DE BIEENKORF forum index DE BIEENKORF
Leven met bijen

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Een eigen bijenkast!!! of blijft het een droom!!!
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    DE BIEENKORF forum index -> Hoe begin je eraan ? en wat nu ?
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bruintje de beer

BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 15:35    Onderwerp: Reageer met quote

Jaja, ook in wvl volop winter!!! zo,n 15cm sneeuw!! denk dat de bijtjes het even leuk vinden of ik Sad , lol!! kan mijn bijenkast best vergelijken met een elektrische transfokast, vanop een afstand van meer dan 1meter hoor je een zacht gezoem!! is dit normaal??? GRT
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail
marc
Site Admin

BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

De meeste volken zitten nu alweer in het broed. De verwarming moet voor dat broedvlak op 35° worden gehouden en dat hoor je, zeker nu het buiten koud is. Een zacht gezoem dat je op een meter hoort kan van een groot volk komen dat die verwarming op heeft staan.
Het kan natuurlijk ook het gevolg zijn van een stress-situatie : een aantasting (nosema bv.) of koningin kwijt... maar daar gaan we maar niet van uit. Daar kunnen we momenteel toch weinig aan doen. Als er broed in het volk zit, kan je dezer dagen ook nattigheid op de vliegplank of onder houten kasten of segebergers waarnemen. Op de onderlade moeten de opengeknaagde wasdekseltjes van de voorraad ook mooi in straatjes zichtbaar worden, want ze beginnen nu stilaan meer en meer te verbruiken. Voor de rest gerust laten, er komt nog werk genoeg Smile
Naar boven
bruintje de beer

BerichtGeplaatst: zo jan 20, 2013 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt marc voor het antwoord, het is idd een zacht gezoem, denk wel dat alles in orde is Laughing en terwijl het nu toch kalm is kunnen we mss deze maken voor de (klein)kinderkamer !!!
Naar boven
marc
Site Admin

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 14:21    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi.
Die zien alleszins gelukkig uit.
Naar boven
bruintje de beer

BerichtGeplaatst: wo jan 30, 2013 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag eens vroeg thuis van het werk, en ondanks het stormweer was er wat beweging rond die vliegplank, waarschijnlijk ontlastingsvlucht????

Naar boven
marc
Site Admin

BerichtGeplaatst: wo jan 30, 2013 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

Reinigingsvlucht, opruimwerken (lijken en alle vuiligheid buiten gooien), heroriënteren... Met dit winderig en nat weer zijn er nogal wat bijtjes die we verliezen (wegwaaien, met de vleugels op de natte ondergronden blijven plakken, verkleumen...) maar daar kan een gezond volkje wel tegen. Ben ook namiddag even gaan kijken, ik heb hier en daar met een stokje de lijkjes weggetrokken die zich ophoopten in de Mini-plus gaatjes.
't Is wachten op een rustige zonnige dag.
Naar boven
bruintje de beer

BerichtGeplaatst: di feb 05, 2013 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ben ook eens bezig een facebook pagina te maken, enkel wat info!!
https://www.facebook.com/DeHoningbij?ref=hl

grtzz
Naar boven
bruintje de beer

BerichtGeplaatst: ma mrt 04, 2013 21:56    Onderwerp: Vervangen van ramen + nosemose Reageer met quote

Hoi, toen ik in eind september mijn eerste bijenkast ging halen, en toch vlug eens wilde controleren, zag ik dat er een 3tal ramen ver over hun pensioenleeftijd waren. daar het dan al laat in het jaar was wilde ik als beginneling niet veel meer in de kast roeren. nu met de lente in zicht wil ik deze toch als de tijd ervoor rijp is vervangen. alleen, wanneer doe je dit?? hang ik opgewerkte ramen, of wastafels ter vervanging???? Hang ik de nieuwe ramen in het midden, of langs de kant???? Wanneer hang ik mijn darrenraam? ENZZZ

En ik heb ook nog volgende vraag, volgens tvrouwke hebben de bijtjes van de 1ste lentedag ferm gebruikt gemaakt om een reinigingsvlucht te maken, ook hebben ze de kast opgeruimd.
wel ben ik wat ongerust toen ik thuis kwam, waren een 6tal bruine plekken/strepen te zien op de kast. en als ik op het achterlijf druk van de dode bijen komt er bruin sop uit. zou dit nosemose kunnen zijn?????
Naar boven
marc
Site Admin

BerichtGeplaatst: wo mrt 06, 2013 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

De oudste ramen naar de buitenzijden schuiven. Als het maar om 3 gaat, lukt dat wel. Als er nu nog voedsel op zit, kunnen ze dat toch nog gebruiken want de koude is nog niet helemaal zeker gedaan.
Het broednest moet dan wel in het midden zitten. Als het tegen 1 zijde zit, plaats je de ramen aan de andere zijde (ver van het broednest) want anders gaan ze er nog in leggen.
Binnen 14 dagen haal je de ramen er dan 1 voor 1 uit, te beginnen met het middenste en hangt er een kunstraat raam in de plaats, een week later vervang je de buitenste.
Naar volgend jaar toe kan je dat al voor de inwintering doen (oudste ramen buitenkant of meteen vervangen door vulblok om het winternest kleiner te zetten).

De bijen hebben een hele tijd binnen gezeten, die reinigingsvlucht was dus welgekomen. Een goede bemesting van de tuin, minder interessant voor drogende lakens. Sporen tegen de kast zjin dan zeker ook mogelijk.
Nosema zit er altijd in de volken, zolang het maar niet gaat woekeren en de bijen zich in de kast gaan reinigen. Dan loopt het meestal verkeerd af (afhankelijk van de sterkte van het volk).
Een goed stuifmeelaanbod (vroege bloeiers, wilgen...) tempert die Nosemadruk snel. Er worden nog een aantal zachte dagen voorspeld, de wilgen zullen er snel zijn.
Naar boven
bruintje de beer

BerichtGeplaatst: zo mrt 17, 2013 18:44    Onderwerp: CONTROLE NA DE WINTER Reageer met quote

poperinge 17 maart, 12 graden warm(koud). mijn handen jeukten om de bijen eens te controleren na de lange winter. dacht dat het nog wat koud was om in de kast te rammelen, dus effen door het bijendrijvergat gepiept. http://www.youtube.com/watch?v=NQJ_HLoyZMw

toen ik even langs onder keek zag ik veel doodde bijen liggen op de bodem, heb dan toch eens de broedbak afgenomen en vlug eens de bodemplaat gereinigd. kon het dan toch niet laten om eens de afdekplaat te verwijderen.
het broednest zat helemaal boven rechts., heb dan eens het uiterste raam links uitgehaald, en dit was helemaal beschimmeld. het raam ernevens was een zeer oud zwart raam waar niks meer in zat. heb deze ramen dan maar vervangen door 2 mooie opgewerkte ramen.
wat doe ik met het beschimmelde raam? Is dit nog te smelten???

GRTZZ

http://www.youtube.com/watch?v=NQJ_HLoyZMw
Naar boven
marc
Site Admin

BerichtGeplaatst: zo mrt 17, 2013 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig volkje in goede conditie, wordt een mooi voorjaarsvolk.
Schimmelraam kan in principe geen kwaad om te stomen tot was maar je kan het nu even goed uitsnijden en weggooien. Deze bijen gaan al heel wat broed hebben. Misschien kan je wat deeg op het voedergat leggen. Die weinig gevulde ramen die je eruit haalde laten vermoeden dat er geen al te grote overschotten zijn en de volgende week weet het weer nog niet goed wat het wil, alleszins niet te warm (5-6°C en nachtvorst).
Maar je hebt de kast in handen gehad, als ze zwaar was, is dat natuurlijk allemaal overbodig, tenzij je broed wil stimuleren naar de vroegdrachten toe.
Naar boven
bruintje de beer

BerichtGeplaatst: zo mrt 17, 2013 21:12    Onderwerp: Reageer met quote

marc schreef:
Prachtig volkje in goede conditie, wordt een mooi voorjaarsvolk.
Schimmelraam kan in principe geen kwaad om te stomen tot was maar je kan het nu even goed uitsnijden en weggooien. Deze bijen gaan al heel wat broed hebben. Misschien kan je wat deeg op het voedergat leggen. Die weinig gevulde ramen die je eruit haalde laten vermoeden dat er geen al te grote overschotten zijn en de volgende week weet het weer nog niet goed wat het wil, alleszins niet te warm (5-6°C en nachtvorst).
Maar je hebt de kast in handen gehad, als ze zwaar was, is dat natuurlijk allemaal overbodig, tenzij je broed wil stimuleren naar de vroegdrachten toe.

Bedankt marc voor je antwoord. ik vond idd de kast nogal zwaar, maar ja, heb ook nog weinig ervaring he Smile welk deeg moet ik dan gebruiken, nektapoll prikkeldeeg?, of sint ambrosiusdeeg? Zijn er nadelen aan het gebruik van deeg?
Voor mij mag de lente komen hoor!!! Smile, ben eens benieuwd, recht voor de kast staat een enorme kastanjeboom, en als die in bloei staat geeft dit enorme mooie witte bloesems.
ik weet het, ben al vroeg aan het plannen, maar zou graag in het voorjaar 2kasten bij hebben om bij mijn zus te plaatsen. vanaf welke periode kan je een aflegger (proberen) te maken,

grtzz
Naar boven
marc
Site Admin

BerichtGeplaatst: di mrt 19, 2013 0:35    Onderwerp: Reageer met quote

Wat de degen betreft moet je onderscheid maken tussen suikerdegen zoals Ambrosiusdeeg, Fondabee, Apifonda... en degen waar ook stuifmeel of stuifmeelvervangers in zitten zoals Feedbee, Nectapol, Neopol...
De eerste zijn vooral goed wanneer er een voedseltekort dreigt, in het voorjaar bv, en waarmee je dan kan bijvoederen door een stuk of een gans pak kort op de bijentros te zetten.
De tweede zorgen niet alleen voor bijvoeding maar gaan, door hun eiwitten, ook het broed stimuleren. Dit kan interessant zijn voor de opbouw van sterke volken op de voorjaarsdracht.
Enige vereiste bij het toedienen van degen is dat de bijen zich toch eens regelmatig (minstens 1 keer per week, denk ik) moeten kunnen ontlasten en ook op water moeten kunnen vliegen want dat kunnen ze gebruiken om dat deeg op te lossen.
Deeg zorgt wel voor een langzame opname door de bijen, ideaal dus voor het nog koude voorjaar. In tegenstelling tot deeg brengt het bijvoeden met siroop (1:1 bv) zenuwachtigheid in het volk. Het jaagt de bijen buiten, op zoek naar meer, en dat loopt voor veel bijen slecht af die dan buiten verkleumen. Het trekt ook de aandacht van sterke volken die er wel eens rovers op af kunnen sturen.

De afleggerstijd begint na de de eerste grote vroegdrachten (fruit, koolzaad...) waaraan een volk zich enorm opbouwt. Valt +/- samen met het aanwakkeren van de zwermstemming. Zo kan je bv. een broedaflegger maken van een sterk volk met al een koninginnedop op de ramen. Je hebt dan snel een nieuwe moer in je aflegger.
Naar boven
bruintje de beer

BerichtGeplaatst: zo apr 07, 2013 19:02    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk dat ik avondbijen heb, lol. deze morgen op bijencursus geweest en om 11u30 vlogen de beestjes daar lustig!! maar bij mij thuis niks te zien Sad . heb deze namiddag dan toch voor de 1ste keer mijn kast vluchtig open gedaan. er zat een mooi bolleke bijen bovenaan op 4ramen. er zit zeker nog genoeg voedsel in. heb wel geen broed gevonden, maar de bijen zaten tamelijk dik op de ramen, en heb ze ook laten zitten, mss zat er broed onder. rond 17u zijn ze dan beginnen uitvliegen, en tis nu 19u45 en er zijn er nog op pad, lol.
Naar boven
bruintje de beer

BerichtGeplaatst: ma apr 15, 2013 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren mijn kast open gedaan, weer geen (open)broed gevonden, en ook de koningin niet gezien Sad . begrijp het niet goed, zou mijn volk moerloos zijn?? Maar dan zou je toch redcellen moeten vinden? toch vind ik dat er veel bijen in de kast zitten na zo een lange koude winter. (6ramen bezet) Ook de aanvoer van stuifmeel is mager 1bij op +-40 die binnenkomen hebben hun klompjes aan. gisteren vlogen ze redelijk, vandaag (na17uur) bijna niet. toen ik gisteren mijn kast dicht deed heb ik een pvc plaat onder de dekplank gelegd. toen ik vandaag keek door de pvc-plaat zag ik dat de bijen de ramen bovenaan naar elkaar toebouwen, is daar een reden voor???
Je ziet, veel vraagtekens he Wink groetjes!!!
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    DE BIEENKORF forum index -> Hoe begin je eraan ? en wat nu ? Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

Ga naar: