Registreren    Inloggen    Forum    Zoeken    Help

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » Nieuws

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Steun voor groenbemesters ?
 Bericht Geplaatst: vr maart 18, 2011 15:28 
Site Admin

In het Vilt-nieuws (Vlaams infocentrum Tuin en Landbouw) van vandaag stond volgende te lezen :

Vlaams minister-president Kris Peeters beloofde een aantal flankerende maatregelen uit te werken om de uitvoering van het verstrengde mestactieplan te begeleiden. Het invoeren van steun voor landbouwers die een groenbemester inzaaien, is een eerste concrete maatregel die vanaf 2012 van toepassing wordt.

Op aangeven van Europa en met het oog op het sneller bereiken van de waterkwaliteitsnormen, worden de bemestingsnormen in het nieuwe mestactieplan verscherpt. Dit zal van land- en tuinbouwers extra inspanningen vergen. Minister-president Kris Peeters beloofde daarom een flankerend beleid te voorzien.

In dat kader heeft hij beslist om vanaf 2012 steun te verlenen voor de inzaai van groenbemesters. "Groenbemesters zijn belangrijk om in het najaar uitspoeling van nutriënten naar het oppervlakte- en grondwater te voorkomen. Bovendien helpt een bodembedekking met groenbemesters erosie te voorkomen", deelt Kris Peeters mee. "Het stimuleren van de inzaai ervan zal mee helpen de doelstellingen uit het MAP te realiseren."

Er wordt een globaal bedrag van vier miljoen euro vrijgemaakt. Voor de landbouwers komt dat neer op een subsidie van 50 euro per hectare, eenzelfde bedrag als hetgeen uitgetrokken werd voor de agromilieumaatregel groenbedekking in het Vlaams Programmadocument voor Plattelandsontwikkeling 2000-2006. Wanneer de nieuwe subsidie in voege treedt, zal die op een eenvoudige manier aangevraagd kunnen worden. De randvoorwaarden worden later nog meegedeeld.

Omdat dit ook een kans biedt voor de bijen heb ik er dadelijk op gereageerd bij het Vlaams gewest dienst Landbouw, met volgende mail :

Beste mevrouw Vanhoeck,
Ik las in de publiciteit over de steun voor inzaai van groenbemesters ter begeleiding van MAP4, die vanaf 2012 gepland wordt.
Voor de landbouw en een zuiverder grondwater een zeer goede zaak.
Maar misschien kan je hiermee meerdere vliegen in één klap slaan.
Als imker voelen wij de warmere najaren met een pover voedsel (stuifmeel-)aanbod steeds feller aan onze bijenvolken.
Moesten de begeleidende voorwaarden ook daarmee rekening willen houden, het zou fantastisch zijn.
De groenbemesters vormen zowat de enige grote stuifmeelbron voor bijen en insecten in het algemeen in de maanden sept-okt-nov.
Enkele van de voorwaarden hierbij zouden kunnen zijn :
- zo vroeg mogelijk inzaaien na de oogst (eind juli – begin augustus) zodat de groenbemester nog aan volledige bloei toe komt
- de groenbemester ook laten uitbloeien, want velen hebben de gewoonte om hem te snel te klepelen of zelfs onder te akkeren
- een diversiteit aan groenbemesters promoten, meestal zie je overal mosterd gebruikt worden, phacelia bv. is een even goede groenbemester maar een aanbod van rijker stuifmeel. Studies omtrent stuifmeel hebben uitgewezen dat bijen best over verschillende stuifmeelsoorten beschikken om alle essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen en weerstandbestendig te ontwikkelen.
Ik weet dat Kris Peeters ook oog heeft voor deze problematiek.
Je kan het daarom ter overweging aan hem meegeven.

Steeds bereikbaar voor verdere bijen-info.
Imker Marc Missotten
www.bieenkorf.be

Hopelijk heeft het effect.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma maart 21, 2011 19:58 
Site Admin

Ik ontving vandaag volgend antwoord :

Geachte,
Ik kreeg uw mail toegestuurd via mijn secretariaat.
Ik heb deze mail direct overgemaakt aan mijn afdelingen die instaan voor het Europees overleg en de uitwerking van de flankerende maatregelen, alsook aan het kabinet van de bevoegde minister.
Ik mag u van het kabinet van minister-president Peeters mededelen dat hij bij uitwerking van de steun voor groenbemesting een win-win-situatie zal nastreven met de bijensector.

Hoogachtend,

Jules Van Liefferinge
SG departement LV

Afwachten dus wat het wordt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di maart 22, 2011 9:53 

Houd ons op de hoogte!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: ma mei 30, 2011 23:30 
Site Admin

Vandaag verscheen een persmededeling van Kris Peeters over de te nemen maatregelen tegen de bijensterfte.
Vanaf 2012 gaan we kunnen rekenen op grote landbouwoppervlakten met groenbemesters gericht op de opbouw van vitalere bijen.
Een zeer grote stap vooruit !

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: di apr 17, 2012 1:14 
Site Admin

Hier uiteindelijk de subsidieregeling voor 2012 - 2013. : http://lv.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=137

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
 Bericht Geplaatst: vr jul 27, 2012 8:35 
Site Admin

Ter info : het Agentschap voor Landbouw en Visserij heeft voor 2012 voor 104.800 hectare steunaanvragen voor de inzaai van groenbedekkers ontvangen. Het budget voor deze subsidiemaatregel bedraagt vier miljoen euro waardoor het minimale bruto-premiebedrag rond de 38 euro per hectare zal liggen. Steun voor de inzaai van een groenbemester is één van de flankerende maatregelen om de uitvoering van het verstrengde mestactieplan te begeleiden.
Hopelijk komt het de bijen goed uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Forumoverzicht » BIEENKORF FORUM » Nieuws