DE BIEENKORF forum index DE BIEENKORF
Leven met bijen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Segerberger duits normaal

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    DE BIEENKORF forum index -> Hoe begin je eraan ? en wat nu ?
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Falkon

BerichtGeplaatst: zo aug 07, 2011 17:04    Onderwerp: Segerberger duits normaal Reageer met quote

Na wat rondhoren en een bezoekje kom ik tot constatatie dat meesten hier segerberger duits normaal staan hebben.
Nu kan ik eind dit jaar cursus volgen maar zou graag al weten hoe ik zo een kast samenstel.
Dus wat heb ik nodig van bodem tot dak om een kast te hebben waar ik volk in kan plaatsen.
alsook waar ik dit voordelig kan aankopen.
Zie online nogal verschillende prijzen voor zelfde materiaal.
Mvg
Erwin
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht
marc
Site Admin

BerichtGeplaatst: zo aug 07, 2011 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Om een volk door de winter te helpen ga je minstens een bodem, deksel en 2 DN broedkamers nodig hebben. Zou je met een 1.5 DN broedkamer werken, kom je met 1 broedkamer toe. Zij hebben ook speciale voederbakken voor inwinteringssiroop maar dat kan je voorlopig ook nog dmv van een dekplaat met gat in met een gewoon voederbakje erop, maar dan zou je ook best al een extra honingkamer aankopen om deze voederbak in weg te stoppen onder het deksel (heb je volgend jaar toch nodig). Kijk dan in wintertijd eens in hun catalogus want zij hebben in de +30 jaar dat ze bestaan heel wat onderdelen bij voorzien om ongemakken van de kast (al dan niet) te verhelpen.
Ik heb er 8 jaar mee gewerkt tot sommige nadelen me te veel werden.
Als het wat meer mag kosten maar je achteraf van veel ongemakken gespaard wil blijven kan je ook hier eens kijken. Een goed begin is veel waard.

Laatst aangepast door marc op di aug 16, 2011 10:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
Falkon

BerichtGeplaatst: ma aug 08, 2011 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank voor het snelle antwoord.
Mijn doel van deze vraag was meer bedoeld om mezelf en in de toekomst ook andere beginners op weg te helpen.Die kunnen het dan lezen Wink

Men begint met bodem dan een broedkamer wat moet er in de broedkamer komen?Tweede broedkamer?
Honingzolder?
Dan eventuele voederbak en deksel.
Zijn er nog andere combi's mogelijk?
Marc ik had ook al naar de beeplus gekeken maar die gaan momenteel toch boven men budget.
Ik kan echter 5 in goede staat kempische kasten gratis krijgen maar deze werden me afgeraden daar men in mijn buurt de segerberger gebruikt en dat dan zen voordelen heeft.
Het is hier een éénloners gezin dus budget is iets wat niet reuze groot is.
Mvg
Erwin
Naar boven
marc
Site Admin

BerichtGeplaatst: di aug 09, 2011 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

Een DBplus is een kast die af is, compleet en dadelijk te gebruiken, met ramen en alles in. De bijenruimte is overal aanwezig, ook buitenzijde oortjes; geen braamraat tussen de rompen; geen plakkende vastgebouwde moerroosters; je drukt er geen bijen of moeren mee dood bij het terug op elkaar zetten van de rompen of het neerzetten van een romp naast je; raampjes worden niet aan elkaar, aan romp en aan de oren vastgebouwd, je kan ze met de handen zonder werktuigen uitlichten; een continue verluchting langs een speciaal deksel waar ook onder gevoederd wordt zonder storen; een bodem met 2 lades, loopbruggen, muizenwering in 2 standen, groot aanvliegvlak; een multikader met voederplaat, uitlaat, varroarooster; harde EPS als materiaal, dikke inox kamijzers, geanodiseerd alu onderbouwmogelijkheid enz... je moet het maar eens in detail lezen. Bij elke vraag kan je ook direct bij de ontwerper terecht.

Segeberger gaat uit van een heel andere visie. Kwaliteit, bijenruimte, leef- en werkomstandigheden van bij en imker... interesseert hen veel minder of ze dachten er niet aan of wisten het niet. De bedoeling was meer het ontwikkelen van een VW kever (zoals in de oorlogsjaren) onder de bijenkasten om er zoveel mogelijk van te kunnen verkopen aan de laagste prijzen.
Ze hebben daarom een hoop onderdelen en aanpassingen ontwikkeld waaruit iedereen kan kiezen. Je maakt deze kast dus zo duur als je wil, zelfs duurder dan een DBplus maar bepaalde zaken van de DBplus haal je gewoon niet met S. Voor de bodem laten ze je kiezen uit een hoog model of een laag model of een reisbodem. Voor de broedrompen kan je kiezen tussen DN of 1.5 DN. Voor de honingromp kan je een kleinere romp hebben of ook werken met een broedkamer als honingkamer als je het bij 1 raamtype wil houden. In de rompen kan je kamijzers zetten om de ramen in te leggen of met rails werken waar je de ramen op schuift. Als je bijenstand ver weg staat, kan je voederrompen gebruiken waar je ineens veel siroop kan in doen. Sta je dichter bij huis, kan je met een extra romp ook voederen met kleinere voederbakjes op een opening. Ze hebben ook tussenkaders met verschillende functies, kamijzers, muizenweringen, verhinderaars van onderbouw enz enz... kan je allemaal bijkopen.
Iemand hierin raad geven is zottenwerk, temeer daar ik mijn S. al lang van de hand gedaan heb omdat al die ongemakken me te veel werden (en dat was al lang voor de DBplus er was). Iemand iets aanraden waar je zelf blij om was dat je ervan af waart, staat gelijk aan iemand bedriegen. Het raamtype van de Kempische kasten, die je al hebt, is trouwens ook veel beter dan de DN.
Als je toch ervoor kiest om met S. te werken omdat er iemand in de buurt niet geeft voor de ongemakken, dan kan je best bij hem gaan kijken hoe hij zijn kasten heeft opgebouwd en het ook zo doen. Dat is altijd handig als je dingen wil uitwisselen met elkaar.
Er zijn regelmatig nieuwe DBplus klanten die hun S. tweedehands weg doen. Als je wil hou ik dat voor je in de gaten.
Naar boven
Falkon

BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog niets. Maar de kempische kan ik gratis krijgen en zijn in goede staat. Wat financieel dus aantrekkelijk is.Maar worden mij dus afgeraden?? Wegens verschillende raam maten...

De segebergers zijn hier in de buurt vrij algemeen dus zijn hier al minstens 10 tal imkers die zich niets van de ongemakken aantrekken???

De DBPlus is voor mij financieel niet haalbaar. Daar ik alleen verdiener ben in het gezin. En ik wil toch minstens met 2 a 3 kasten starten.

wie weet in de toekomst maar voor het ogenblik niet voor mijn beurs weggelegd......
Naar boven
marc
Site Admin

BerichtGeplaatst: wo aug 10, 2011 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Erwin, blijkbaar zit je daar dicht bij een vereniging waar sommige gebruikers van de Segerberger hun kast promoten. In de imkerwereld vindt elk imker zijn materiaal het beste en een imker is een plantrekker. Als iets problemen geeft, leert hij ermee werken ipv van beter materiaal te gebruiken.
Mijn vorig uitgebreid antwoord was NIET om jou over de brug te trekken naar de DBplus kast toe maar omdat je dit onderwerp begon om jezelf en andere beginnende imkers 'op weg te helpen'. Ik wilde daarom de situatie schetsen tussen wat er bestaat, zodat een beginner van meet af aan de kans krijgt met het beste materiaal te beginnen waar het plezant is om mee te werken.
Maar als je begint bekijk je het materiaal en vooral zijn prijs inderdaad anders dan wanneer je al lang bezig bent. Als je, zoals ik, een hoop dure reinmoeren verloren hebt door ze te pletten met die vervelende braamraat onder de ramen in de S., dan is je rekensommetje snel gemaakt. Het uren afkrabben van braamraat op kasten en ramen is nog zoiets. Als je maar hoogstens 1 of 2 kasten denkt te gaan houden, is dat uiteraard niet zo belangrijk.
In jouw geval kijk je best met welke Segeberger-opbouw de meeste gebruikers in je omgeving werken en neem je gewoon hetzelfde.
Waar woon je trouwens, in sommige verenigingen krijg je een S. als beginnerskast gratis met volk in.
Naar boven
Falkon

BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben van Lebbeke.
En de imkers met segebergers zijn er van minsten 3 verenigingen.
Ik heb hele winter tijd en zie wel hoe het verder gaat naar de toekomst.
Spijtig genoeg met beperkt budget .
Naar boven
marc
Site Admin

BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 7:54    Onderwerp: Reageer met quote

Lebbeke, juist ja, even vergeten. Ik denk niet dat je daar een S. gratis krijgt van de verenigingen als beginner. Het is ook een carnica streek, dus je zal ook wel min of meer verplicht worden om met carnica bijen te werken.
Succes en laat maar horen hoe het loopt.
Naar boven
Babelut

BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Falkon ge kunt geen appelen met peren vergelijken. Mijn vader had zijn bijen al meer dan 20 jaar in segerbergers.
Ik heb er ook een jaar of 4 mee gewerkt. Het zijn geen slechte bijenkasten maar zeker niet de beste zoals iedereen in de club mij wilde doen geloven. De Beeplus is nog te nieuw, veel imkers kennen ze zelfs niet. De overschakeling, eerst op 4 en later de volledige stand. Da was ook een moeilijke stap voor ons.
Achteraf gezien kunt ge een nieuw imker alleen maar zeggen dat hij met het beste materiaal moet beginnen dan blijft de hobby plezant. Een tevrede imker en tevrede bijen sparen veel geld.
In vergelijking met de jaren ervoor sterven er hier nu veel minder bijen en we halen meer honing. Het werk aan de bijen gaat veel sneller, we willen ze voor geen geld meer kwijt.
Bezint voor dat ge begint.
Naar boven
Falkon

BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Babelut schreef:
Falkon ge kunt geen appelen met peren vergelijken. Mijn vader had zijn bijen al meer dan 20 jaar in segerbergers.
Ik heb er ook een jaar of 4 mee gewerkt. Het zijn geen slechte bijenkasten maar zeker niet de beste zoals iedereen in de club mij wilde doen geloven. De Beeplus is nog te nieuw, veel imkers kennen ze zelfs niet. De overschakeling, eerst op 4 en later de volledige stand. Da was ook een moeilijke stap voor ons.
Achteraf gezien kunt ge een nieuw imker alleen maar zeggen dat hij met het beste materiaal moet beginnen dan blijft de hobby plezant. Een tevrede imker en tevrede bijen sparen veel geld.
In vergelijking met de jaren ervoor sterven er hier nu veel minder bijen en we halen meer honing. Het werk aan de bijen gaat veel sneller, we willen ze voor geen geld meer kwijt.
Bezint voor dat ge begint.

Anderen zijn tevreden van segeberger wat dus nu wil zeggen dat ze nu plots slecht zijn????
Bezin voor ge begint???? Ja moet je met alles. Dus word ik maar geen imker want ik heb geen kapitaal voor met dit soort kasten te starten... Dus best niet starten en ooit zal imlkerij dan wel uitsterven als het enkel met veel geld kan???? Ach ja zoals op elk forum promoot men wat best in eigen winkel past. Dat was het hier dan weer voor mij.... Bijenkasten vergelijken lijkt mij niet appelen met peren vergelijken want dan zou ik bijenkasten met mierenkasten vergelijken. Hier gaat het over hetzelfde enkel andere uitvoering....
Ik bezit het kapitaal niet dus zal het bijenhouden maar laten voor wat het is dan........
Als iedereen met kapitaal moet starten in een nieuwe hobby dan zullen er snel geen hobby's meer zijn..... Bij deze mag mijn account verwijderd worden.
Naar boven
marc
Site Admin

BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2011 22:32    Onderwerp: Reageer met quote

Erwin heeft zijn keuze gemaakt. Hij heeft daar zijn gegronde redenen voor en dat dient grespecteerd te worden. Dit is nu een gesprek over 2 generaties van EPS kasten die niet met elkaar te vergelijken zijn. Eenzelfde gesprek kan gevoerd worden tussen de keuze voor hout of EPS en wellicht nog over zoveel andere dingen.
Ik hoor graag je verdere ervaringen met de bijen, Erwin, dat is het belangrijkste.
Succes.
Naar boven
Luc

BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2011 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind er niets mis mee als mensen met jarenlange bijen-ervaring een beginnend imker raad geven.
Ikzelf ben met mijn DB-plus kasten aan mijn 5e soort kasten bezig in goed 30 jaar. Als ze er vroeger waren had ik al die vorige (ook Segeberger kasten) niet hoeven gebruiken. Wat heet dan duur als iemand wordt aangeraden om dadelijk met goed materiaal te beginnen.
Als iemand nog 2e keus Segeberger broedkamers moet hebben kan hij of zij er hier nog een 5-tal komen halen. Zij moeten wel eerst uit de grond gegraven worden want ik gebruik ze met een plastiek op om jonge plantjes in te kweken in het voorjaar. Of neen laat ze maar zitten, dat werkt wel goed.
Naar boven
marc
Site Admin

BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2011 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Very Happy Luc, laten we het voor de goede orde hierbij laten.
Er zijn veel imkers die een tijd terug hun kasten omruilden voor de Segeberger kasten omdat die beter isoleerden dan houten kasten waar iedereen mee werkte. Over de nadelen werd niet gepraat en de imkers dachten het beste op het vlak van bijenkasten in huis te halen, er bestond toen niets beters. Als er dan een paar jaar later iemand met een kast komt die de nadelen van de S. aanpakt, voelen veel imkers zich 'genomen'. Nu weer investeren en overschakelen, maakt imkeren duur en is voor velen van het goede te veel. Daar moet je begrip voor hebben.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    DE BIEENKORF forum index -> Hoe begin je eraan ? en wat nu ? Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: