in vergelijking met de 8 à 9 "straatjes" bijen in oktober. Ik heb ingewinterd op 2 hoogsels (simplex). De bijen waren te vinden centraal in de onderste bak. Het bovenste hoogsel zit vol met voedsel. Mijn vraag is of ik met dit beperkt aantal bijen niet beter het bovenste hoogsel wegneem en de bijen zo wat compacter laat zitten? Of laat ik het beter zo? Is het normaal dat hun aantal zo is geslonken?
Groeten,
Corneel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Bijen compacter laten zitten?
 Bericht Geplaatst: di jan 10, 2017 9:23 
Site Admin

De laatste jaren vindt de grote terugval van de bijen steeds later plaats omdat er ook nog veel nieuwe laat geboren worden. Dat je de terugval nu merkt is dus niet onlogisch.
Rond deze tijd van het jaar een ernstige ingreep in de kasten doen, zoals ramen uithalen, kamers wegnemen, heeft meestal geen goede impact op het volk. Vanaf het WE zou het trouwens ook weer kouder worden. 2-3 straten met bijen hoeft niet dramatisch te zijn, komt wel meer voor.
Voor de goede warmtehuishouding is het natuurlijk beter dat de ruimte rond de tros niet te groot is t.o.v. deze tros. In de late herfst, op een zachtere dag, je twijfelvolkeren nog eens snel inspecteren is daarom geen overbodige luxe. Je kan dan nog dat volk heel 'krap' zetten op het eten. Nu zijn dergelijke ingrepen niet meer goed. Ik zou me er voorlopig niet ongerust over maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Forumoverzicht » IMKERFORUM » Imkerhoek