Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » VRAGEN EN REACTIES OP DE ONDERZOEKEN » Projecten tot verbetering van het pollenaanbod

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aanleg van eigen najaarstuin
 Bericht Geplaatst: ma mei 14, 2007 20:28 
Site Admin

Een eigen project, met vooral oog op najaarsdrachten voor vitale winterbijen met een hoge immuniteitsweerstand, werd opgezet op een mooi veldperceel van meer dan 70 are.

U kan dit volgen op de site : Aanleg najaarstuin

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Aanleg van eigen najaarstuin
 Bericht Geplaatst: zo jul 29, 2007 21:16 

marc schreef:
Een eigen project, met vooral oog op najaarsdrachten voor vitale winterbijen met een hoge immuniteitsweerstand, werd opgezet op een mooi veldperceel van meer dan 70 are.

U kan dit volgen op de site : Aanleg najaarstuin
Dag Marc, ik heb genoten van je foto's
. De vraag die ik me stel heb jij al je plantgoed bij dezelfde leverancier gekocht ? Zoja zou je me dan willen laten weten bij wie aub.
Als ik deze hier opzoek dan moet ik steeds bij 3 tot 4 leveranciers zoeken alvorens ik alles gevonden heb .
Bedankt alvast.
gr
Michel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma jul 30, 2007 13:31 
Site Admin

Dag Michel, de planten en zaden kwamen hier niet van één en dezelfde plaats, iedereen heeft zowat zijn specialiteiten en het is ook soms wat zoeken.
Voor de kruidenzaden heb ik dit jaar kunnen profiteren van de gratis bedeling van bijenweidemengeling (Tübbinger) door de Provincie Limburg (enkel in Limburg). Kruiden die ik er nog graag bij wilde zoals St. Janskruid, konninginnekruid, balsemien, slangenkruid, wilgenroosje, kattenstaart, slaapmuts, venkel... vond ik in Halle bij Ecoflora (www.ecoflora.be).
Ik bestel ook jaarlijks wat uit Sil's (Dieren in nood - Opglabbeek) plantenactie in de lente. Dit jaar was dat vooral dwergmispel, bosbes en sneeuwbes. 150 agastache planten werden aangeschaft op het Rood Kasteeltje in Kortessem (agastache project).
Veel bomen en struiken haal ik bij boomkwekerij Gielen (Meeuwen-Gruitrode - geen website) omdat dat het kortst bij is voor mij. Bijna alles vind je bij boomkwekerij Pavia (Dirk Benoit) te Deerlijk (www.pavia.be) maar je moet het er zelf gaan afhalen, zij leveren niet. Verschillende bomen kwamen ook van De Bock te Oudenaarde (www.planten-debock.be), heeft ook een zeer uitgebreid assortiment aan uitheemse.

Iedereen heeft wel bloemenzaken in de buurt; het scheelt ook wat als je niet te ver moet rijden (uitdrogen van wortelkluiten...). Bovendien beloofden heel wat aangeschreven bloemenzaken hun assortiment bijenplanten dit jaar uit te breiden dus ik denk dat ze stilaan overal te vinden gaan zijn. Alleen zal je de prijzen moeten vergelijken, sommigen durven wel eens het dubbele vragen.

Ik heb ook nog een lijst van planten die ik graag zou willen uitproberen als najaarsplant voor de bijen alvorens ze op te nemen in de plantengids. Overal waar ik kom, op bloemenmarkten, tuindagen... pak ik wel wat mee van die lijst.

Bijen en bloemen kan je niet van elkaar loskoppelen : een waar bijenliefhebber moet ook een bloemenliefhebber zijn.
Laat nog maar wat horen van je bijenplant-ervaring.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do aug 30, 2007 16:42 
Site Admin

Eerste conclusies uit de bijentuin :

- phacelia en slaapmuts, indien gezaaid in gezamelijk bijenmengsels in de maanden april-mei, zijn eind augustus zo goed als uitgebloeid. Men kan beter het zaad afzonderlijk kopen en herhaaldelijk blijven bijzaaien tot half juli voor slaapmuts, tot begin augustus voor phacelia. Zo krijg je een betere latere najaarsdracht.
- alhoewel geprezen als bijendrachten probeer ik al die tijd al een bij te bespeuren op de gewimperde linden en op de boekweit. Tevergeefs, in het aanbod dat de bijen op dit veld vinden, laten ze deze planten gewoon links liggen. De gewimperde linden ruiken van op afstand en gonzen van de zweefvliegen en de hommels, op de boekweit zit gewoon niets.
- het valt dit jaar op dat rond deze tijd veel paardenbloemen een tweede bloei kennen, de bijen weten ze te vinden
- de bijenbomen (Tetradium) waren eind juli zo goed als uitgebloeid, geen echte late dracht dus dit jaar, wel goed als overgangsdracht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: za sep 08, 2007 13:58 
Site Admin

30/8 : 1000 winteraconiet knolletjes geplant in het zaadveld, dit moet het eerste voorjaarsstuifmeel voor de volgende jaren opleveren
08/09 : 500 bollen van herfstkrokus geplant, deze zouden nog dit jaar oktober in bloei moeten komen en voor laat stuifmeel zorgen, we houden het in de gaten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo sep 23, 2007 22:32 
Site Admin

Nogmaals 1000 knolletjes van winteraconiet geplant + 300 sneeuwklokjes + 100 herfsttijllozen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: zo okt 14, 2007 9:43 
Site Admin

Volgende planten zijn nog aanwezig en worden bevlogen :
phacelia (kleine 2e bloei), paardebloem (beleeft dit jaar een opvallende 2e bloei), bernagie nog in de bloem, slaapmutsjes (2e bloei), malva (nog in de bloei), enkele kleine zonnebloemvarianten (nog in de bloei), sneeuwbes (nog in bloei), agastache (nog in de bloei), nog wat balsemienbloempjes links en rechts.

Verdere opmerkingen :
- hier en daar groeien theunisbloemen maar ze lossen de verwachtingen niet in : GEEN bij op te bespeuren
- buiten de drachten van de tuin zelf, vliegen de bijen (bij mooi weer) ook druk op de gele mosterd op de naburige velden en je ziet ze ook weerkeren met 'broekjes' lichtgeel stuifmeel van de klimop en de duizendknoop, maar deze laatste zal het niet meer lang trekken.
- bijna alle peren van het buurperceel liggen nu op de grond, enkele hangen nog overrijp aan de takken. Overal zie je groepjes bijen ze bijna volledig leegzuigen.
- de herfsttijloos begint hier en daar de kop op te steken, op de enkele bloempjes die er al zijn nog geen bij bespeurd
- de herfstkrokus is een afknapper, niet zozeer dat de bijen er niet zouden op vliegen, maar de knolletjes zijn blijkbaar te lekker voor één of andere veldmuizen- of woelratten soort. Bijna alle bolletjes (+/- 5 cm diep geplant) werden vakkundig uitgegraven. Al wat rest zijn de bruine velletjes !!!
- dit is niet het geval voor de knolletjes van de winteraconiet en de herfsttijlloos, maar deze laatste moet zijn waarde als bijenplant nog bewijzen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: za nov 03, 2007 17:52 
Site Admin

Vandaag eindelijk 3 jonge struiken op de kop kunnen tikken van een variant van de Rhus familie die in China, Korea, Japan... boven de 600 m hoogte voorkomt en daardoor één van de laatst bloeiende Rhussen moet zijn. Ze kregen een plaats in de bijentuin en zullen de komende jaren in de gaten gehouden worden. De info uit de boekjes is alvast veelbelovend.
Gegevens : Rhus Chinensis, bloeit in grote pluimen in de maanden augustus-september, kan tot 6 m hoog worden.
De tuin krijgt er in één klap dus heel wat buitenlanders bij : 3 chinese r(h)ussen :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr feb 01, 2008 22:27 
Site Admin

De laatste week werd weer heel wat bijgeplant.

Gezien de steeds zachtere januarimaanden werd ook hierop ingespeeld.
Winteraconietjes staan er al voldoende, Sarcococca werd bijgeplant zowel de struikvorm (Confusa), 100 st. als de bodembedekker (Humilis), 200 st.
Van de vroege struikkamperfoelie werden 7 stuks aangeplant : 5 x Lonicera Fragrantissima en 2 x Lonicera Purpusii.
3 exemplaren van de geurende Chimonanthus praecox werden als test geplant, ze zullen de eerste jaren echter nog niet bloeien.
Ook 3 x wintersneeuwbal (Viburnum Bodnantense) staat er nu als test.
Nog voor het voorjaar werden verder nog 5 wintermahonies geplant (Mahonia Media).

Voor de lente werd de haag Berberis verlengd tot totaal 40 struiken.

De najaarsdracht werd uitgebreid met 50 lampenpoetsersplanten, 3 pluimhortensia's (Hydrangea Paniculata), 50 herfstasters en 1 olijfwilg (Eleagnus Pungens) als test.

We hebben weer wat om naar uit te kijken de komende maanden/jaren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do feb 28, 2008 20:10 
Site Admin

Wilgenstekken van vorig jaar die al in de wortel zitten kregen hun plaats in de bijentuin, vooral de vroegste soorten bandwilg (Salix Udensis 'Sekka') en berijpte wilg (Salix Daphnoïdes) werden geplant.
De reeds eerder geplante vleesbesstruikjes (Sarcococca humilis), werden de voorbije weken volop bevlogen (nog voor de wilg er was). Er werden daarom nog 200 plantjes bijgeplant. Het totaal aantal bedraagt nu 520 planten. Het zijn dankbare plantjes omdat ze in de schaduw kunnen staan van grotere bomen, terwijl ze in het vroege voorjaar toch zon krijgen omdat de bomen nog geen bladeren hebben.
Als vroegbloeiers, voor kort na de wilg, werden nu ook 3 staartaarstruiken (Stachyurus Praecox) aangeplant, als test.
Om de najaarsdracht uit te breiden werden 3 duivelswandelstokken (Aralia Elata) aangeplant, ze krijgen de ruimte om fors uit te lopen tot (hopelijk) een araliabosje.

Laatst bijgewerkt door marc op wo maart 26, 2008 14:20, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di maart 25, 2008 15:19 

Ik ben zelf ook reeds een tiental jaar bezig met planten in de tuin te zetten die goed nectar en stuifmeel geven. Ik deed dit in het begin vooral om allerlei insecten aan te trekken en zo ook mijn spinnenpopulatie in de tuin omhoog te krijgen. Nu ik imkercursus gevolgd heb en later misschien wel eens bijen wil gaan houden heb ik de tuin nog wat beter aangepast voor bijen. Mijn tuin is 35 are en ik heb er dit jaar een wilgenselectie van de Oostvlaamse imkerbond aan toegevoegd, ook honingbomen, tamme kastanje, lederboom, hartjesboom,... en ook een Gleditsia thriacanthos.
Op vele bijenfora zijn er discussies rondom deze laatste en zou de naam Honey locust afkomstig zijn van de geur van de zaden en niet van de bijenaantrekking. Ik weet echter een boom staan die in het voorjaar druipt van de nectar en de bijen zijn reeds vanop 50m zeer goed hoorbaar. Deze boom is eerder zeldzaam want dit is nog de wilde vorm met doornen op de stam. Ik heb die nu ook gekocht bij de bock in Oudenaarde want dat was de enige plek waar die te vinden was. Alle andere Gleditsia's zijn cultivars inermis of sunburst die gekweekt zijn owv hun doornloosheid of bladkleur. Deze cultivars zijn niet veel waard voor bijenplant en zo ontstaat natuurlijk de verwarring tussen goede of slechte boom voor bijen. Ik ben alvast overtuigd dat deze beter is dan de Robinia pseudoacacia. De Gleditsia is wel geen najaars bloeier, maar volgens mij wel de moeite.
Wat je wel nog zou moeten proberen in de najaarstuin zijn deze:
Garrya elliptica man voor stuifmeel, Fothergilla major, Cornus mas en winterbloeiende kamperfoelie Lonicera fragrantissima (Engelse naam =winter honeysuckle).
Alvast nog veel succes met de proeftuin en ja ik ben één van de velen die wel eens een kijkje wil komen nemen. Als er een wachtlijst komt zet mij er alvast op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di maart 25, 2008 18:57 
Site Admin

Welkom op het forum, 'spiderman', leuke site trouwens waar ik eens wat meer tijd ga moeten voor nemen.
De christusdoorn (Gleditsia thriacanthos) is inderdaad een goede bijenboom die zowat tussen de acacia en de lindesoorten in bloeit.
De winterkamperfoelie werd dit voorjaar aangeplant (zowel de 'frangrantissima' als zijn broertje de 'pupusii'), ook van de gele kornoelje werden 5 struikjes aangeplant.
De christusdoorn, de hemelboom en nog enkele andere soorten staan op mijn verlanglijstje om wat drachtperiodes te versterken maar het gaat natuurlijk om serieuze 'bomen' die je niet zomaar tussen andere dingen in kan planten. Ik kijk daarom nu al uit naar wat bijkomende grond voor de aanplant, maar het is niet gemakkelijk.
De Garrya en Fothergilla, die je noemt, kan ik niet dadelijk thuiswijzen maar mijn nieuwsgierigheid is gewekt, alvast bedankt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo maart 26, 2008 10:54 

Ik had je post van 1 februari per ongeluk overgeslagen en niet gezien dat je de Lonicera fragrantissima al zelf ontdekt had. Zoals je zegt blijven er nog wat planten over om te ontdekken.
Ik had nog een vraagje over de Salix secca. Vond daar eerst niets over en het is zeker geen Belgische soort. Denk dat het om de Salix sachalinensis cv. Sekka gaat synoniem van deze: Salix udensis Trautv. & C.A. Mey.
Dus als je daar een naambordje bij zet zou dat Salix udensis moeten zijn.
Klopt dit?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: wo maart 26, 2008 14:34 
Site Admin

Dag Filip, helemaal correct. Onder 'salix sekka' vind je meer informatie, ik maakte er verkeerdelijk 'secca' van :oops: .
In plantenzaken kennen ze hem als de bandwilg of de Salix Sekka, maar de vollediger benaming is Salix Udensis 'Sekka' of het synoniem dat je al vermeldde : Salix Sachalinensis 'Sekka'. Mijn eerder bericht werd aangepast, bedankt.
Filip, welk is je ervaring met de Garrya elliptica en Fothergilla major als bijenplanten ? Heb je ze zelf staan ? bijenbezoek ?
Ik begin er een apart onderwerp over, misschien antwoord je best daar voor de overzichtelijkheid.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: do apr 03, 2008 15:33 

Marc wat doe je dit jaar met de bodem van de najaarstuin? Ik heb ook de ervaring met bijenweiden dat bloembollen muizen aantrekken en dat er door die bollen ook niet meer gefreesd kan worden. Zo blijft er veel rottend strooisel over die veel slakken aantrekt en die slakken eten dan weer de jonge bloempjes op. Sommige planten worden niet graag door de slakken gegeten en die gaan dan uiteindelijk woekeren. Bij mij is dat kruipende boterbloem en wilgeroosje. Dus mijn vraag, hoe denk je het bodembeheer te doen de komende jaren. Bewerken, bijzaaien of afwachten?

Wat de wilg betreft en alle wetenschappelijke namen; het genus met hoofdletter de soort met kleine letter (en rassen cursief voorkeur)
dus Salix udensis sekka.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Forumoverzicht » VRAGEN EN REACTIES OP DE ONDERZOEKEN » Projecten tot verbetering van het pollenaanbod